Plinius

lørdag, september 11, 2010

P 136/10: Den nye arbeiderklassen

Filed under: media — plinius @ 7:48 pm

NRK har fått sin varsler.

Pia Beathe Pederesen sa opp sin stilling i dag morges – på direkten. Hennes begrunnelse, som ble lagt ut på Østlandssendingens nettsted, ble slettet etter noen få minutter. Den ligger imidlertid lett tilgjengelig på Twitzer.

Pederesen hadde vært tilkallingsvikar i litt over ett år. Hun åpnet slik:

NRK misbruker sine ansatte. Jeg er en ansatt som har fått nok.

Hvordan vil nyhetorganisasjonen NRK takle dette? Vil den sette et par tunge journalister på saken – med beskjed om å følge profesjonelle normer for nyhetsdekning? Vil den legge til rette for intern ytringsfrihet – ved å oppfordre til fri og åpen debatt om det krevende arbeidsmiljøet?

Eller vil mediebedriften gjøre som organisasjoner flest: skalke lukene og vise til regelverket.

Når myggen antaster elefanten, gjelder det å marginalisere myggen. Dette er en personalsak, sier Østlandssendingens ledelse. Derfor trenger vi ikke si noe om de spørsmålene Pederesen tar opp: arbeidspress, midlertidighet og usynlige ledere.

Når budskapet er ubehagelig, er det fristende å angripe budbringeren. Også for en profesjonell budbringer.

Vi kan ikke ta stilling til det hun sier, siden hun ikke har gått fram på riktig måte …

Uansett: dette blir en lærerik prosess – på nettets åpne scene.

Pederesen fikk jobb som tilkallingsvikar i NRK Østlandssendingen i fjor vår. Hun sier bl.a. dette:

  • I NRK finnes det tre typer ansettelsesforhold: tilkallingsvikariat, fast vikariat i en viss periode, og fast ansettelse.
  • Man begynner gjerne som tilkallingsvikar, og gjør man en god jobb får man etter hvert et vikariat. Og kanskje ett til. Og ett til.
  • Er man virkelig heldig blir man tilslutt fast ansatt.
  • En tilkallingsvikar blir kalt inn for å dekke hull i vaktplanen.
  • Det hersker en usunn kultur, en holdning til de ansatte som er syk. Og som man kanskje må komme utenfra for å se.
  • Jeg kunne skrevet side opp og side ned om hersketeknikker, detaljstyring fra vaktsjef og ordre fra nyhetssjef, rigide og antikvariske systemer, og en totalt fraværende vilje til å diskutere andre, mer ressursvennlige måter å jobbe på.
  • I NRK Østlandssendingen blir forslag og kreative innspill møtt med stillhet.
  • Vi vet at det skjer mye bak de Store Lukkede Dører, sjefene har mange møter, seminarer og lederutviklingskurs. Men informasjon om endringer får vi via rykter og snakk i gangen. Og knapt nok det.
  • Informasjon rundt lyttertall, lesertall, endringer i sendeflater, endringer i staben og endringer i huset ved elven er hemmelig, eller vanskelig tilgjengelig.
  • På intranett og e- post kommer det informasjon nå og da, sporadisk, ettersom distriktssjefen og de andre sjefene finner det hensiktsmessig. Hva eller hvem som styrer informasjonsstrømmen vet jeg ikke.

Og så videre …

Kjent mønster

Mønsteret virker kjent. Årsakene også.

Digitale medier har snudd NRKs omgivelser på hodet. NRK har gjennomført store omstruktureringer siden nittiåra. Men endringstrykket er like hardt som før. Toppledelsen presses av markedet. Mellomlederne presses av topplederne. De ansatte presses av mellomlederne.

Presset blir størst på bunnen, blant vikarene. Og aller størst blant de som har den løseste tilknytningen. Prekariatet kalles det på Kontinentet.

  • Noen stillingsinstruks har jeg aldri sett. Jeg vet ikke om jeg har gjort en god eller en dårlig jobb, jeg vet ikke hva de har forventet av meg, om jeg har levd opp til de udefinerte kravene de stiller.
  • I disse dager gjennomføres den årlige medarbeiderundersøkelsen 

Vi som har tilkallingsvikarkontrakt idet undersøkelsen sendes ut, får ikke være med.

Hun angriper ikke personene, men systemet – og hun avslutter med en positiv opplevelse:

  • Morgenmøtet startet med en viktig, interessant og prinsipiell debatt, hvor nesten alle på møtet deltok, og stemningen var intens, morsom og inkluderende.
  • Det var ingen sjefer tilstede på møtene den dagen. 

Jeg feller ingen dom over ledelsen i Østlandssendingen, de er selv ofre for regimet.
  • Regimet som på en eller annen mystisk måte har fått lov til å leve i alle disse årene. Men nå må noen begynne å snakke om elefanten i rommet, eller, kanskje heller, dinosauren oppå huset.

Siste nytt

Pederesens oppsigelse ble definert som (lukket) personalsak av Østlandssendingen – og presentert på sju-nyhetene i NRK1.

Ressurser

VEDLEGG

Fra VG-nett:

Trine Grung skriver på Twitter at hun kjenner seg igjen i Pedersens omtale av NRK. Hun synes

det er vanskelig å uttale seg om saken, fordi hun ser på NRK som en attraktiv, mulig arbeidsplass i fremtiden.Jeg hadde noen fantastiske år i P3. Det er en av de beste arbeidsplassene jeg har hatt.

Men jeg jobbet der i nesten fire år, som vikar, uten en eneste medarbeidersamtale, sier hun. Hun forteller også at hun kjenner seg igjen i problemene med å jobbe på vikarkontrakt, men at det er det samme i store deler av mediebransjen.

Arne Scheie, som har vært ansatt i NRK siden 1971, synes det hele høres merkelig ut.

– Jeg kan ikke forstå dette. NRK er en stor bedrift og det vil alltid være noen som er misfornøyd med noe, men det er rart å si opp jobben på direkte radio. Det høres merkelig ut, sier Scheie, og understreker at han aldri har hatt noe å klage på. – For meg har NRK alltid vært en fantastisk arbeidsplass, sier kommentator-profilen.

Norman Mubashir har samme oppfattelse som Scheie, og sier han ikke har noe å utsette på verken Østlandssendingen eller NRK.

– Jeg vet at folk synes tempoet er høyt, men det er ikke min erfaring at folk er misfornøyde. Jeg skulle ønske dette hadde blitt tatt opp tidligere, at dette ikke hadde skjedd. Det er veldig uheldig, og det beste hadde vært om det kunne ha blitt løst internt. Selv vil jeg bare takke Østlandssendingen for de sjansene jeg har fått, sier Mubashir, som jobbet seks år ved distriktskontoret.

Dagbladet

Dagbladet har snakket med ansatte i NRK som hyller Pedersen og synes hun er tøff som våget å stå fram.

NRK-ledelsen ønsker ikke å kommentere den spesifikke saken og viser til at det er en personalsak.

Direktør Grethe Gynnhild Johnsen ved distriktsdivisjonen i NRK ønsker å vite hvem som har uttalt seg til media og hva de har sagt før hun uttaler seg.
– Jeg har ikke kjennskap til at det skal ha vært problemer i Østlandssendingen. Det må dere i tilfelle ta opp med distriktsredaktør Otto Haug, sier hun.

Leder Elin Floberghagen i Norsk Journalistlag (NJ) Floberghagen mener temaet Pia Beate Pedersen tar opp, er et velkjent problem. Det er velkjent at mediebransjen har et overforbruk av vikarer og midlertidige ansatte. Det går litt i bølger hvilke redaksjoner som utmerker seg. Jeg har ikke inntrykk av at NRK er noe bedre eller verre enn andre, sier Floberghagen til Dagbladet.

Direktør Grethe Gynnhild Johnsen ved distriktsdivisjonen i NRK ønsker å vite hvem som har uttalt seg til media og hva de har sagt før hun uttaler seg.

1 kommentar »

  1. […] hvordan reagerer NRK når de selv kommer i søkelyset? I går så jeg på historien. I dag ser jeg nærmere på […]

    Tilbakeping av SK 25/10: Fin plakat fra NRK « Plinius — mandag, september 13, 2010 @ 7:53 pm


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Opprett en gratis blogg eller et nettsted på WordPress.com.

