Plinius

onsdag, november 24, 2010

P 161/10: Skolebibliotek forut

Filed under: statistikk — plinius @ 4:09 pm

Kunnskapsøkonomien ruller inn over Norge. Når konsulentene sliper sine kniver, trenger vi tall å slå tilbake med.

Alle vet at markedet er tøft. Bedriftene må selge eller synke: vinn eller forsvinn! Men de ansatte i offentlig sektor er ikke vant til å kjempe for sin rett til å eksistere. Bærum vant kampen om skolebibliotekarene. Men NRK-biblioteket står med ryggen mot veggen.

Det er lov å håpe, men dette er tredje forsøk på nedlegging – av et førsteklasses fagmiljø. Slik var det ikke under Gerhardsen.

Det bibliotekfeltet må ruste seg med – både i forsvar og i angrep – er dokumentasjon og argumentasjon. Vi må kunne dokumentere hva vi bidrar med – og vi må lære å argumentere på overbevisende måter.

Kvantitet og kvalitet

Plinius jobber mest med den kvantitative dokumentasjonen – dvs. statistikken – men solide kvalitative analyser er like viktige. IFLA tenker på samme måte:

Quantitative and qualitative data about library services, library use and library users are essential for revealing and confirming the outstanding value that libraries provide. …

The international community should support libraries and information services in collecting and comparing uniform reliable statistics of their resources and services and thus promoting and supporting the role of libraries for literacy and information literacy, education and culture.

Systematisk innsamling av store mengder statistikk er åpenbart ikke nok. Tallene får ingen virkning før de er undersøkt, bearbeidet og integrert i faglige og politiske argumenter.

Dette er en oppgave som ikke kan overlates til et tilfeldig konsulentfirma. Noen av de aktuelle leverandørene – jeg sier ikke alle – har gode kunnskaper i generell datainnsamling og standardiserte statistiske analyser. Men det er vanskelig (umulig?) å finne konsulenter som i tillegg har faglig og politisk innsikt i bibliotekfeltet.

Plankekjøring

Dyrt blir det også. Statistisk plankekjøring er billig. Man trykker på en knapp – og bingo! Sagverket spytter ut så mange krysstabeller og kakediagrammer du bare kan ønske deg. Det ser flott og fargerikt ut. Men vil du bygge hus av trevirket, må det tenkes og drøftes, skrives og redigeres. Det er finsnekringen som tar tid og krever ekspertise.

Det er dette som er hovedproblemet i norsk bibliotekstatistikk. Problemet blir synlig fordi selve tallhåndteringen har blitt svært god – i hvert fall i et globalt perspektiv. Norge har statistiske systemer – ABM, KOSTRA, DBH, DIFI – som andre land knapt kan drømme om. Men vi mangler kronen på verket: de strategiske faglige analysene av materialet.

Mandag 29. november har NBF skole styremøte på Dønski VGS i Bærum. Der skal jeg holde en økt om skolebibliotekstatistikk. Denne bloggposten er det jeg har tenkt å starte med.

Denne posten er også publisert i Samstat.

2 kommentarer »

  1. Jeg skulle likt å se en analyse av sammenhengen mellom skolebibliotek og resultat på nasjonale prøver. Helst på skolenivå. Kombinasjonsbibliotek bør ikke regnes som skolebibliotek i en slik analyse.

    Kommentar av Bergino — onsdag, november 24, 2010 @ 10:18 pm

  2. Enig.

    Dette er en naturlig oppgave for Kunnskapsdepartementet – det er bare KD som har adgang til den detaljerte informasjonen om prøveresultatene.

    Rene tverrsnittsanalyser (korrelasjoner) holder ikke: KD må unersøke årsakssammenhenger over tid – f.eks. ved å se på hvordan endringer i bibliotekets tilbud og tjenesster slår ut ved prøvene (eller på andre målbare måter).

    Det biblioteksektoren kan begynne å bidra med, er bedre dokumentasjon av dagens tilbud og tjenester.

    Kommentar av plinius — torsdag, november 25, 2010 @ 9:29 am


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Blogg på WordPress.com.

%d bloggers like this: