Plinius

torsdag, februar 24, 2011

P 32/11: Farlig gammeldags

Filed under: 1bib, høyskolevalg — plinius @ 3:05 pm

Skal vi utdanne forskere eller utøvere?

Kari Toverud Jensen har kommentert. Jeg takker for svaret. Det dreier seg om viktige prinsippielle spørsmål og fortjener derfor en kommentar. Jeg tar avsnitt for avsnitt

– Tord Høivik skriver i rektordebatten at «skal jeg opereres, spør jeg  ikke om kirurgen har doktorgrad. Her er det ferdighetene som teller.”

Vårt nye universitet bør bygge på disse tradisjonene – der de  høyt kvalifiserte utøvere rager høyest – heller enn å «fylle profesjonene med forskere» som foretrekker skrivebordet framfor utfordringene i praksisfeltet.»

– Vi tror at en slik argumentasjon er litt vridd. Det å dikotomisere utøverferdigheter og forskerferdigheter er både uriktig og farlig. I tillegg oppleves det litt gammeldags.

UH-loven skiller mellom fire kunnskapsfelt eller -kategorier:

  • forskning
  • faglig utviklingsarbeid
  • kunstnerisk utviklingsarbeid
  • erfaringskunnskap.

Para 1.3 sier bl.a. at universiteter og høyskoler skal arbeide for å fremme lovens formål ved å:

  • tilby høyere utdanning som er basert på det fremste innen forskning, faglig og kunstnerisk utviklingsarbeid og erfaringskunnskap.
  • utføre forskning og faglig og kunstnerisk utviklingsarbeid.
  • bidra til å spre og formidle resultater fra forskning og faglig og kunstnerisk utviklingsarbeid.
  • bidra til innovasjon og verdiskapning basert på resultater fra forskning og faglig og kunstnerisk utviklingsarbeid.

Jeg opplever ikke loven som gammeldags selv om den skiller ut forskning som et eget felt.
Alt tyder på at morgendagens arbeidsliv vil bli preget av en større grad av utvikling enn det vi har hatt så langt. En som ikke har en utforskende blikk på egen praksis vil ikke klare å fornye seg på en tilfredsstillende måte i løpet av karrieren.

Helt enig. Et forskende blikk er bra – selv om det ikke gir publiseringspoeng.
Da er det en stor fordel for den enkelte utøvere forstår forskning så mye at man til en hver tid er oppdatert på hva som skjer på forskningsfronten (dvs både finne frem til relevant forskning og evaluere den kritisk) og på best mulig måte kan anvende forskningsresultater på egen praksis.

Dette må jeg ta punkt for punkt.

  • I fag jeg kjenner litt til – som bibliotekfag, pedagogikk og ledelse – har de færreste profesjonsutøvere mulighet for å holde seg oppdatert på hva som skjer på forskningsfronten. Ta et lite fag: bibliotekfaget.
    • På listen over godkjente tidsskrifter og serier i bibliotek- og informasjonsvitenskap finner jeg førti stykker på nivå 2
    • Alle er på engelsk, unntatt Médicine et informatique – som forøvrig ble lagt ned i 1985 (!)
    • Det finnes over to hundre og femti andre på nivå 1
  • Det å kunne finne fram til relevant forskning når man har bruk for det, er en helt annen sak.
    • Jeg støtter tanken – og har undervist i informasjonssøking i en del år.
  • Å evaluere forskning kritisk er vanskeligere enn mange tror.
    • Spesialisert forskning kan som oftest bare vurderes av fagfeller med spesialkompetanse.
    • Dette er en hovedgrunn til institusjonalisert kvalitetssikring gjennom Cochrane-systemet og metastudier forøvrig.
  • Å anvende forskningsresultater i egen praksis er heller ikke enkelt.
    • Min praksis dreier seg mye om å undervise.
    • Anvender jeg pedagogisk forskning? Nesten aldri.
    • Er det et problem? Jeg tror ikke det.

Resten av innlegget har jeg ingen problemer med.

Ressurser

VEDLEGG

Legg igjen en kommentar »

Ingen kommentarer så langt.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Opprett en gratis blogg eller et nettsted på WordPress.com.

