Plinius

onsdag, mars 9, 2011

P 44/11: Matematikk eller omsorg?

Filed under: marked, utdanning — plinius @ 10:35 am

Markedet banker bachelorene.

I USA har realinntekten for folk med bachelorgrad stått stille de siste tredve årene. Det som øker, er kostnadene ved å studere. Ungdom og foreldre som investerer (dyrt) i bachelorgrader, opplever en synkende avkastning eller rentabilitet (ROI)

  • ROI = Return on investment

Dette gjelder college-utdanning som helhet. Det finnes studier og institusjoner som gir høyere – og lavere – avkastning.

Attention to these variables is likely to become increasingly important to students and their families as the median return on investment of a college education continues to decline

Lloyd Armstrong konkluderer:

a time will arrive when it clearly will make no financial sense to get a bachelor’s degree unless one both studies a field that is likely to lead to a well paying job and attends an institution highly regarded in that field

Avanserte ingeniørfag med mye matematikk leder til de best betalte jobbene. Omsorgsfag med mye sosial kontakt leder til de dårligst betalte yrkene.

Typisk lønnsnivå midt i karrieren

Over 90.000 dollars i året

  • 157 000 – Petroleum Engineering
  • 108 – Aerospace Engineering
  • 101  – Applied Mathematics
  • 98 – Economics
  • 98 – Computer Science
  • 93 – Statistics
  • 92 – Finance

Under 55.000

  • 55 – Education
  • 54 – Dietetics
  • 54 – Special Education
  • 45 – Social Work
  • 44 – Elementary Education
  • 38 – Child and Family Studies

Dette gjelder USA, der konkurransen og inntektsforskjellene er vesentlig større enn i Norge. Men de underliggende kreftene – IKT, globalisering og masseutdanning – er de samme.

Fusjonen mellom Oslo og Akershus har i praksis styrket ingeniørsiden. Det er trolig en fordel i framtidas arbeids- og oppdragsmarked.

Konkurransen øker. Den relative verdien av kortere høyere utdanning synker når «alle» har det. De «helt greie» jobbene midt på treet forsvinner gradvis sør- og østover.  Avstanden mellom toppen og bunnen øker.

Ressurser

Plinius

VEDLEGG

Bloggen Changing Higher Education er nyttig lesing for de som ønsker å diskutere hva som skjer utenfor aksen fra Bislett til Kjeller.

Professor Lloyd Armstrong er opprinnelig fysiker. Han var Provost and Senior Vice President for Academic Affairs ved University of Southern California fra 1993 til 2005.

Der ledet han arbeidet med universitetets langsiktige strategiplan.

Following this Plan, the University significantly revamped its undergraduate programs, greatly encouraged and strengthened interdisciplinary research and teaching, and significantly increased its already strong emphasis on the benefits of globalization for its faculty and students.

Han forsker på framtidas forskningsuniversitet, med særlig vekt på globalisering.

Legg igjen en kommentar »

Ingen kommentarer så langt.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Blogg på WordPress.com.

%d bloggers like this: