Plinius

tirsdag, november 30, 2010

P 163/10: Ledende i Norge

Filed under: forskning, profesjon — plinius @ 11:08 am

Om en ukes tid vil høyskolene i Oslo og Akershus bli slått sammen..

Styrene vil vedta dette 9. desember. Tipper jeg ….

Den nye høyskolen har ikke som mål å konkurrere med de fire gamle universitetene – Olso, Bergen, Trondheim og Tromsø – men å bli Norges ledende universitet for de mange kunnskapsbaserte yrkene – profesjonene – i den nye globale kunnskapsøkonomien.

Skal dette realiseres må vi tenke, tale, skrive – og fremfor alt handle – selvstendig under de nye betingelsene. Det betyr å utvikle et sterkt og fruktbart samspill mellom de tre hovedelementene i moderne kunnskapsproduksjon: undervisning, innovasjon og forskning. Det betyr vedvarende endrings- og utviklingsarbeid innenfor det nye universitets egen virksomhet – pedagogisk, faglig og adminisytrativt. Og det betyr å ta et bredt og engasjert ansvar for endrings- og utviklingsarbeid innenfor de profesjonene vi utdanner til.

Utfordringen

Samtidig bør vi erkjenne at vi utfordrer et etablert akademisk system. Akademia er basert på andre visjoner enn praktisk nytte. Akademia har en teoretisk kunnskapsforståelse. Profesjonene har en praktisk kunnskapsforståelse.

Akademia tar sin egen overlegenhet som selvsagt. Teori er sterkere, dypere og finere enn praksis. Slik var det i Hellas og slik bør det være til evig tid.  Det er viktigere å berskrive hvordan verden er skrudd sammen enn faktisk å forandre den.

Blir akademikeren presset, viser hun til alle de nyttige resultatene vitenskapen har bidratt med – fra dampmaskiner til penicillin.  Intet er så praktisk som en god teori, er slagordet. Men hun opprettholder arbeidsdelingen mellom teori og praksis. Forskernes oppgave er å forske. Anvendelsene får andre ta seg av.

Vår oppgave er å oppdage penicillin – ikke å forandre medisinsk praksis.

Profesjonene bør snu grekerne på hodet. Det profesjonsfeltene trenger er ikke forskning i og for seg – mer, mer, mer! – men en levende kombinasjon av forskning, forsøk og utviklingsarbeid, De akademiske verdiskalaene bør ikke overtas av praksisfeltene i rå og ubearbeidet form.

Black is beautiful, het det i USA. Praktisk kunnskap er like verdifull som teoretisk kunnskap, kan vi si i dag. Skal Bislett og Kjeller bli jevnbyrdige med Blindern, må vi bygge vårt eget stadion.

Legg igjen en kommentar »

Ingen kommentarer så langt.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Opprett en gratis blogg eller et nettsted på WordPress.com.

%d bloggers like this: