Plinius

torsdag, januar 20, 2011

P 8/11: Europeana brukes for lite

Filed under: debatt, statistikk — plinius @ 12:02 pm

Vi har fått en svært interessant debatt om framtida til Ønskebok.

Siden trafikktallene (endelig) har blitt en del av diskusjonen, tar jeg en titt på Europeana også. Det viser seg at Europeana brukes omtrent like mye – eller lite – som Ønskebok, i forhold til folketallet.

Europeana er en tenkt som en hovedinngang (portal) til europeisk kultur.  Portalen presenterer seg slik:

Europeana enables people to explore the digital resou rces of Europe’s museums, libraries, archives and audio-visual collections. It promotes discovery and networking opportunities in a multilingual space where users can engage, share in and be inspired by the rich diversity of Europe’s cultural and scientific heritage.

Femten millioner

Prosjektet lover å legge til rette for sine  brukere – men nøyer seg med å beskrive muligheter. Det stilles ingen krav til at mulighetene skal bli realisert.

Ideas and inspiration can be found within the more than 14.6 million items on Europeana. These objects include:

  • Images – paintings, drawings, maps, photos and pictures of museum objects
  • Texts – books, newspapers, letters, diaries and archival papers
  • Sounds – music and spoken word from cylinders, tapes, discs and radio broadcasts
  • Videos – films, newsreels and TV broadcasts

Den stolte statistikk dreier seg utelukkende om tilbudet. Femten millioner gjenstander, hurra, hurra!

Du skal grave dypt og lenge for å finne noe som helst informasjon om etterspørselen. Det har de færreste tid og anledning til. Politikere og journalister lar seg blende av de store tallene. Har de selv brukt Europeana – systematisk og over lengre tid? Neppe.

Det nytter ikke å titte på overflaten. Der presenteres mesterverkene. Skal du vurdere Europeana som system, må du bruke noen timer på å undersøke innhold, grensesnitt, målgrupper, bruksmåter og faktisk bruk. Skal du vurdere Europeanas framtid, må du også se på konkurrentene.

Her ser jeg på faktisk bruk.

Who are the users of Europeana today?

I fjor høst ga Jon Purday, Senior Communications Advisor, Europeana Foundation, et intervju til det greske tidsskriftet Synergasia, no.3 (December 2010). Jeg siterer:

– At present, our key demographic seems to be people over 40 – the same age group that makes most use of museums and libraries.. A lot of them are professionals, researchers, curators and similar.

It is important to reach young learners, students and school children. For that purpose, we are starting to work with EU School Net to put teaching applications together.

We have been developing a Facebook group for people interested in Europeana. We link exhibitions, e.g. the Exhibition of Art Nouveau, to the Facebook art nouveau community,. We are piloting the use of APIs, as a way to integrate Europeana content into other sites. An example of an API is Google Maps, that can be embedded in a wide range of different websites.

The Europeana API will enable our content to be searched from and integrated into a college’s website, for example. We offer the APIs for free and we will also offer web services such as widgets. Thus, we will be able to put our material into the workflow of a younger demographic population.

De som faktisk bruker Europeana, er altså middelaldrende fagfolk, forskere, kuratorer o.l. Det er viktig å nå ungdommen, sier Purday – men hittil har de ikke klart det. Nå prøver de å ta kontakt med utdanningsmiljøene (EU School Net) og sosiale media.

Pie in the sky

Hensikten er den beste – men den gode vilje kan ikke erstatte den kompetente handling. Jeg har fulgt Europeana ganske nøye siden starten. De som styrer prosjektet har hittil ikke demonstrert at de mestrer de sosiale mediene. Jeg har heller ikke sett artikler eller intervjuer fra lederne som vitner om strategisk innsikt i dette krevende markedet.

Det er lett å snakke om Facebook, Google Maps, widgets og API-er: litt digital name dropping overbeviser de fleste journalister. Men alt er spekulativt og urealisert:

«we will be able to put our material into the workflow of a younger demographic population».

Jeg tror det når jeg ser det. Ikke et øyeblikk før.

Da Purday presenterte disse ideene på et seminar i 2009, var tilhørerne skeptiske:

Purday is concerned, though, that most people interested in the site are over the age of 45.

He plans to address this by creating an API so users can put Europeana into their own web space, although in discussions afterwards, people wondered whether such a measure would succeed in engaging younger people

Europeana = Ønskebok

Høsten 2009, fortalte Purdue, fikk Europeana ca. femten tusen besøk om dagen. Europa har ca. 700 millioner innbyggere. Det betyr ca. tjue besøk pr. million innbyggere pr. dag.

Søndag 16. januar så jeg på bruken av ønskebok sammenlignet med andre norske (og danske) tjenester. Siden Norge og Danmark er omtrent like store, korrigerte jeg ikke for befolkning. Når jeg trekker inn Europeana, er det imidlertid nødvendig å standardisere tallene.

For å gjøre det enkelt, setter jeg Norge = Danmark = 5 millioner innbyggere. Da får jeg:

Fra 4 til 19 besøk pr. dag pr. million innbyggere

  • Ønskebok.no (2008-2010) – 17

Fra 20 til 200 pr. dag

  • Europeana (2009) – 20
  • Digitalt fortalt (oktober 2010) – 80

Fra 200 til 2.000 pr. dag

  • Bokhylla.no – 260
  • Biblioteksvagten (DK: uke 50, 2010) – 460
  • Litteratursiden (DK: uke 1, 2011) – 1.100

I 2009 hadde altså Europeana en trafikktetthet som tilsvarte ønskebok.no.

Trafikken i 2010

Det ser ikke ut til at trafikken har økt vesentlig i 2010. For å begrunne det, har jeg sett på statistikken fra Alexa.

Den totale nett-trafikken til Europeana høsten 2010 lå på nivå med Store Norske Leksikon, NRKbeta og det berømte Prado-museet i Madrid:

  • Prado-museet – rang på verdensbasis: 94 tusen (avrundet)
  • Store Norske Leksikon – 100 tusen
  • Europeana – 106 tusen
  • NRKbeta – 120 tusen

I oktober 2010 hadde NRKbeta ca. 170 tusen besøk – eller ca. seks tusen besøk pr. dag. Europeana rangerer noe høyere, men neppe over femten tusen besøk. Hvis SNL hadde offentliggjort sine løpende trafikktall (det burde Fritt Ord kreve!), ville vi fått et bedre estimat.

VEDLEGG

Alexa

Europeana

Europeana.eu’s three-month global Alexa traffic rank is 105,807.

Approximately 40% of visits to it consist of only one pageview (i.e., are bounces). Compared with the overall internet population, this site appeals more to users who have postgraduate educations; its audience also tends to consist of childless men between the ages of 35 and 65 who browse from school.

Visitors to the site spend approximately three minutes per visit to the site and 28 seconds per pageview, and search engines refer roughly 20% of visits to Europeana.

Prado

Museo Nacional del Prado (museodelprado.es):

La web incluye información sobre exposiciones, colección, actividades, educación, visita al museo, obras maestras, investigación, biblioteca, enciclopedia, información institucional, sala de prensa y acción corporativa del Museo Nacional del Prado

Museodelprado.es has a three-month global Alexa traffic rank of 94,402, and the site is based in Spain. Compared with the overall internet population, this site appeals more to users who have postgraduate educations; its visitors also tend to consist of childless women browsing from school and home.

Museodelprado.es has a relatively good traffic rank in the city of Madrid (#1,804).

Store norske leksikon

Store norske leksikon (snl.no): Gratis og komplett nettversjon av det kjente leksikonet.

Snl.no has a three-month global Alexa traffic rank of 100,002. Approximately 40% of visits to the site are referred by search engines. Visitors to it spend roughly 54 seconds on each pageview and a total of two minutes on the site during each visit. Snl.no’s visitors view 2.2 unique pages each day on average.

NRKbeta

Nrkbeta.no is ranked #119,955 in the world according to the three-month Alexa traffic rankings.

About 88% of the site’s visitors are in Norway, where it has attained a traffic rank of 390. The site is relatively popular among users in the city of Jar (where it is ranked #39). The time spent in a typical visit to it is about three minutes, with two minutes spent on each pageview. Compared with the overall internet population, Nrkbeta.no appeals more to users who have postgraduate educations; its visitors also tend to consist of men earning over $60,000 who browse from work and have more children

5 kommentarer »

  1. Alexa oppgir at bokelskere.no har rang 2574 i Norge – og at 36 nettsteder lenker til hjemmesiden. onskebok.no har ikke tall for rang (havner trolig under radaren). Femti nettsteder lenker inn.

    Google oppgir også lenker inn, men bruker andre målemetoder. Her fant jeg akkurat nå 185 lenker inn til Ønskebok og 209 til Bokelskere.

    Kommentar av plinius — torsdag, januar 20, 2011 @ 2:56 pm

  2. Det kunne jo være interessant å vite hvor mye penger som er brukt på Europeana så langt. Har du noe estimat?

    Kommentar av Ole Husby — torsdag, januar 20, 2011 @ 5:39 pm

  3. Hei Ole

    Jeg har ingen informanter, men en rask Googling av «Europeana budget» forteller meg at kostnaden er 2.5 millioner euro – altså ca. 20 million NOK – pr. år:
    http://europa.eu/rapid/pressReleasesAction.do?reference=IP/09/1257

    Det tilsvarer ca. 4 NOK pr. besøk (5,5 millioner i året) – altså omtrent 1/10 av Ønskeboks kostnader.

    Hvordan disse tallene skal tolkes, overlater jeg til prosjektlederne. De bør jo si noe om hvilke målestokker de selv bruker …

    Kommentar av plinius — torsdag, januar 20, 2011 @ 6:16 pm

  4. Jeg har gravd litt til. Europeanas strategiplan 2011-2015 angir et budsjett på ca. 5 millioner euro pr. år de neste fem årene – altså førti millioner kroner pr. år.

    Forventet bruk angis bare som noen kurver på en graf helt bakerst i dokumentet (der færrest mulig legger merke dem). Antall besøk forutsettes å femdobles – fra 3 millioner i 2011 til 15 millioner i 2015.

    Det ser jo flott ut. Men tallene ser ut til å være trukket ut av en hatt. Erfaringene med trafikken så langt blir ikke analysert – da unngår man ubehaglige spørsmål på pressekonferansene …

    Kommentar av Plinius — torsdag, januar 20, 2011 @ 7:48 pm

  5. You really make it appear so easy with your presentation but I
    to find this topic to be actually something
    which I think I might by no means understand. It seems too complicated and very wide for me.
    I’m looking forward on your subsequent publish, I will try
    to get the hang of it!

    Kommentar av facebook sex imgeig.com — torsdag, august 7, 2014 @ 12:10 am


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Blogg på WordPress.com.

%d bloggers like this: