Plinius

tirsdag, januar 11, 2011

P 3/11: Danse med ulver

Filed under: debatt, høyskolevalg — plinius @ 1:18 pm

Rektor Sissel Østberg stiller ikke til gjenvalg våren 2011.

Jeg har lyst til å takke henne for innsatsen – og spesielt for utholdenheten i en turbulent periode. Politisk har jeg støttet hennes hovedlinje: sammenslåing av Oslo og Akershus basert på en profesjons- og arbeidslivsorientering. Derfor hadde jeg også håpet at Sissel ville stille – for å videreføre denne linjen.

Samtidig har jeg ønsket meg en klar motkandidat.

Linjevalg

Det gjør jeg fortsatt. Debatt mellom linjer skaper meningsfulle valg. Gjennom hele 2010 har det vært heftige debatter på HiO mellom tilhengere og motstandere av fusjon. Denne debatten har imidlertid ikke vært en kamp mellom faglige linjer. Motstanderne har konsentrert seg om prosedyrer og prosesser – i stedet for å meisle ut et faglig alternativ. De har heller ikke stilt opp med alternative ledere. Med det mener jeg personer som sier: vi står klar til å overta ledelsen av HiO (i fjor) og av HiO+HiAk (i år) – ut fra et program som ser slik ut ….

Debatten har likevel – slik jeg opplever det – bidratt til at dagens ledelse  har blitt noe tydeligere. Sissel har markert vår grunnleggende avhengighet av bachelorutdanningene. Det er klare grenser for hvor mye ressurser som kan «overføres oppover» til master-, doktor- og postdoktornivå. Vi vet at universitetsstatus gir mer faglig frihet, men ikke særlig med penger.

Noen håper at alle de nye universitetene med tida skal heves til det «gode, gamle nivået». Jeg er mindre optimistisk – etter å ha sett på utviklingen i Europa og USA. Men det kan vi gjerne diskutere – ut fra et samfunnsøkonomisk perspektiv.

Det er mye ugjort ved høyskolen. Men prosessen styret har valgt for vårens valg smaker av sentralisme. Nominasjonskomiteen styres i praksis av dagens ledelse – og ber om nominasjoner basert på kompetanse. Komiteen antyder ikke med et ord at det finnes politiske og strategiske uenigheter vi bør ta standpunkt til.

Kamp og kompetanse

Som velger ønsker jeg først og fremst å ha et reelt valg mellom faglige og politiske programmer. Det er nok å ta tak i. La meg nevne noen spørsmål jeg kunne ønske diskutert i et valgprogram

  • svakhetene i systemet vi er pådyttet for å måle FoU-produksjon
  • de betydelige problemene våre styringsordninger har med å håndtere reell innovasjon (ut over det verbale plan)
  • mangelen på strategiske analyser av inntekter, utgifter og overføringer i vår interne økonomi (budsjett og regnskap synliggjør ikke strategiske valg )
  • den økende forvaltningsmakten i hele UH-sektoren, der systemverden fortsetter sin kolonialisering av livsverden, for å snakke med Habermas.

Komiteen sier

– Rekrutterings- og nominasjonskomiteen ønsker innspill på kandidater som har kompetanse og erfaring til å håndtere den viktige jobben det blir å lede landets største høgskole med ambisjoner om å bli universitet, sier rektor Jan Grund ved Høgskolen i Akershus, som leder komiteen.

Ingen er vel negative til kompetanse og erfaring. Men hvis målet bare er å finne den mest kompetente personen, trenger vi ikke lange og kompliserte valgprosesser der alle grupper deltar. Professorer velges ikke – de innstilles av fagfolk og tilsettes av styringsorganer.

Den ensidige vektleggingen av nøytrale kvaliteter som kompetanse og erfaring uttrykker en teknokratisk holdning til det som burde være en fagpolitisk prosess. Det betyr ikke at de «tunge drenge» i komiteen – Jan Grund og Åsulv Frøysnes – faktisk ER teknokrater. Begge er erfarne, bevisste og dyktige politiske aktører. Men de synliggjør ikke de strategiske linjene de står for.

Politisk makt framstår som teknisk rasjonalitet.

Engasjert og forpliktet

I sin nye bok om Akademisk kapitalisme skriver Knut Kjeldstadli at han verken ønsker seg en markedsorientert kunnskapsbedrift eller en bærer av verdikonservative idealer og dannelse. Boka tar til orde for et engasjert og forpliktet samfunnsuniversitet, fritt fra statlige og kommersielle føringer.

Jeg ønsker meg et engasjert og forpliktet profesjonsuniversitet. Frihet fra stat og marked kan vi imidlertid ikke regne med. Kjeldstadli drømmer om Humboldt. Jeg lander hos Habermas.  Vi må fortsette å danse med ulvene. Men vi trenger ikke å tute med dem.

Ressurser

Legg igjen en kommentar »

Ingen kommentarer så langt.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Opprett en gratis blogg eller et nettsted på WordPress.com.

