Plinius

fredag, juni 4, 2010

P 98/10: Læring, forskning og innovasjon

Filed under: utdanning — plinius @ 9:28 am

I hele mai har en gruppe bibliotekstudenter observert brukerrne ved ca. tjue norske bibliotek.

Jeg har nettopp skrevet brev til gruppa. Jeg gjengir det aller meste her, for å vise hvordan den nye praksisordningen 2. år kan bidra til læring, forskning og praktisk innovasjon på samme tid.

Brev til TTT-studentene

Som dere vet har TTT-oppgaven en dobbelt funksjon. I forhold til studiet fungerer den som en skriftlig eksamen. Samtidig fungerer den som et forskningsrettet bidrag til selve TTT-prosjektet.
Selve dataene dere har samlet inn blir altså systematisert og gjort tilgjengelige for hele bibliotekmiljøet – for å bygge opp mer kunnskap om norske brukeres bruk av biblioteket. Det skjer både i form av sammenfattende analyser og i form av enkeltbeskrivelser – se http://samstat.wordpress.com/ttt-eksempler/

Derfor vil jeg be dere sende meg en digital kopi av rapporten – gjerne som vedlegg til en e-post – samtidig som dere leverer oppgaven til høyskolen. Jeg gjør oppmerksom på at dette er en helt frivillig sak – ikke et krav knyttet til studiet. Det påvirker ikke vurderingen av praksisrapporten om du ikke sender meg noen kopi.

Poenget er at det blir lettere å bearbeide materialet – slik at flere kan få glede av det.

La meg avslutte med en takk til alle som valgte TTT-oppgaven. Jeg vet at den innebærer en god del arbeid. Til gjengjeld gir disse tellingene resultater som har vist seg å være svært nyttige for bibliotekmiljøet – både i Norge og internasjonalt.

Ressurser

Legg igjen en kommentar »

Ingen kommentarer så langt.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Blogg på WordPress.com.

