Plinius

tirsdag, juli 20, 2010

P 114/10: Bort fra den grønne tavla

Filed under: ungdom, utdanning — plinius @ 2:01 pm

Skoleelev Carina Tangeraas gir en glimrende beskrivelse av nettbasert undervisning – i praksis:

  • De siste årene har elever ved fire videregående skoler i Rogaland fått tilbud om å ta noen valgfag ved hjep av undervisning på nett.

Skolene skriver

  • Uten fastlagt undervisningstid og vanlig direktekontakt med faglærer møter både nettlærere og nettelevene nye utfordringer til struktur og systematikk i arbeidet.
  • Vår oppgave er å legge til rette for mest og best mulig læringsutbytte i de ulike fagene for elevene.
  • Nettskolen i Rogaland legger økt fokus på elevsentrert læring som ikke bare kjennetegnes ved større autonomi for eleven, men også ved å legge større vekt på aktiv læring hvor kreativitet, kommunikasjon og deltakelse spiller sentrale roller.
  • Gjennom å bruke verktøy som utfyller hverandre, som bl.a. NING, wiki og Vimeo i tillegg til it’s learning, legger vi til rette for mest og best mulig læring.

Carina:

  • Dette tilbudet gjelder fag som Markedsføring og ledelse, Rettslære, Informasjonsteknologi og Kommunikasjon og Kultur. Dette er spesielle fag som ikke har så mange elever fra hver skole at de kan danne en egen klasse
  • Det å kunne velge et så spesifisert linjefag som f.eks. rettslære allerede på VGS kan gi mer motivasjon til å arbeide med lekser, kan øke prestasjoner og sørger for at folk velger disse skolene over de større skolene i mer tettbygde strøk.
  • Dette er med andre ord et supert tiltak for distriktene,

Hun vil at tilbudet videreføres, men krever langt bedre forberedelser fra skolens og lærernes side:

  • Jeg opplevde en slags forvirring fra lærers side om hva deres rolle egentlig var.
  • Å undervise via nett er selvsagt ingen lett oppgave, og i alle fall ikke for noen som har stått foran en grønn tavle med kritt de siste femten årene.
  • Lærerne må venne seg av med tavleundervisningen.
  • I et nettfag er elevene mye mer autonome enn i et vanlig fag, og dette gjelder både på godt og vondt. For at en elev skal klare å gjennomføre et fag hvor de har kontroll over store deler av undervisningen selv, trenger de å vite hva de går til for å vite om de klarer det.
  • Ut med it’s learning!
  • Toveiskommunikasjon trumfer gjennom på stadig flere veikryss i verdensveven. Skolene, og spesielt ikke en så nettbasert skole som nettopp nettskolen, kan ikke fortsette å overse dette.

Kommentar

En så engasjert og reflektert elev er det vel verd å høre på. Skolen krever ideligen at elevene satser. Nå krever elevene at skolen satser.

Nettskolen sier en del om den nye læreren:

Tilrettelegger

Nettlæreren er en tilrettelegger. Manglene på fysiske møter mellom lærer og elevgruppe stiller høye krav til nettlæreren. Nettlæreren møter disse utfordringene ved å tilpasse læreplanen og de krav den stiller til det å undervise nettbasert på kreative måter. Nettlæreren både forstår og anvender ulike læringsstiler og kan tilpasse læringen til disse.

Med andre ord: nettlæreren ordner opp.

Visjonær

Nettlæreren ser potensialet i nye verktøy og ny teknologi, tar tak i disse og bruker dem for å dekke elevenes behov. Den visjonære nettlæreren kan se på andres ideer, og ser hvordan de ville bruke disse for å legge til rette for mest og best mulig læring. Nettlæreren ser også på tvers av fag og læreplaner. De kan utnytte andre felt for å styrke sin egen og elevenes læring, og bruker styrken i elevenes kunnskap og kompetanse til legge til rette for at de kan lære av hverandre.

Rollemodell

Nettlæreren modellerer atferd som forventes av våre elever. De deltar aktivt i nettbaserte læringsmiljø og bruker disse for å holde seg oppdatert og fortsette å tilegne seg nye erfaringer og kunnskap. Nettlæreren er bevisst sin tilstedeværelse på nett, og kan veilede og råde nettskolens elever om hvordan man best opptrer på nett.

Samarbeider

Nettlæreren er i stand til å benytte samarbeidsverktøy som Ning, Blogg, Wikispaces, Vimeo, MSN, Skype for å forsterke mulighetene for samarbeid og deling mellom elever, og mellom elever og lærere.

Men de beskriver ikke den nye pedagogikken – altså de konkrete arbeidsformene som lærerne må utvikle. Det hjelper ikke med mange abstrakte ord. Alle kan snakke om  utfordringer, kreativitet, potensialer, visjoner, aktivitet, bevissthet, samarbeid og deling.   Men hvor blir motsetningene, slitet og timeverkene av? I praksis dreier det seg også om å skape noe nytt – i miljøer som ofte stritter i mot. Det tekniske er ikke så vanskelig. Men i praksis må lærerne benytte  mange lange arbeidstimer – for å mestre den pedagogiske og sosiale siden ved nye nettbaserte undervisningsformer.

Siden nettet er et globalt medium, er det mest produktivt å publisere for verden – ikke bare for den enkelte klasse. Men da må skolen akseptere en delingskultur som bryter med lærerne tradisjonelle «my class is my castle». Lærerne som flokker seg om Del & Bruk – mange, men likevel et mindretall – går foran i dette arbeidet.

Skolemyndighetene og departementet sier mye riktig om IKT i skolen – men praktiserer lite.  Hvor morsomt er det egentlig å være visjonær i dagens skole? I skoleadministrasjonen? I departement og direktorater?

Generalene holder seg helst langt bak fronten, for å si det sånn.

Ressurser

1 kommentar »

  1. Takk for linking og fine ord!
    Klok kommentar – det handler ikke bare om store ord, men om faktisk handling og bedre rettleding. Tror det handler mye om at alt dette er relativt nytt – vi har ikke nok kunnskap til å vite hvordan elevene lærer best på nett.
    Kanskje dette burde forskes mer på FØR det ble satt i verk – slik også man burde hatt en bedre plan for IKT i undervisning FØR PCene ble kastet inn i klasserommet?

    Kommentar av CingT — mandag, august 2, 2010 @ 5:53 pm


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Blogg på WordPress.com.

%d bloggers like this: