Plinius

søndag, oktober 24, 2010

P 147/10: Jakten på PLACE

Filed under: design, forskning — plinius @ 9:31 am

Torbjørn tviler. Ole er oppgitt. Henrik er ikke henrykt.

En bibliotekar langt fra Oslo, sier Bok og bibliotek, har forsøkt å orientere seg om PLACE-prosjektet. Artikkelen er i praksis en liten test av brukeratferd og -opplevelse på nettet.

Uansett hvem denne persona egentlig er,  tar han opp et viktig spørsmål. På kurs i webdesign er det ganske vanlig å la deltakerne prøve seg på nettsteder de ikke kjenner på forhånd. Det viser ofte problemer som nettstedets eiere ikke er klar over.

Mind maps

Eierne vet jo hvordan det hele er bygd opp – og har rike mentale oversikter («mind maps») som viser hvor de skal gå. Det som er vanskelig, er å legge til rette for nye og «naive» brukere – som Torbjørn, Ole og Henrik.

De tradisjonelle faglige formidlingsformene er laget for papirets verden og fungerer dårlig i forhold til nettet. For å skape debatt og formidle kunnskap gjennom digitale medier, må vi lære oss nye grep og teknikker.

Egne erfaringer

Etter noen år som digital skribent prøver jeg å nettpublisere alt som kanskje kan ha en viss verdi for andre, så raskt som mulig. Jeg råder mine studenter og kursdeltakere til å gjøre det samme.

Det å skrive i det åpne, offentlige rommet (slik jeg gjør akkurat nå), gir en annen opplevelse av, og en annen holdning til, selve skriveprosessen. Papiret inviterer til stikkord og løse notater for meg selv i første runde – og til mye pussing og filing før jeg offentliggjør produktet i skriftlig form.

Nettet inviterer til prosesskriving. Blogging er mer forpliktende enn helt interne skriblerier, men mindre krevende enn arttikler som går til eksterne redaktører.

Tilrettelegging

Samtidig må vi som skriver på denne måten, bruke mer tid og tanke på å legge til rette for gjenfinning. Etter noen år på nettet, hender det ofte at jeg går meg vill i mitt eget stoff – hvor var det nå jeg skrev om dette?

Derfor bruker jeg WordPress, som har gode gjenfinningsverktøy innbygd. I tillegg fører jeg kronologiske registre for hånd – for de fem bloggene jeg for tida bruker.

To av disse er prosjektblogger. GLOSSA dokumenterer utviklingen av et dagskurs i statistikk for IFLA. LATINA in Africa dekker e-læringskurset som LATINA-laboratoriet skal holde i Uganda i juli 2011.

Dessuten har jeg nylig laget en liten portal som en felles inngang til alle dokumenter under ett.

Foreløpig blir den ikke mye brukt av andre, men hjemmesiden er i hvert fall svært nyttig for meg selv.

Ressurser

Plinius om PLACE-prosjektet

Legg igjen en kommentar »

Ingen kommentarer så langt.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Blogg på WordPress.com.

