Plinius

onsdag, mai 19, 2010

P 97/10: Britiske klassereiser

Filed under: utdanning — plinius @ 10:25 am

Storbritannia er fortsatt et klassesamfunn.

Barn fra velstående familier har sju ganger så stor sjanse for å ta høyere utdanning ved de beste universitetene enn barn fra fattigere familier.  De «fattige» omfatter de nederste 40% av befolkningen – og de «rike» de overste 20%. Sammenlikningen gjelder barn med samme evner.

Avstanden øker på tross av mottiltak. For femten år siden var forholdstallet seks til en.

Utjevningen fungerer for de andre universitetene. Men eliten på toppen rekrutterer seg selv. Bourdieu har beskrevet de samme mekanismene i Frankrike.

Storbritannias visjon

  • om en økonomi som kan hevde seg i den  globale konkurransen
  • om et mer rettferdig og likestilt (equitable) samfunn

lar seg bare realisere  hvis oppvakt ungdom fra fattige familier får bedre adgang til de beste universitetene.

Skriver The Guardian i dag (Rich students widen «gulf» in access to top universities, s. 4).

[Den nye rapporten] urges universities, schools and colleges to start picking out bright children from disadvantaged backgrounds and coaching them – at the very latest by the age of 14.

Men de dårligst stilte gruppene blir ikke løftet ved at de lyseste hodene får hjelp til å forlate dem …

Ressurser

VEDLEGG

While widening participation as a whole has been very successful, particularly over the last five years, the report contains new analysis showing that participation at the top third of selective universities from the least advantaged 40 per cent of young people has remained almost flat since the mid-1990s.

Able young people from disadvantaged backgrounds are less likely to attain high grades at school than their advantaged peers of comparable ability and less likely to choose GCSE and A level subjects that keep their options open to apply to selective universities. This ‘attainment gap’ accounts for most of disadvantaged students’  under-representation, with disadvantage affecting a young person’s educational attainment from an early age. What is more, even when they are highly qualified, students from disadvantaged backgrounds are less likely to apply to the most selective universities than their advantaged peers.

Kilde

Advertisements

Legg igjen en kommentar »

Ingen kommentarer så langt.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Blogg på WordPress.com.

%d bloggers like this: