Plinius

onsdag, februar 16, 2011

P 23/11: Frisk valgdebatt

Filed under: debatt, høyskolevalg — plinius @ 9:57 pm

Rektorkandidatene for den nye sammenslåtte høyskolen er lansert.

Debatten skyter fart på HiO-veven.  Det er roligere hos HiAk, som ikke har åpnet for kommentarer på sine nettsider. Pussig.

Som vanlig er jeg opptatt av samspillet mellom teknologi og sosiale prosesser.  Mulighetene for å kommentere og blogge skaper en ny offentlighet.

Høyskolestyrene har utredet i det lange og det breie – men la opp til en ekstremt kort valgkamp. Vi som velger har knappe tre uker til å bestemme oss – fra kandidatene ble lansert av nominasjonskomiteen 11. februar til selve valget finner sted 1.-3. mars. Men i denne perioden må kandidatene faktisk svare for seg på nettet.

Det bidrar til en levende, engasjert og undertiden hissig debatt. Men jeg må jo si at slike disksjoner er atskillig mer forfriskende enn lange utredninger, der de reelle motsetningene og interessene er tåkelagt med honnørord som ingen kan være uenig i. Vi er alle både lojale og kritiske, rause og nøyaktige, praktiske og analytiske, bærekraftige og inkluderende …

Siden jeg legger stor vekt på åpenhet, følger jeg opp et lite spørsmål som fortsatt forundrer meg. Hvorfor er antall personer som opprinnelig ble nominert hemmelig?

Vedlegg

12. januar

(på HiO-veven). Siden jeg har en viss frykt for en overstyring av valgprosessen – med tilhørende tilbakeholdenhet, spør jeg Jan Grund: Hvor mange forslag har kommet til nå – to uker før fristen? Mvh Tord Høivik

20. januar

I kveld fikk jeg svar – på e-post – fra Jan Grund. Siden spørsmålet ble stilt i det offentlige rommet, og svaret ikke har en personlig karakter, gjengir jeg det her:

Kjære Tord Høivik. Det er flott at du engasjerer deg i dette – men jeg venter til neste møte i komiteen den 26 januar før jeg bestemmer meg for hva jeg og komiteen eventelt skal kommentere. Jeg er imidlertid sikker på at vi skal bidra til at den nye institusjonen får et bra lederskap. mvh Jan Grund

Jeg takker for svaret. Som velger venter jeg spent på 26. januar – da jeg KANSKJE får vite om komiteen – som jo skal hjelpe oss med gode råd i denne viktige prosessen – vil fortelle meg hvor mange navn som er foreslått … / Tord Høivik

Ca. 1. februar

Jeg fikk imidlertid ikke noe svar – hverken på epost eller nettet – etter møtet 26. januar. Jeg prøvde å finne ut hva som hadde skjedd fra noen av de som hadde vært der. De jeg kontaktet, husket ikke at mitt spesifikke spørsmål – om antall nominerte – hadde blitt tatt opp. Referenten gjorde det imidlertid klart at referatene ikke ville bli offentliggjort. Det hadde jeg ikke bedt om – og heller ikke ventet. Men at antall nominasjoner skulle være hemmelig, virket fortsatt litt pussig.

7. februar

(funnet på HiAk-veven). Teamene som vil stille til valg som rektorat for Høgskolen i Oslo og Akershus er klare og vil bli presentert for ansatte og studenter ved dagens to høgskoler om få dager. Det opplyser leder av rekrutterings- og nominasjonskomiteen, rektor Jan Grund ved Høgskolen i Akershus, på vegne av en samlet komité.

– Jeg registrerer med glede at det er stor interesse for det arbeidet vi gjør i nominasjonskomiteen. Vi holder oss likevel til en plan om offentliggjøring av kandidatene i løpet av denne uka og senest fredag den 11. februar, sier Grund, og viser til debatten i kommentarfeltene på HiOs nettsider og til debattforumet på det felles fusjons-nettstedet.

– Enkelte har etterspurt hvorfor det ved fristens utløp 25. januar var vanskelig å oppgi et eksakt antall kandidater og hvorfor komiteen ikke ønsker å offentliggjøre noen navn før alt er klart. Dette henger sammen med det mandat komiteen har [min uthevelse] og behovet for å sikre likebehandling av kandidater, sier han.

Kilde: http://www.hiak.no/nor/om-hiak/aktuelt/?&displayitem=923&module=news

16. februar

I kveld har jeg lest nøye gjennom mandatet (tilgjengelig via http://hio-hiak.no/Valg-2011/Mer-om-valget) og klarer ikke å se noen grunn til at spørsmålet om antall nominasjoner ikke kunne besvares.

Jeg håper fortsatt en eller flere av de som deltok på møtet 26.1. er villige til å løfte litt på sløret og fortelle velgerne hvor mange nominasjoner komiteen hadde mottatt da fristen hadde gått ut. Jeg ber altså ikke om å få vite om hvilke navn som var foreslått på det tidspunktet – og heller ikke hvem forslagsstillerne var – slik UiO krever i sitt valgreglement.

Ressurser

Legg igjen en kommentar »

Ingen kommentarer så langt.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Blogg på WordPress.com.

