Plinius

lørdag, oktober 16, 2010

P 141/10: På kanten av stupet

Filed under: blogger, design — plinius @ 10:18 am

Plutselig var Plinius forsvunnet,

I går skjedde noe merkelig. Når jeg klikket på en Pliniuspost, fikk jeg bare en tom side opp. Det kom ingen feilmeldinger – bare blanke ark. Hadde fem års skrivearbeid forsvunnet fra WordPress?

I dag er bloggen tilbake – med ny layout.

Hva er forklaringen?

Jeg var ikke helt desperat. Selv om de vanlige sidene hadde forsvunnet, kunne jeg logge meg inn på bloggen. Når jeg var innlogget, kunne jeg se at alle postene fortsatt fantes hos WordPress. De kunne bare ikke vises på den vanlige måten.

I dag har jeg fiklet videre – og funnet årsaken. Problemet oppsto fordi forbindelsen mellom selve bloggens innhold på den ene siden og visningsformen (det grafiske temaet), på den andre, var brutt.

Når jeg klikket på en bloggpost, ble HTML-teksten lastet ned som normalt. Men programmet som skulle brødteksten grafisk form virket ikke. Straks jeg prøvde en annen layout (tema, «theme»), ble teksten synlig.

Hvorfor forbindelsen brøt sammen, vet jeg imidlertid ikke. Den engelske utgaven av Plinius, som brukte samme tema (Silver is the new black), fungerer fortsatt.

Skytshelgen

Hvis dette var et signal fra bloggernes skytshelgen, bør jeg nok prøve ut NotesIL, som det nye temaet heter , en stund framover. Variatio delectat, som romerne sier …😉.

Hvilken helgen som står bak, er imidlertid usikkert.

Den hellige Jeronimus er helgen  for bibliotekarer, oversettere og brillemakere. Isidor av Sevilla våker over datafolk i sin alminnelighet.

Bibliotekarer kan også henvende seg til Katarina av Alexandria (bildet) – som i tillegg stiller opp for sykepleiere og garvere.

Ressurser

Legg igjen en kommentar »

Ingen kommentarer så langt.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Opprett en gratis blogg eller et nettsted på WordPress.com.

