Plinius

fredag, februar 25, 2011

P 33/11: Ulike typer faglighet

Filed under: 1bib, høyskolevalg — plinius @ 1:44 pm

Debatten med Kari Toverud Jensen om ulike typer faglighet fortsetter.

Kari skriver: – Det er vanskelig å forstå hvordan UH-lovens inndeling av kunnskapsverdenen kan fremstå som en begrunnelse for at utøverferdigheter og evne til å forstå og gjennomføre forskning fremstilles som motsatte egenskaper.

Det å tro at studenter som utdannes i dag vil kunne være fremragende reseptarer, ingeniører, bibliotekarer, fysioterapeuter, osv. i 2020 eller 2040 uten å forholde seg til forskning på sine respektive fagfelt er noe helt annet.

Jeg mener selvsagt ikke at forskningsferdigheter og utøverferdigheter utelukker hverandre – hvor står det i mitt innlegg?

Jeg tror også på at studentene må forholde seg til forskning. Men det å forholde seg er noe annet enn å spesialsiere seg på forskning . I praksis må de fleste velge om de vil satse på en karriere som utøver, en karriere som forsker eller (eventuelt) en karriere som forvalter eller leder., Skal du nå det fremragende, må du investere mange tusen timer i en hovedretning.

Det er riktig at det å holde seg oppdatert på forskningsfronten til enhver tid er vanskelig, men å la være å gjøre det er ikke et tilfredsstillende alternativ. Det å tro at våre studenter ikke vil være i stand til å forholde seg til forskning fordi antall vitenskapelige tidsskrifter er høy, fordi en stor del av dem er på engelsk, eller fordi “å anvende forskningsresultater i egen praksis ikke er enkelt”, er muligens en undervurdering av våre fremtididge profesjonsutøvere.

Jeg tror ikke jeg undervurderer profesjonsutøverne.

Men vi kan jo spørre våre studenter: – Er du forberedt på å holde deg oppdatert på forskningsfronten i (bibliotekfag/sykepleie/pedagogikk/ osv.) til enhver tid? Vi rekker neppe å gjøre dette før valget, men kan jo foreta en liten empirisk undersøkelse senere på våren.  Det å finne fram til relevant forskning når man har bruk for det, er en helt annen sak. Jeg sier dette ut fra min egen erfaring med faglig informasjonssøking  – som vanlig fagperson, og som kursholder, lærer og lærebokforfatter i informasjonssøking.

Det ville være nyttig å høre om dine erfaringer på dette området.

Anvendelse av forskningsresultater i praksis er nettopp en av kjerneoppgavene til en profesjonsutdanningsinstitusjon. Våre to høyskoler er allerede veldig gode på akkurat dette, og i den fusjonerte institusjonen skal vi bli enda bedre.

Vi er gode på mange områder – og ikke fullt så gode på andre. Rektordebatten vi står midt oppe i viser at vi er nokså svake når det gjelder å organisere nettbaserte debatter, slik Bjørn Smestad har påpekt:

Det sier muligens litt om manglende erfaring med omfattende debatter på nett på disse høyskolene at noe så viktig som en rektordebatt drives i et så uegnet diskusjonsforum.

Det er for eksempel ikke mulig å få en oversikt over innleggene (ut over det å se innleggene i sin helhet etter hverandre). Det går heller ikke an å lenke til enkeltinnlegg. Og kanskje verst av alt: Det finnes ingen enkel måte å finne ut hva som er skrevet siden sist du var inne i forumet.

Innlegget heter Hvordan et diskusjonsforum ikke bør se ut. Jeg er helt enig med Bjørn: HiO har rett og sletẗ ikke prioritert å bruke de utallige studiene av informasjonsarkitektur og interaksjonsdesign til å lage en brukervennlig debattside.

Ressurser

  • Rektordebatt. HiO-nytt.
  • Team Haugen. På denne bloggen har ett av teamene samlet spørsmål og svar som angår dem.

Plinius 2011

Plinius Søndag kveld 2010

SK inneholder gjerne litte lengre, essayistiske bloggposter

Plinius 2010

VEDLEGG

Kåre Heggen er professor ved Høgskulen i Volda og har nylig gitt ut boken «Kvalifisering for profesjonsutøving», der han drøfter ulike spørsmål knyttet til profesjonskvalifiseringen for sykepleiere, sosialarbeidere og lærere. …

Sykepleierstudentene skiller seg ut fra de andre to gruppene ved at de har en mer kritisk vurdering av relasjonen til lærerne sine. De mener lærerne er lite åpne for nytenkning og forslag til endringer, samt at de ikke er godt nok forberedte til undervisning. …

Også NOKUTs evaluering av sykepleierutdanningene i 2005 viste en relativt lav formell fagkompetanse blant lærerne.

Dekan Kari Toverud Jensen ved Høgskolen i Oslo, landets største sykepleierutdanning, synes Heggens bok absolutt er et viktig diskusjonsbidrag.

Dekanen mener sykepleierutdanningene har en større utfordring enn de utdanningene Heggen sammenligner med, fordi 50 prosent av bachelorutdanningen er lagt til klinikk eller praksis, mens lærerne bare har 20 uker av fire år og sosialarbeiderne har fra under en fjerdedel til en tredjedel.

.. Toverud Jensen er usikker på om hun støtter [turnusår].

– Jeg er tilhenger av en integrert utdanning og synes dagens ordning med tre år for bachelor, ytterligere to for master og tre for phd er en grei løsning.

For å styrke sykepleierutdanningen må vi heve det teoretiske nivået, gjennom økt fokusering på studentenes analytiske og forskningsmetodiske kompetanse. Utdanningen må gi mer trening i å se hvilken relevans kunnskapen har, og denne treningen bør innbefatte kontinuerlig refleksjon, sier hun.

Kåre Heggen mener at utfordringene til profesjonsutdanningene er spenningen mellom den teoretiske kunnskapen og den etiske refleksjonen i handlingsfeltet, og de etablerte handlemåtene. Disse utfordringene synes han løses best ved å utvikle profesjonsutdanninger med større faglig sammenheng med tettere kobling mellom det som skjer på skolen og yrkesfeltet.

Kritiske til læreren. Sykepleien september 2010


Legg igjen en kommentar »

Ingen kommentarer så langt.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Opprett en gratis blogg eller et nettsted på WordPress.com.

%d bloggers like this: