Plinius

lørdag, september 18, 2010

P 139/10: Kunsten å overleve

Filed under: Uncategorized — plinius @ 10:37 am

Dagene er fulle av ting som må gjøres.

De fleste av oss står midt i produksjonen, hjemme og på jobben. Maten må lages og mappene vurderes.

Dette er livsverden. The show must go on – tut og kjør!

Samtidig forandrer rammene seg. Verden rundt er ustabil. Skal vi gjøre noe annet enn å tilpasse oss det som skjer, må vi ta minst ett skritt tilbake – og forsøke å beskrive kreftene som styrer hverdagsmaset.

Deretter kan de som vil handle, handle – uten å handle i blinde.

Noen velger å ta to skritt tilbake – for å studere «kreftene bak kreftene». Hva skjer på lang sikt? Hva er historiens drivkrefter? Noen tar et tredje skritt – for å konsentrere seg om «de evige verdier»: Ibsen, Bjørnson, Dante og Euklid.

Det akademiske rommet

Da kan det være nødvendig å se bort fra forbindelsen til produksjon og praktisk politikk – for å få rom til å tenke, skrive og diskutere. Dette rommet, som jeg vil kalle det akademiske, har sin egen søte tiltrekning.

Akademikerne utsettes for to motsatte fristelser: enten å trekke seg helt bort fra hverdagens strev – eller å gripe inn i hverdagen ovenfra –  som om den praktiske verden lar seg styre fra seminarrommet og universitetets Lille Festsal.

På den ene siden glassperlespillet – på den andre filosofen som politisk forvalter.

Nye samtaler

Det gjelder å finne en midlere vei, sier Aristoteles. Teori og praksis må henge sammen – ikke ovenfra og ned – men som samtalepartnere.

Det finnes forbilder nok – fra Hellas, fra Italia i renessansen, fra opplysningstidas Frankrike, fra folkehøyskoler, landsgymnas og levende universiteter. Men i vår digitale hverdag må samtalene mellom teori og praksis realiseres på andre måter enn i tida før år 2000.

Mediet er nytt – og aktørene konstituerer og organiserer seg på nye måter.

Praksis banker på døra. Også glassperlene må betales. Hundre millioner koster den nyeste Ibsen-utgaven. Prosjektet vakler videre – too big to fail.

Ibsen og Flexus har samme problem. Prosjektlederne mestret ikke den nye kompleksiteten. De lever i det 20. århundre og tenker lineært, pre-digitalt, industrielt. Plan, handling og kontroll. Kunnskapsøkonomien følger andre spilleregler: eksperiment, læring og samtale.

Bloggene er et nytt samtalemedium. Der møter jeg jevnlig venner, kolleger og nye merkverdige mennesker. Twitter er mitt nye tehus. Jeg illustrerer fra dagens post:

PEST Analysis

Nick Poole gir en rask, spisset og troverdig analyse av rammene for MLA-virksomhet i Storbritannia under den nye regjeringen.

One of the great things about my job is that I get to spend time working across museums, archives and libraries. I have recently been invited by 3 different organisations, broadly relating to each sector, to participate in planning days, all of which included a PEST (Political Economic, Social, Technological) analysis.

Han tar ett skritt tilbake – ikke to eller tre.

Jeg oppdaget posten gjennom Leikny (Haga Indergaard), som har sendt den videre (retweeted) på sin Twitter.

Hva skjer i KORG?

En deltaker – Ian Mulvany – oppsummerer

The Future of Knowledge Organisation on the Web, a one day conference.

To skritt tilbake

Beyond McLuhan: Your New Media Studies Syllabus

Foreleseren oppsummerer et helt semester.

Nyttig, nyttig, nyttig – hvis det blir anvendt …

Legg igjen en kommentar »

Ingen kommentarer så langt.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Opprett en gratis blogg eller et nettsted på WordPress.com.

%d bloggers like this: