Plinius

onsdag, mars 2, 2011

P 38/11: Innovasjon og kritikk

Filed under: utdanning — plinius @ 2:52 pm

Jeg tror det er strategisk riktig å gi den nye høyskolen en sterk innovasjonsprofil.

Vi kan aldri matche de gamle universitetene når det gjelder tradisjonell forskning. Vi bør velge en sportsgren der vi faktisk kan vinne. Sporten heter innovasjon. Det betyr å satse på forskning, utviklings- og forsøksvirksomhet som peker i retning av, støtter opp om og  fører fram til nye og mer slagkraftige former for profesjonell praksis.

Innovasjon kan for eksempel bety å utvikle arbeidsplassbaserte utdanninger.

Det har vi allerede begynt med:

  • Høgskolen i Oslo tilbyr en arbeidsplassbasert førskolelærerutdanning (ABF) tilrettelagt for fagarbeidere og assistenter i barnehager i Oslo.
  • Studiet går over fire studieår slik som den ordinære deltidsutdanningen, men barnehagen og praksisfeltet tas i bruk som læringsarena.
  • Dette innebærer at studiet vil foregå med studiesamlinger både på høgskolen og i barnehager.
  • Utdanningen gir ansatte i barnehager mulighet til å utdanne seg til førskolelærere samtidig som de kan fortsette i arbeidet.

Det høres svært fornuftig ut.

Innlysende tanker

Men ikke for alle. I Barnehagen nr. 10, 2010 skriver Øyvin Ytreberg, en pedagog ved Universitetet i Tromsø

  • Tenker man seg litt mer om, skulle det være relativt innlysende at fag- og teorilæring skjer mest i situasjoner der det er fokus på fag og teori, mens læring av praktiske ferdigheter og praktisk skjønn skjer best i praksis.

Hvis noe er innlysende, trenger man ikke undersøke det. Teorilæring bør skje på teorirommet og ferdighetslæring ute i praksis. Å blande de to gir dårlig læring. Sånn er det bare.

Praktisk erfaring

Min bloggende kollega Bjørn Smestad er slett ikke enig. I bloggposten  Om teori og praksis. skriver han

  • Dette utsagnet kommer som en kommentar til ABF-studiets vekt på at teorien man arbeider med ved lesning av pensum og ved studiesamlinger, raskt skal utprøves, utforskes og reflekteres over i praksis.
  • Jeg mener at Ytrebergs teori ikke er «relativt innlysende».
  • Min erfaring er nærmest tvert om: det er veldig begrenset hva man kan lære (på en meningsfylt måte) av for eksempel pedagogisk teori uten å ha mulighet til å koble det til praksis.
  • Og på samme måte er det klare svakheter ved det man lærer i praksis uten å ha teorien med.

Men egen erfaring samsvarer med Bjørns. Han føyer til:

  • For allmennlærerutdanningens del (som jeg kjenner best) er det en sentral svakhet at praksisopplæringen og den teoretiske og praktiske opplæringen på høgskolen, i for liten grad henger sammen.

I 2006 var Øyvin Ytreberg åpenbart enig i dette. Har han skiftet mening i mellomtida?

Ressurser

VEDLEGG

Praksis i lærerutdanningen

Nasjonalt organ for kvalitet i utdanning, NOKUT, har nylig evaluert den norske allmennlærerutdanningen. Konklusjonen er kort sagt at norsk allmennlærerutdanning henger dårlig sammen. Den består av fag, fagdidaktikk (om undervisningen i faget), pedagogikk og praksis.

  • Manglende sammenheng svekker kvaliteten på utdanningen og på yrkesutøvelsen, og det gir en uklar yrkesidentitet.
  • I evalueringen understrekes det gang på gang at studentenes praksis har stor betydning.
  • Praksis skal gi trening og erfaring med hva det vil si å ha pedagogisk ansvar i fag for elever over en viss tid.
  • Praksis skal i tillegg fungere som arena for integrering av innsikter og kompetanse fra fag, fra fagdidaktikk og fra pedagogikk.
  • Praksis skulle være kjernen i allmennlærerutdanningens forberedelse av studentene til å beherske en kompleks lærergjerning i en skole i forandring. …

Går man til kapitlet om praksis er det nesten ingen beskrivelser av hvordan praksis i norsk allmennlærerutdanning faktisk fungerer

  • Kapitlet består for det meste av en serie etterlysninger av gode former for kontakt mellom praksisfeltet og teoriverdenes fag, fagdidaktikk og pedagogikk.
  • Det sies mye om hvor viktig praksis er for å få til enn helhetlig allmennlærerutdanning.
  • Men det sies nesten ingen ting om hvordan praksis selv faktisk fungerer som arena for trening, erfaring og for kobling mellom teori og praksis.
  • … det lille som står, er foruroligende nok.

Mangelfullt om praksis i lærerutdanninga. Utdanning.no, 2006

Legg igjen en kommentar »

Ingen kommentarer så langt.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Blogg på WordPress.com.

%d bloggers like this: