Plinius

fredag, mars 4, 2011

P 39/11: Kritisk offentlighet

Filed under: høyskolevalg — plinius @ 4:13 pm

Min gode kollega Anton Havnes stiller mange viktige spørsmål om den debatten vi nettopp har hatt rundt rektorvalget.

  • – Hva lærer vi om den kritiske offentligheten med utgangspunkt i rektordebatten?
  • – Hvordan inviteres det til å delta?
  • – Hvem deltar?
  • – Hvordan er deltakelsen?
  • – Kan man si noe om hva meningsutvekslingen leder til?
  • – Hva er styrkene og svakhetene ved dette forumet for offentlig debatt ved en institusjon av vår type?

Jeg har svart ham på HiO-nytt – der debatten løper – og gjengir også svaret her:

Siste runde

Du kommer inn i aller siste runde. I innlegget opptrer du som en spørrende tilskuer – ikke som en deltakende observatør eller en reflekterende praktiker.

  • Hvorfor ikke lære ved å delta?
  • Hvorfor ikke formulere noen hypoteser?
  • Hvorfor ikke bli utfordret ved å ta stilling?

Frank Meyer har sagt tydelig fra at han ikke var fornøyd med organiseringen av debatten. Det har jeg også gjort. Kan ikke du ta stilling og fortelle hva du synes om vår kritiske offentlighet?

Team Haugen opprettet egen blogg for å samle spørsmål til, samt svar og informasjon fra sin gruppe. Team Meyer prøvde ut Facebook og egne sider på HiO-veven. Bjørn Smestad blogget, omtenksomt og grundig, fra valgkampen. Jeg tror du vil lære mer om disse spørsmålene ved å praktisere enn ved å vente på at andre – medieforskere eller studenter – skal gjøre det arbeidet du ønsker gjort?  Du kan også lære mye ved enkle analyser som hvem som helst kan foreta.

Hvem deltok?

Studentene og Akershus holdt seg langt unna Rektordebatten på HiO-nettet.

Bare to av 215 innlegg kom fra studenter. De eneste ansatte fra Akershus som deltok var kandidatene selv – og de nøyde seg med noen få bidrag:  tre fra Olgunn Ransedokken og to fra hver av de øvrige.

Rektorkandidatene lå selvsagt langt framme: 20 innlegg fra Frank, 16 fra Trine, 14 fra Nina og 11 fra Kari. Men unntak av Eva (8 innlegg) holdt de andre prorektorkandidatene fra HiO en lav profil: fire innlegg fra Per Arne, tre fra Vera og to fra Frode.

Trettito vanlige velgere (ansatte) deltok i debatten. Tre personer – Erik Døving, Tord Høivik og Bennedichte C. R. Olsen – sto for førtifire prosent av de 122 innleggene. De ti personene som var mest aktive, sto for sytti prosent. Deltakerlisten, som jeg har publisert på Google Docs, viser hvem som faktisk valgte å delta.

Slik jeg ser det, er ledersjiktet svært lite til stede.  Dette bekrefter erfaringene fra i fjor – da HiO opprettet et debattforum – og Erik Grønvold sendte femten kritiske innlegg etter hverandre uten å få et eneste svar. Høyskolens ledelse har vedtatt at HiO-nettet skal være vårt sentrale debattforum. Men de unnlater å praktisere.

Når Stoltenberg twitrer og Ottersen blogger må det da gå an å være litt mer frampå!

Jeg har forøvrig oppsummert min analyse av Rektordebatten på bloggen Plinius.

Ressurser

Plinius

Advertisements

Legg igjen en kommentar »

Ingen kommentarer så langt.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Blogg på WordPress.com.

%d bloggers like this: