Rektors første epistel dette semesteret – En spennende høst for HiO – har utløst den mest omfattende debatten jeg hittil har sett på HiO-nettet. Hittil har det kommet femti innlegg og motinnlegg.
Mitt nyeste debattinnlegg legger jeg også her på Plinius.
Nettet viser sin styrke som diskusjonsforum. Nå ser jeg for meg fire mulige scenarier for høyskolen
- Styrene vedtar fusjon og universitetssatsing i desember. De som i hovedsak støtter HiO-HiAk-prosessen vinner styre- og rektorvalget i 2011.
- HiO-styret velger å utsette vedtaket. De som i hovedsak støtter HiO-HiAk-prosessen vinner styre- og rektorvalget i 2011.
- HiO-styret velger å utsette vedtaket. De som ikke ønsker fusjon med HiAk vinner styre- og rektorvalget i 2011.
- Styrene vedtar fusjon og universitetssatsing i desember. De som ikke ønsker fusjon med HiAk vinner styre- og rektorvalget i 2011.
Hva innebærer de fire?
- Det første scenariet er det minst dramatiske. Vi får heftige diskusjoner i høst og til våren, men forøvrig går prosessen slik styrene har planlagt.
- Det andre scenariet gir samme sluttresultat som det første, med ett til to års forsinkelse. Utgiftene vil også øke en del, siden utsettelsen forutsetter et ønske om mer utredningsarbeid og grundigere interne diskusjoner.
- Det tredje scenariet innebærer at HiO satser på å bli universitet alene, mens HiAk fortsetter som en «vanlig» høyskole. Etter noen år (tipper jeg) vil våre eiere bringe de to sammen – HiAk er for liten til å fungere på det europeiske utdanningsmarkedet.
- Hva de fjerde scenariet ville føre til, synes jeg det er vanskelig å si noe fornuftig om. Dersom det nye HiO-styret prøver å stoppe fusjonen («omkamp»), tipper jeg (fortsatt) at departementet vil engasjere seg.
Ikke-fusjon
Forankringsgruppa [nyopprettet aksjonsgruppe] går inn for utsettelse. Den vil diskutere prosessen.
Anders Breilid sier det slik: – Hvorfor kan ikke vedtaket om fusjonen utsettes noe slik at utredningene blir bedre begrunnet og de ansatte får sagt sin mening? Gruppa ber om støtte til utsettelse – uten å fortelle hva den vil med HiO. Diskusjonen om prosess og demokrati løsrives fra de konkrete interessene partene står for.
Både Anders og jeg er ansatte. Jeg har sagt min mening om HiOs framtidige profil – både på HiO-nettet og på min egen blogg – omatt og omatt – helt siden Knutstadutvalgets tid. Men jeg vet fortsatt ikke hva Anders mener om profilen til det nye universitetet – bortsett fra at det skal være grundig utredet.
Ragnar Audunsons beskriver forslaget til faglig organisering framstår som «en blanding av påfunn og fikse ideer på den ene siden og et forhandlingsresultat mellom ulike interesser på den andre«. Hans alternativ til fusjon – «er naturligvis ikke å fusjonere.»
Jeg vil gjerne diskutere HiOs framtid – men en kamp som setter utsettelse og ikke-fusjon i sentrum engasjerer ikke.
Ressurser
Plinius: Søndag kveld
- SK 18/10: Spennende tider. Indre motsetninger i høyere utdanning.
- SK 15/10: Men hokken ska´n godblonke tel. Et valg mellom to goder.
- SK 14/10: KORG i praksis. Hvem skal leke sammen i det nye universitetet?
- SK 12/10: Forvaltning, fag og livsverden. Er forvaltning en profesjon?
- SK 11/10: Akademi og arbeidsliv. UH-debatt og EU-framtid
- SK 8/10: Mot i motvind. Utvid handlingsrommet!
- SK 6/10: Lønnsomme lektorer. La bachelorstudiet finansiere master og Phd.
- SK 5/10: Tre kompetanser. Forskning, utvikling, yrke …
- SK 4/10: FoU-basert undervisning. Begrepet løser seg opp når det konkretiseres
Plinius forøvrig
- P 109/10: Forskningen markerer seg. Den nye tellemåten favoriserer den gamle skrivemåten
- P 108/10: Profesjonsprofil i praksis. Mange riktige ord …
- P 103/10: Primitive indikatorer. Fagfolk teller ikke artikler, men ideer.
- P 100/10: Fyll ikke profesjonene med forskere. Kronikk i Forskerforum.
- P 81/10: Verkstedmodellen. Når arbeid og læring foregår på samme sted.
- P 80/10: Store grunnutdanninger. Høyskolene i Oslo og Akershus er først og fremst bachelorutdanninger.
- P 76/10: Samling rundt fjorden. Høgskolene i Buskerud, Vestfold og Østfold diskuterer framtida.
- P 74/10: Høyskoledebatt. Et historisk perspektiv
- P 73/10: Når høyskoler møtes. Allmøte om fakultetsstruktur
- P 63/10: Høy temperatur ved HiO. Ytre press gir indre glød.
- P 62/10: Fritid, læring og produksjon. Original masseproduksjon.
- P 60/10: Bustehuedebatt. Varierte meninger om det nye universitetet.
- P 58/10: Riktig himmelretning. Felles allmøte om universitetssatsing på Kjeller
- P 46/10: Løft blikket. Voksende forvaltningsmakt.
- P 42/10: Kunnskapsløpet. Lesefag er billigere enn laboratoriefag.
- P 39/10: Tre typer medarbeidere. Praktikere, akademikere og forvaltere
- P 38/10: Gummitapperne. Der oppkjøperne har monopol.
- P 36/10: Universitetsklemma. Tøffe tak på Sørlandet
- P 31/10: Oslo og Frascati. Her bestemmes begrepene
- P 30/10: Forskning uten penger. Universitetet i Agder sier fra.
- P 29/10: Universiteter og høyskoler. To alen av samme stykke?
- P 11/10: Praksisbasert undervisning. Når praktiske spørsmål krever svar.
- P 9/10: Konkurransen i læringslivet. Utviklingsstrategier på kunnskapsmarkedet.
Jeg har ikke tatt med poster fra 2009 og tidligere …
Legg igjen en kommentar