Plinius

fredag, februar 18, 2011

P 24/11: De gode debattene

Filed under: debatt, høyskolevalg — plinius @ 10:17 am

Forslag til lederne ved HiO [og HiAk]

  1. Les våre innlegg
  2. Tenk høyt
  3. Gi dristige svar

Dere er 60-70 personer. Hvem har lyst til å delta i debatten?

Denne bloggposten ble opprinnelig skrevet 16. mai 2002. Slik jeg opplevde fjoråret, er mye fortsatt aktuelt. Derfor løfter jeg den fram fra glemselen – med et par oppdateringer i hakeparentes.

Bildet av Erik Grønvold er tatt av Kari Aamli og publisert på HiO-nytt.

Hva er problemet?

Etter scenarieprosjektet HiO 2010 ble det svært lite debatt. Jeg prøvde å skrive klart, prinsippielt og provoserende. Det hjalp ikke. Et par måneder etter forsøkte jeg å forklare hvorfor – i eventyrets form.

Nå arbeider en nitten personers komite – Knutstadutvalget – med de samme spørsmålene. De har gjort mye solid utredningsarbeid. De har holdt store møter. De har forsøkt å utfordre. De har opprettet et vevsted. Men det er fortsatt lite debatt.

I stedet for å forklare, vil jeg foreslå. Forslaget er rettet til de som har makt og ansvar. Ved HiO dreier det seg først og fremst om styret, rektoratet, direktørene (sentralt og ved grunnenhetene), dekanene og studielederne. Det blir ingen god debatt hvis lederne holder seg tause.

[I fusjonsdebatten måtte HiOs rektor ta svært mye av støyten. Noen av de øvrige stiller nå som kandidater til lederverv.]

Sentrale tillitsvalgte og studentledere er også viktige i beslutningsprosessen. Dessuten kan jo utvalgets medlemmer selv bidra. Til sammen kan det dreie seg om 60-70 personer.

Fra antikk til digital

Jeg holder meg til HiO-nytt og debattene på veven. HiO-nytt er høgskolens naturlige arena for debatt. Vi kan alle synse over kaffekoppen. Men HiO-nytt er synlig for hele vår lokale landsby.

HiO-nytt er et digitalt medium. HiO-debatter skaper digital offentlighet. Den antikke offentlighet, som forutsatte fritid og taleferdighet, er fortsatt viktig. I Athen fikk borgerne en obol om dagen for å delta i folkeforsamlingen. Vi ansatte får 120 timer på arbeidsplanen.

Men ved HiO er vi bare muntlige i små fora. Den gode debatt fordrer en kombinasjon av dristighet og forpliktelse. Du må stå for dine ord – men også være villig til å revurdere. De små, interne fora blir for tette og nære. Det blir for mye lojalitet og for lite vingeslag. Den gode debatt krever åpne rom.

[HiAk-veven mangler kommentarknapp. Da blir det tyngre å debattere, slik Frank Meyer har påpekt].

Den borgerlige offentlighet, som hviler på aviser, tidsskrifter og leseferdighet, er ikke helt død. Afghanistan, Jenin og Aung San Suu Kyi kan fortsatt sette en dagsorden. Men i småbyen HiO – ti tusen borgere med stort og smått – er papirtrykk bare til bry. Det går for sakte.

[Bytt ut Jenin med Mubarak]

Digital teknologi gjør det teknisk lett å delta i debatter. Høgskolen har lagt godt til rette for den tekniske delen gjennom kommentarknapper til alle nyheter og helautomatiserte debattfora. All ære til Tore Hoel og Jon Li for det.

Debatter må pleies

Men debatter krever også sosiale ordninger. Det trengs ordstyrere, redaktører, gravende journalister og spørrekasser. Noen må trekke opp linjer, formulere motsetninger, invitere til uenighet. Uten bevisst tilrettelegging vil de fleste diskusjoner dø av mangel på næring. HiO-debatt savner dette. Den visner i sitt lille hjørne av HiO-veven.

[Debattforumet på den kombinerte HiO-HiAk-siden er også et slikt bortgjemt hjørne. Se Vedlegg]

Alle erfarne lærere vet dette. Levende debatt forutsetter angrep og motangrep, utfordringer og tilbakemeldinger, spørsmål og svar. Liv og røre.

Demokratisk debatt kombinerer enighet om form og uenighet om innhold. Voltaire sa det slik: jeg er dypt uenig i dine synspunkter – og vil kjempe til døden for din rett til å uttrykke dem.

Depressiv toleranse

Men retten til å uttrykke seg er bare viktig dersom noen tar til motmæle. I sekstiåra snakket Marcuse om den repressive toleranse. Du kan si hva du vil, og ingen bryr seg.

Nå tolker jeg ikke Høgskolens mangel på debatt som repressiv. Hos oss er det ikke makten som tier, men avmakten. Vi har så mange bånd og forpliktelser. Trådene trekker i alle retninger. Alle klare standpunkter møter kritikk. Det er lettere å tie.

Problemet dreier seg mer om kulturer, systemer og tradisjoner enn om personer. – Mangel på sterkt lederskap preger hele utdanningssektoren, sier utdanningsminister Kristin Clemet. Ledelsen tar kun ansvar for å henvende seg til overordnet myndighet og be om å få ting (Universitas, 16. mai, [2002]).

Men en debatt uten motstand er som å diskutere med tåka. Uten motstand blir toleransen kraftløs og depressiv. Har vi glemt at de gode debatter skaper energi?

Sitater

  • Å legge bort HiO-HiAk saken blir nok det vanskeligste tror Grønvold.
  • Lenge har han prøvd å få HiO-kollegaer til å engasjere seg, men etter hvert er debattsidene på HiO-veven blitt mer og mer Erik Grønvolds blogg. Han har til og med begynt å nummerere innleggene. Per i dag har han 19 stykker.

Ønsker ordentlig drøfting. HiO-nytt 20. august 2009.

  • Den åpne HiO-veven på internett er høgskolens viktigste kommunikasjonsverktøy både eksternt og internt.

Kommunikasjonsstrategi for HiO 2008-2011

  • Kommunikasjonsstrategien baserer seg på offentlighetslovens prinsipper om meroffentlighet, og statlig kommunikasjonspolitikk.
  • Sistnevnte vektlegger prinsippene for god kommunikasjon som er åpenhet, medvirkning, det å nå fram til alle berørte, være aktiv og at kommunikasjonen oppleves enhetlig og samordnet.
  • Kvalitet, åpenhet og troverdighet skal kjennetegne all kommunikasjon.

Kommunikasjonsstrategi 2011-2012
Gjelder den sammenslåtte høyskolen.

Ressurser

Plinius

VEDLEGG

Debattforum 13. mars 2010 – 14. februar 2011

Deltakere fra HiO

  1. Bjørn Smestad, LUI
  2. Erik Døving
  3. Erik Grønvold (15 ganger)
  4. Frank Meyer (2)
  5. Hall Fure
  6. Helge Høivik (5)
  7. Kari Skrautvol (2)
  8. Knut Patrick Hanevik
  9. Tord Høivik

Ingen deltakere fra HiAk


Legg igjen en kommentar »

Ingen kommentarer så langt.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Blogg på WordPress.com.

%d bloggers like this: