Plinius

lørdag, mai 15, 2010

P 96/10: Reisefeber

Filed under: Uncategorized — plinius @ 12:53 pm

De neste fire ukene blir det stillere på Plinius.

Jeg dro til London på torsdag og skal reise videre til Kreta (to uker) og Finland (en uke) – med korte mellomlandinger i Oslo. Mest ferie – og  litt arbeid.

HiO-HiAk-debatten har dype historiske røtter – og jeg synes historikeren Robert Anderson ga en god oppsummering. Parallellene til Norge er slående:

Elite søker sannhet

  • The idea of a university in which teaching and research were combined in the search for impartial truth reached classic form in nineteenth-century Germany, and eventually became the dominant model.
  • Other features of the model were intellectual freedom in research and teaching, university autonomy, the growth of independent disciplines with their own standards and priorities, and internationalism.
  • This concept of the university flourished when education was the preserve of a social elite.
  • The Robbins report (1963) sought to democratize the model without radically changing it.

Until the 1980s university expansion was contained within this pattern, with polytechnics providing an alternative ideal.

Også Tyskland hadde sine tekniske høyskoler som et alternativ til  forskningsuniversitetene. Høyskolene i Oslo og Akershus er typiske yrkesrettede polytekniske institusjoner.

To elver møtes

  • The end of the binary system in 1988 brought together liberal and vocational forms of education.
  • In Britain, unlike many other advanced countries, policy is opposed to the recognition of hierarchies within the higher education system,
  • –  though in reality there are wide variations of social and intellectual prestige.
  • Research has increasingly become detached from teaching, and the concentration of research funding widens the divisions within the system.
  • Demands for research to be economically and socially relevant challenge accepted views of academic freedom

I Norge er motviljen mot eksplisitte utdanningshierarkier enda sterkere enn i Storbritannia .- samtidig som kunnskapsøkonomien presser fram slike hierarkier. Naar produktene deres kan kopieres, blir de dyktigste designerne ti – hundre – tusen ganger mer verdt paa markedet enn folk paa lavere nivaaer.

Derfor begynner Staten å kreve kontroll over UH-ansattes kreative resultater. De er jo lønnet av Staten.

Ressurser

Legg igjen en kommentar »

Ingen kommentarer så langt.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Blogg på WordPress.com.

%d bloggers like this: