Plinius

lørdag, juli 10, 2010

P 112/10: Radikal revolusjon

Filed under: 1bib — plinius @ 12:11 am

Førskoleutdanningen ved HiO har fått et nytt forskningstidsskrift.

Tidsskriftet ønsker å utfordre tradisjonell forskningsmetodologi står det i HiO-nytt.

– Vi vil løfte frem nye og uvanlige forskningsmetodologier innen utdanningsfeltet, ikke bare i førskoleutdanning, men innen utdanningsforskning i hele profesjonsfeltet, sier professor Jeanette Rhedding-Jones ved førskoleutdanningen.

Det finnes ingen oppskrift på forskning. Hver forsker må stole på seg selv, og ikke ta metodologiske tradisjoner for gitt.

Dette har det blitt debatt av. Heldigvis.

Ny og uvanlig forskning

Læring og forskning er kollektive aktiviteter. Alle fagmiljøer jeg kjenner til – fra kjemi til bibliotekfag – har oppskrifter på forskning. Hverken studenter eller forskere bør stole på sitt nakne selv.

Akademikere oppfordres til å være kritiske. Det er jeg med på. Men folk bør jo lære håndverket – det vil si fagenes etablerte metodikk – før de gyver løs på tradisjonene. Ellers kunne vi bare droppe alle lærebøker og stoppe alle kurs i metode.

Kjenn dine fiender er et godt motto. Studenter og forskere som angriper metoder de ikke behersker har jeg liten sans for.

Jeg har lest artiklene i det første nummeret og føler meg mer forvirret enn opplyst. La meg ta Bronwyn Davies som eksempel – hun er åpenbart en forsker med lang fartstid. Hennes artikkel heter

«The implications for qualitative research methodology of the struggle between the individualised subject of phenomenology and the emergent multiplicities of the poststructuralist subject: the problem of agency».

Sekkebetegnelse

Jeg regner med at tittelen sier noe om hvem Davies henvender seg til. I dette tilfelle må det være lesere som har et forhold til fenomenologi og poststrukturalisme – hva nå det siste måtte være i denne sammenhengen.

I et NRK-intervju fra 2002 sier professor Knut Ove Eliassen at poststrukturalisme «er et begrep som brukes som en slags sekkebetegnelse på en gruppe teoretikere, filosofer, sosiologer, samfunnsteoretikere og litteraturforskere, i første rekke i Frankrike i perioden 1970 til 1985». Uten at det hjelper så mye.

Jeg forstår at «fenomenologiens individualiserte subjekt» er omtrent det samme som det tvilende kartesianske subjekt – som ikke kan tvile på sin egen eksistens: cogito, ergo sum. Men hva «the emergent multiplicities of the poststructuralist subject» har med utdanningsforskning å gjøre, er høyst uklart.

Opens up thought

Jeg regner med at sammendrag skal vise den nysgjerrige leser om dette er en artikkel for henne. Jeg synes ikke dette sammendraget ivaretar denne oppgaven:

«This paper re-visits the problem of how we re-conceptualize human subjects within poststructuralist research. The turn to poststructuralist theory to inform research in the social sciences is complicated by the difficulty in thinking through what it means to put the subject under erasure.

Drawing on a study in a Reggio Emilia inspired preschool in Sweden, and a study of neoliberalism’s impact on academic work, this paper opens up thought about poststructuralism’s subject. It argues that agency is the province of that subject.»

Obscurum per obscurius, sa man i Middelalderen. Man forklarer det vanskelige med noe som er ennå vanskeligere.

Opens up thought – er det et finere ord for å diskutere? Hva mener Davies når hun sier at agency is the province of poststructuralism’s subject. Og hvorfor skal jeg engasjere meg i noe så vanskelig som å tenke gjennom what it means to put the subject under erasure?

Er dette forskningsresultater? Hva betyr det for praksis? Og er det nødvendig å skrive så inderlig krøkkete?

Ressurser

Legg igjen en kommentar »

Ingen kommentarer så langt.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Opprett en gratis blogg eller et nettsted på WordPress.com.

%d bloggers like this: