Plinius

fredag, juni 25, 2010

P 107/10: Just do it

Filed under: blogger — plinius @ 8:38 am

Høsten 2008 skulle staten «vurdere hvordan departementene kan ta i bruk nye, sosiale medier».

Det ble nedsatt en arbeidsgruppe. I februar 2009 opprettet gruppa Blogg om departementet og sosiale medier i WordPress. Den hadde undertittelen Åpen og uformell diskusjon om veien videre. Redaktøren spurte:

Bør departementene i det hele tatt bruke nye, sosiale medier? Hva er i så fall den beste måten å starte på?

Fra 16. til 25. februar kom det seks poster. Deretter dabbet aktiviteten av:

  • Februar – 6 poster
  • Mars – 3
  • April – 0
  • Mai — 2
  • Juni – 0
  • Juli – 1
  • August – 0
  • September – 1 post

Obama-effekten

Allerede i april la gruppen fram sin rapport. Den var klart positiv til sosiale medier. Obama-effekten var tydelig til stede.

  • Sosiale medier tilbyr en enestående mulighet til å engasjere befolkningen i form av dialog og delaktighet i enkeltsaker og større prosesser.
  • Brukt på rett måte vil sosiale medier bidra til bedre demokrati i Norge.

Rapportens hovedkonklusjoner var:

  • ”Just do it”
  • Gjør det selv – før andre gjør det for oss
  • Bruk som lyttepost
  • Velg eksisterende løsninger

Just do it

I september vurderte gruppa sitt eget bloggforsøk slik:

Arbeidsgruppen har som kjent opprettet en blogg for diskusjon om sosiale medier. Vi valgte å lage en enkel blogg via gratisprogrammet WordPress, noe som har fungert godt. Ved utgangen av mars hadde bloggen fått ca. 50 innlegg, i tillegg til mye positiv omtale av kommunikasjonsmedarbeidere, på Twitter og i andre blogger.

Jeg ville heller sagt: debatten begynte lovende – men stoppet opp fordi bloggen sovnet. En aktiv amatørblogger skriver i hvert fall hver uke.

Den beste måten å starte på er rett og slett å gjøre det. Det betyr ikke å formulere prinsippet, men å følge det.

Siste post

Den siste posten lød:

  • I forbindelse med arbeidet med å vurdere hvordan departementene kan ta i bruk sosiale medier, er det utarbeidet en kort rapport.
  • Rapporten er resultat av en gjennomgang i samarbeid mellom og på initiativ fra personer i kommunikasjonsavdelingene i departementene.

For å engasjere vanlige folk må dere skrive mer direkte. For eksempel slik:

  • En arbeidsgruppe har vurdert hvordan departementene kan ta i bruk sosiale medier.
  • Gruppen besto av personer fra kommunikasjonsavdelingene i departementene.
  • Vi har skrevet en kort rapport.

Hvem handler?

Rapporten gir en riktig diagnose:

  • Den største endringen departementene bør være forberedt på når det gjelder sosiale medier er antagelig tankegangen rundt kommunikasjon, dialog og delaktighet.
  • Det blir både en ny måte å jobbe på – og en ny måte å tenke på.

Men hva har skjedd det siste året? Hvem henger bjeller på departementets katter?

Ressurser

Legg igjen en kommentar »

Ingen kommentarer så langt.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Blogg på WordPress.com.

%d bloggers like this: