Plinius

lørdag, februar 26, 2011

P 34/11: Kvalitet på nettet

Filed under: høyskolevalg — plinius @ 12:48 pm

Kvalitet er en knagg. På denne knaggen kan vi henge mange viktige diskusjoner.

I dag skriver jeg mer om høyskolen, nettet og rektorkandidatene. HiOs informasjonsstrategi for 2008-2011 sier

  • Den åpne HiO-veven på internett er høgskolens viktigste kommunikasjonsverktøy både eksternt og internt
  • Høgskolen i Oslo ønsker effektiv og miljøvennlig kommunikasjon
  • Hovedprinsippet er at informasjon skal være i digital form.

Høyskolen er også underlagt statens regler for god kommunikasjon. De sier blant annet at kommunikasjon er et lederansvar som går helt til topps i organisasjonen. Ansvaret ligger ikke i stab, men i linje.

Det er mye som er bra ved HiO-veven. Men i et faglig perspektiv lider den også av en rekke åpenbare svakheter. De har ligget der lenge uten at HiOs ledelse har diskutert dem åpent og offentlig – med HiOs mange fagfolk på kommunikasjon, grensesnitt og sosiale medier,

I slike spørsmål foretrekker jeg å lære av konkrete eksempler. Planer, prinsipper, prosesser og tiltak kan være vel og bra – men kvaliteten må jo vurderes ut fra resultatene. The proof of the pudding lies in the eating.

Eksempel 1: Rektordebatten

Det mest nærliggende eksempelet er organiseringen av selve rektordebatten . Her er jeg helt enig med Bjørn Smestad

Rektordebatten ved HOA er nå forsøkt samlet i én diskusjon: Rektordebatt. .

Det sier muligens litt om manglende erfaring med omfattende debatter på nett på disse høyskolene at noe så viktig som en rektordebatt drives i et så uegnet diskusjonsforum. Det er for eksempel ikke mulig å få en oversikt over innleggene (ut over det å se innleggene i sin helhet etter hverandre). Det går heller ikke an å lenke til enkeltinnlegg.

Og kanskje verst av alt: Det finnes ingen enkel måte å finne ut hva som er skrevet siden sist du var inne i forumet.

Kampen om det nye rektoratet foregår like mye på nettet som på fysiske møter. Ingen av kandidatene ser ut til å ha forberedt seg på denne situasjonen. Frank Meyer kommenterer dette slik:

  • Valgkampen er dårlig organisert fra A til Å.
  • Ved neste valgkamp må vi sørge for at det bare finnes ett forum der en velstrukturert diskusjon kan foregå (for eksempel der man kan følge enkelte diskusjonstråder).

Eksempel 2: Den alfabetiske indeksen

På HiOs startside ligger lenke til en alfabetisk indeks – HiO-veven A-Å. Da jeg sjekket for noen dager siden omfattet den 167 lenker. Av disse var det tjuesju som ikke virker i det hele tatt og ytterligere tjuesju som peker til foreldede eller feilaktige nettsider – se dokumentasjon. For eksempel

Eksempel 2a

Hvis jeg går til bokstaven L og klikker på Lenker (eksterne), får jeg en følgende beskjeder (mine kommentarer i kursiv):

  • Modulen ble ikke funnet
    • Hvor kommer begrepet modul fra?
  • Fant ikke den etterspurte modulen enheter.
    • Hvor kommer disse mystiske enheter fra?

Mulige årsaker er:

  • Modulnavnet er stavet feil, prøv å endre URL-en.
    • Jeg har ikke stavet noe som helst – jeg har klikket på en lenke!
  • Modulen eksisterer ikke på dette nettstedet.
    • Det kan virke sånn ja – men jeg skjønner fortsatt ikke hva ordet modul betyr
  • Nettstedet bruker URL-en for sjekking av nettstedstilgang, og du skrev ingen.
    • Jeg har ikke skrevet noe som helst – jeg har klikket på en lenke!
  • Prøv å legge inn ett navn på nettstedstilgangen før modulnavnet i URL-en.
    • Goddag modul, økseskaft!

Andre ting du kan forsøke:

  • Søk på http://www.hio.no: «enheter rings sent rene nettet»
    • Jeg får seks treff.
    • Ingen av dem er lenkesamlinger og ingen er eksterne

Eksempel 2b

Hvis jeg klikker på

Verdigrunnlaget for personalpolitikken, kommer jeg til en side som ikke har blitt oppdatert siden 2003. Den siste setningen lyder:

For at målene for høgskolens personalpolitikk skal kunne realiseres, er det utarbeidet egne mål og dokumenter for følgende satsingsområder og et eget dokument for lederverdier: …

Lenkene som trolig lå der en gang i tida (etter kolon) har forsvunnet.

Kandidatene

Valgkampen forteller litt om hvor vi står i dag med hensyn til digital innsikt. Team Haugen vil

  • utrede muligheter for bruk av elektroniske klasserom for å kunne tilby undervisning på begge steder samtidig
  • videreutvikle nettbaserte møteplasser for hele høgskolen

Teamet har dessuten opprettet en egen hjemmeside til bruk under valgkampen.

Team Waaler vil

  • Satse på IKT, undervisningsteknologi og framtidsrettede bibliotektjenester
  • Utvikle gode brukervennlige nettsider som profilerer høgskolen og dekker de ulike brukergruppenes behov

Det er en begynnelse, selv om den kommer lovlig sent – spesielt for prorektorene, som jo har hatt lederansvar for det digitale arbeidet i over tre år.

Hittil har ikke teamene Jensen og Meyer, så vidt jeg kan se, sagt noe som helst om hvordan digital teknologi kan og bør utnyttes i undervisning, forskning og forvaltning de neste fire årene. Det savner jeg.

Avvikene

Avvikene mht. HiOs egen nettdesign skyldes ikke mangel på kompetanse eller datautstyr. HiO er proppfull av ekspertise. Vi underviser i IKT-strategi og e-læring, programmering og interaksjonsdesign, informasjonsarkitektur og digitale medier.  Høyskolen kan få til mye hvis ledelsen slipper vår egen ekspertise inn i det strategiske utviklingsarbeidet.

Den enkelte lærer og den enkelte ansatte kan alltids drive digital utvikling i sitt eget lille univers. Problemet er å få til innovasjon i HiO som helhet. Det betyr å innføre nye arbeids- og undervisningsformer. Det betyr å forandre folks hverdag.

Det er en oppgave som krever ledelse – i motsetning til administrasjon. Styret har vedtatt å videreutvikle HiO-veven som HiOs viktigste kommunikasjonsverktøy for alle, både på norsk og engelsk. Da bør både styremedlemmer, toppledelse og avdelingsledelse først og fremst gjøre som de anbefaler: Selv ta veven aktivt i bruk. Jeg lover at det vil bli en lærerik prosess.

Kvalitet

Kvalitetsarbeid betyr å stille krav til resultatene av det vi driver med. Skal kravene bli troverdige, kan de ikke bare rettes nedover og utover, til studenter, underordnede og praksisfelt. Søkelyset må også rettes oppover og innover, mot ledere, styringsorganer og beslutningsprosesser.

Vi snakker ofte om kunnskapsbasert praksis. Ledelse, administrasjon og undervisning er også praksiser. De trenger også det skarpe og utforskende blikket som Kari Toverud Jensen (og jeg selv) går inn for.

Ressurser

Plinius

  1. Lenkesjekk av HiOs alfabetiske indeks
  2. Big change. Learning and teaching in a digital world. Paper for the conference Libraries and their clients: free or fee services supporting social communication in digital era / Biblioteki i ich klienci: między płatnym a bezpłatnym komunikowaniem się w erze zasobów cyfrowych i sieci. Jagiellonian University, Kraków, 1st-2nd June, 2009
    • En ramme for å forstå e-læring
  3. Enter the dragon. From print to web in library education. In Kocojowa, Maria (ed.). Przestrzen informacji i komuniukacji spolecznej [The area of information and social communication]. Krakow: Jagiellonian University Press, p. 280-288.
    • Faser i digitalt utviklingsarbeid
  4. Plinius Home.
    • Lenker til blogger og andre nettressurser

Legg igjen en kommentar »

Ingen kommentarer så langt.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Blogg på WordPress.com.

%d bloggers like this: