Plinius

fredag, oktober 22, 2010

P 145/10: Revolt på Lillehammer

Filed under: debatt — plinius @ 11:43 am

Den store debatten om dannelse har dabbet av.

Det er mer kraft i kampen om penger og handlingsrom.  På Høgskolen i  Lillehammer har jeg imidlertid funnet en blogg om Danning som revolt.

Dette er HiLs danningsutvalgs talerør, står det på forsiden.

Det nyeste innlegget er fra 13. oktober 2010. Det er riktignok klippet fra Jon Roar Bjørkvolds blogg – men handler om hans foredrag på høyskolen.

Oktober

Uroen er stadig voksende ved norske universiteter og høgskoler.

Studiene er kuttet med halvannet år i overgangen fra hovedfag til mastergrad, byråkratiet er økende, pengepresset tynger, forskningspublikasjoner premieres i form av penger, antall studenteksamener knyttes til instituttenes økonmiske bærekraft, kvalitetsreformen smaker mer og mer av en økonomisk styrt kvantitetsreform.

Bjørkvolds beskrivelse er presis nok.

Kvalitetsreformen er åpenbart en økonomistyrt reform av kandidat- og forskningsproduksjonen i høyere utdanning. Men jeg har liten tro på de mottiltakene han foreslår:

Ved min gamle arbeidsplass, Universitetet i Oslo, arbeider et Dannelsesutvalg med å gjenvinne kvalitetsbegrepet.

Bernt Hagtvedt, går i front , å få gjeninnført filosoficum som et åpningssemester for alle studenter er blant hans flaggsaker. Inga Bolstad, prorektor, er blant medlemmene i utvalget.

Nå kjenner også HiL seg mer og mer presset av byråkrati og stramme kvantitetsmål, høgskolens kritiske frihetstradisjoner står på spill.

“Derfor har vi nedsatt et Dannelsesutvalg her på HiL”, kunne Dag Leonardsen fortelle, vi hadde mange fine telfonsamtaler før jeg kom.

Fra februar til april

Når friheten står på spill – oppretter akademikerne  utvalg. I Lillehammer oppretter utvalget dessuten en blogg.

La kampen begynne!

Men midlene virker puslete i forhold til målet. Bostad-utvalget produserte en løst sammentråklet antologi av meninger. Lillehammers  bruk av det nye mediet er heller ikke særlig overbevisende.

Bloggen ble opprettet 17. februar. Utvalgets mål var

  • Å bidra til å identifisere og motvirke det i rammer og ideologier som tenderer mot reduksjonisme og snever instrumentalisme i høyere utdanning og forskning.
  • Å styrke danning i høyere utdanning, ved å inspirere og stimulere til fordypning i den menneskelige kulturarv i vid forstand, samt stimulere evne til kritisk refleksjon, handling og ansvar.

Neste bloggpost kommer femtende mars. Den viser til et innlegg om dannelse på bloggen Kle meg naken. Syttende mars legges det ut en lenke til Bostad-utvalgets rapport. Attende mars skriver Kari Aakerli Vik en post om et bilde av Caravaggio. Det viser hvordan Judit dreper Holofernes. Niende april forklarer Bjarne Øvrelid hvordan utvalget tolket Caravaggios bilde i lys av dannelsesbegrepet.

Mai og juni

Den eneste posten i mai var varslingen av et møte med student Helle Berg Alfsen. I juni skriver studenten en oppsummering av sitt muntlige innlegg om ren dannelse. Hun utfordrer utvalget:

Når jeg snakker med andre om begrepet, oppdager jeg at det ikke er så lett, for hvordan kan vi vite om vi faktisk snakker om det samme?

Er det veldig udanna av meg å innrømme at jeg ikke riktig forstår hva dere mener med målene deres? Vi kan være enige om at det er vel og bra at det er opprettet et danningsutvalg på HiL, men dere har et kommunikasjonsproblem. Vet studentene hva dere driver med? Hvorfor er de ikke her, nå? Er de ikke interessert og engasjert, eller skjønner de ikke hva dere driver med? Skjønner dere selv hva dere driver med?

Jeg skjønner i hvert fall ikke riktig hva dere driver med…

Ingen har imidlertid svart på utfordringen.

Juli og august

Sommerferie.

September

I september hadde Johan Fredrik Urnes et fantasifullt, men noe kryptisk, bidrag, med tittelen Delirisk, dannet og empirisk.

I våre dager tøyler vi eksesser av lektor Blommes kaliber ved hjelp av evalueringer, rapporter, systemer og et utall små og mindre personlighetsnivellerende prosedyrer, marinert i et selvparodierende språk som maner frem forestillinger om at det vonde og leie i verden skriver seg fra mangelfull administrasjon.

”Everything’s gonna be alright” når tiltakene er implementert; bare én kontrollrutine til så er vi der…

Og bakom runger alvoret og den rene fornufts imperativ. Selvsagt er det alvorlig; det handler om livene til folk, men det handler også om NOKUT-godkjenning og rekruttering og gjennomstrømning og stykkprisfinansiering og…

I praten om disse sakene, som pedagogikkens liv er vevet inn i, nærmer vi oss en fullendt retorisk lobotomi.

Og dett var dett – på ni måneder. Revolusjonen roterer langsomt rundt sin egen akse. Denne formen for opprør trenger ikke myndighetene bekymre seg om.

Betegnelsen talerør virker imidlertid dekkende …😉.

Ressurser

Legg igjen en kommentar »

Ingen kommentarer så langt.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Blogg på WordPress.com.

%d bloggers like this: