Plinius

mandag, november 22, 2010

P 159/10: Data og debatt

Filed under: statistikk — plinius @ 1:27 pm

DIFIs innbyggerundersøkelse har blitt godt mottatt av mange bloggere – inkludert Plinius.

DIFI selv satser dobbelt – ved å kombinere lanseringen av del 2 med sin nye blogg. Det betyr at direktoratet legger til rette for databruk og debatt om data på samme tid. Jeg vil kalle dette en god demokratisk strategi, siden den bidrar til et mer jevnbyrdig samspill mellom forvaltning, fag og folk.

Plinius benytter anledningen til å trekke fram et metodisk poeng. Når vi analyserer spørreundersøkelser, må vi alltid skille klart mellom svarene fra befolkningen totalt – og svarene fra de faktiske brukerne. I DIFIs sammenheng kommer dette svært tydelig fram i forhold til Kirken.

Oddbjørn Evenshaug gleder seg over Knalltall for kirken:

Den norske kirke 80 av 100 poeng på den totale brukertilfredsheten, og er samlet sett best blant alle de 23 offentlige virksomheter har vært gjenstand for innbyggernes kritiske blikk og erfaringer. Blant annet får kirken 81 av 100 poeng på ”informasjonsstrømmen”, 85 poeng av 100 på ”evnen til å lytte” og 81 poeng for ”evnen til å møte behov”.

Her blander Evenshaug brukerne sammmen med innbyggerne. Hvis vi ser på innbyggernes vurdering, er det folkebiblioteket og Vinmonopolet som topper listen. Begge har en tilfredshetsskår på 69%. Jeg sier med Omar Khayyam:

  • A Book of Verses underneath the Bough,
  • A Jug of Wine, a Loaf of Bread–and Thou
  • Beside me singing in the Wilderness–
  • Oh, Wilderness were Paradise enow!

Kirken, med 41%. ligger langt under, Det er altså kirkegjengerne – eller tretti prosent av befolkningen (over 18 år) – som er svært fornøyd med kirken – ikke folk i sin alminnelighet. Statsråden faller i samme fella

  • Kirken best i test. – Folket liker Den norske kirke best av alle offentlige instanser.

Statistikk er nyttig – men pass på snubletrådene …

Ressurser

Kommentarer – samlet av DIFI

VEDLEGG A

Tilfredshetsnivået er prosenten som gir en positiv minus prosenten som gir en negativ vurdering av tjenesten eller virksomheten. La oss kalle denne indikatoren THN.

Innfor delområdet Oppvekst, utdanning og kunnskap er nivået:

  • 69% for folkebibliotek
  • 67% for høyskole
  • 65% for universitet
  • 63% for grunnskole
  • 62% for barnehage
  • 61% for videregående opplæring
  • 50% for SFO
  • 49% for fagskoler
  • 44% for Lånekassen
  • 16% for BUF-etat

Innenfor delområdet Trygghet, sikkerhet, støtte og økonomi er THN-tallene

  • 60% for brannvesenet
  • 55% for mattilsynet
  • 49% for skatteetaten
  • 48% for tollvesenet
  • 44% for Lånekassen
  • 41% for Den norske kirke
  • 33% for Forsvaret
  • 30% for Politiet
  • 18% for Kemneren
  • 13% for Plan- og bygningsetaten

I rapporten er THN for alle de statlige tjenestene oppført i Figur 41, s. 36; for alle de kommunale tjenestene i Figur 42, og for alle de fylkekommunale i Figur 43 – begge gjengitt på 2. 37.

VEDLEGG B

Liknende undersøkelser

Det eksisterer flere liknende undersøkelser på området. Innbyggerundersøkelsen har likehetstrekk med både TNS Gallups nasjonale kommuneundersøkelser og KS sin innbyggerundersøkelse. Sammenligninger av tendenser er her fullt mulig relativt langt bakover i tid. Synovate Norge har også gjennomført undersøkelser som er relevante. Videre gjennomfører Statistiska centralbyrån (Sverige) undersøkelser med samme metodikk (Medborgarundersökningen). Undersøkelser av samme art eksisterer i USA (American Customer Satisfaction Index) og Europa (blant annet EPSI). Handelshøyskolen BI har erfaring fra gjennomføringen av sine årlige kundeundersøkelser (Norsk kundebarometer).

Kilde

VEDLEGG C

Utvalgsprosessen så slik ut:

  • 30.000 personer over 18 år, tilfeldig valgt fra Folkeregisteret,  fikk tilsendt spørreskjema i første runde
  • 12.659 sendte svar
  • 3.810 av disse hadde benyttet kirken (tilsvarer 30 prosent)
  • 2.545 fikk tilsendt spørreskjema om bruk av kirken
  • 1.1512 sendte svar

3 kommentarer »

  1. Er det bare 30 % av befolkningen som bruker Den Norske Kirke altså? Er det blitt så få som gifter seg i kirka, konfirmerer seg i kirka, døper sine barn i kirka, begraver sine kjære og går i kirka på jualaften i våre dager?

    DNK kommer ellers selvsagt meget godt ut av disse undersøkelsene, en så høy brukertilfredshet har de all grunn til å være fornøyd med og stolte av.

    I den undersøkelsen du viser til blir, så vidt jeg kan forstå, alle spurt om sitt inntrykk av diverse tjenester, også de som ikke selv benytter tjenestene. Jeg synes det er vanskelig å legge like mye vekt på det som på faktiske brukererfaringer. Hvilket «inntrykk» de som aldri setter sin fot i en kirke måtte ha er ikke så lett å gjøre noe med, det finnes også de som tror at bibliotek er støvete boklager. De går nok sjelden på biblioteket…

    Kommentar av JDD — mandag, november 22, 2010 @ 3:27 pm

  2. Takk for kommentar.

    Rapporten fra del 1 diskuterer også dette spørsmålet – se avsnitt 5.8 (s. 33-35). Ikke-brukerne er mindre positive enn brukerne – det gjelder både kirken og folkebiblioteket. Men avstanden mellom brukere og ikke-brukere er vesentlig større for kirken.

    Mer om dette på dagens Plinius.

    Kommentar av plinius — tirsdag, november 23, 2010 @ 12:06 pm

  3. Interessant, og for meg ikke overraskende. Det er en god del som ikke liker det DNK driver på med, mens du må nesten ut på ytterste høyrefløy for å finne noen som direkte misliker offentlige bibliotek. Bibliotek er lite kontroversielt i Norge, det er både en styrke og svakhet…

    Ellers synes jeg det er litt overraskende at DNK ligger så langt bak bibliotekene i brukertilfredshet, i del 2 av rapporten ligger da DNK over 80 på de fleste indikatorer?

    Kommentar av JDD — tirsdag, november 23, 2010 @ 12:12 pm


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Opprett en gratis blogg eller et nettsted på WordPress.com.

%d bloggers like this: