Plinius

torsdag, februar 24, 2011

P 31/11: Debatt om faglighet

Filed under: høyskolevalg — plinius @ 11:39 am

Valgdebatten fortsetter ved HiO.

Faglighet har blitt et viktig tema. Selve organisasjonen skiller skarpt mellom to grupper: de faglige og de teknisk-adminstrative. Vi utgjør to ulike valgkretser.

Rektorkandidat Kari Toverud Jensen sier:

– Det er ikke snakk om ‘de og vi’, det er oss! Vi jobber med samme sak mot samme mål, og vi er alle faglige innenfor våre arbeidsfelt og ansvarsområder, enten vi er innenfor de teknisk-adminstrative rekker eller innenfor de vitenskapelige rekker.

  • Det kreves høy faglig kompetanse i alle ledd på veien til å bli et universitet.
  • Høgskolen skal ha høy kvalitet på all saksbehandling.
  • Kravet om kvalitet på de administrative områdene vil bare øke, og ikke minst vil dette være av stor betydning på veien mot å bli universitet.
  • Vi vil ikke lenger snakke om faglige kontra administrative, vi er alle faglige med høy kompetanse!

Plinius svarte 1

Jeg støtter din vektlegging av faglighet og kvalitet for alle ansatte. Men du kan gjerne poengtere at faglighet innebærer en plikt til å opptre faglig.

En person oppptrer administrativt når hun forteller meg hvilke regler jeg er pålagtl å følge. En person opptrer faglig når hun diskuterer faglige spørsmål ut fra faglige premisser. La meg illustrere forskjellen.

Vi har et nokså komplisert reiseregningssystem ved HiO. Alle ansatte har fått beskjed om følgende:

«Tilsatte må selv registrere sin reiseregning. Etter registrering sendes en elektronisk oppgave til en saksbehandler for kontroll, og deretter til leder for godkjenning. Du vil alltid ha mulighet til å sjekke status i behandlingen av din reiseregning og til å se på tidligere reiseoppgjør. Nytt er at du må få leders skriftlig godkjenning av reiseutgifter i forkant av reisen. Godkjenningsskjemaet skal sendes sammen med eventuelle papirkvitteringer i egne fortrykte konvolutter.»

Grensesnittet til ESS – som står for Employee Selv Service – i HiOs lønns- og personaldatasystem SAP er svært lite brukervennlig. En samtale om sterke og svake sider ved ESS ut fra vanlige prinsipper for webdesign ville være en faglig samtale. Et pålegg om å bruke systemet, fordi et legitimt organ har vedtatt dette, dreier seg ikke om fag, men om forvaltning.

Anne Thorsen kommenterte

Til deg Tord Høivik: administrering er et fag som undervises i ved de fleste universiteter og mange høgskoler.

Hos oss, ved SAM, utdannes studenter i administrasjon og ledelse både på bachelor- og masternivå. Saksbehandling ovenfor studenter og myndighet krever blant annet juridisk, økonomisk, informasjonsfaglig kompetanse. I tillegg må ulike systemer på plass som it og av, men også læringssenter ligger under administrasjonen. Administering er å skape et handlingsrom slik at det i det hele tatt kan være mulig for deg å stå i et klasserom og forvente at det vil være noen studenter der, eller sørge for at du blir betalt for å forske.

Plinius svarte 2

Anne Thorsen poengterer at «administrering er et fag». Ved SAM  utdannes studenter i administrasjon og ledelse både på bachelor- og masternivå. «Saksbehandling ovenfor studenter og myndighet krever blant annet juridisk, økonomisk, informasjonsfaglig kompetanse.»

Jeg har et dobbelt perspektiv på dette.

Når jeg underviser i organisasjon og ledelse, diskuterer jeg ulike teorier, modeller og forfattere med studentene. Hva sier Weber og Michels? Hvorfor er det så mange ulike teoretiske tilnærminger (noen år brukte vi Gareth Morgan som lærebok). Hvordan skiller skandinavisk organisasjonsforskning og -praksis seg fra den amerikanske?

Deltaker

Samtidig er jeg organisasjonsdeltaker ved HiO. Her ser jeg en enkelt organisasjons aktivitet på nært hold.

HiO er en helt normal institusjon i utdanningsfeltet. Det meste av det jeg har lært i organisasjonsteoriene gjelder i vår egen praksis. Det er ikke ro, orden og enighet som preger vår hverdag. Vi har de vanlige konfliktene mellom fag og forvaltning som Mintzberg har beskrevet.  «Hele høyskolen er opptatt av å finne en løsning på dette med byråkratisering», sier  dekan Dag Jenssen.

Vi snakker pent om den nye datateknologien, men strever hardt med å integrere den.

Faglige samtaler

Spenninger, uenighet og tautrekking er en del av hverdagen.

Men jeg har ikke lyst til å legge min faglige forståelse i en skuff så snart jeg skifter fra å være lærer i organisasjonsfag til å være deltaker (ansatt) i min egen organisasjon. Når jeg møter HiOs dyktige administrative ansatte, ønsker jeg også å kunne samtale med dem som fagpersoner. Faglighet er mer enn rent teknisk kompetanse.

Det er det jeg mener når jeg sier at faglighet forplikter.

Økonomi

HiOs økonomirapportering gjør det f.eks. omtrent umulig å undersøke inntektsstrømmene mellom ulike utdanningsnivåer.

Vi debatterer «skattlegging av bachelorutdanningene» – men har ingen data å holde oss til. Det er (slik jeg ser det) en svakhet ved vårt økonomiske informasjonsystem. Problemet er teknisk løsbart – men har ikke blitt taklet. Derfor blir det mest synsing når vi diskuterer dette viktige spørsmålet.

Byråkrati

Du sier selv at det er for mye byråkrati i akademia (Aftenposten 17.3.10).

Jeg er helt enig. Men hvordan skal vi tolke den økende byråkratiseringen i et faglig perspektiv? Hvilke modeller og teoretikere kan vi støtte oss på (jeg har selv mye tro på Habermas). Og fremfor alt: hvordan kan vi motvirke disse kreftene?

Kunsten å organisere motstand har også en faglig side.

Ressurser

3 kommentarer »

  1. Den HTML-kodingen gikk dit pepperen gror og en setning forvant, men poenget er i alle fall at her på UiS har vi gjort vårt valg.

    Kommentar av johndidriksen — torsdag, februar 24, 2011 @ 3:43 pm

  2. Takk, takk.

    For de som ikke vil grave i Excel, kan jeg melde at 5% av studentene, 66% av de vitenskapelige og 74% av de administrativt ansatte stemte.

    Ved opptellingen veide de vitenskapelige stemmene 57, studentstemmene 25 og de administrative stemmene 18%.

    Siden svært få studenter deltok, betød hver enkelt studentstemme faktisk mer enn hver enkelt administrativ stemme. «Vektene» var adm = 1,00 / stud = 1,09 / vit = 1,99.

    Meget interessant …

    Kommentar av plinius — torsdag, februar 24, 2011 @ 6:46 pm


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Opprett en gratis blogg eller et nettsted på WordPress.com.

