Plinius

tirsdag, april 12, 2011

P 60/11: Innovasjon, forskning og praksis

Filed under: 1bib — plinius @ 10:54 am

Bibliotekutdanningen i Oslo feiret sin syttiårsdag i fjor høst.

Bøker bidrar til samtaler.

I tilknytning til dette skal BIBIN utgi en bok med fagartikler skrevet av lærerne. Vi er litt på etterskudd, men ser ut til å komme i mål denne våren. Mitt eget bidrag er omtrent ferdig – og jeg har skrevet et kort sammendrag:

I invitasjonen til dette bokprosjektet spør redaktøren [Ragnar Audunson] om bibliotek- og informasjonsvitenskap fragmenteres som profesjonsfag?

Går vi mot en akademisk disiplin løsrevet fra et profesjonelt praksisfelt, slik den danske navneendringen og den amerikanske iSchool – bevegelsen kan indikere, eller beveger vi oss bakover mot etatsutdanninger rettet inn mot henholdsvis arkiv, bibliotek og museer, slik vi også kan se tendenser til?

Han spør også:

Hvordan bør vi plassere oss i dette spenningsfeltet?

I artikkelen om innovasjon, forskning og praksis forsøker jeg å besvare dette spørsmålet.

De indre spenningene i bibliotekfaget avspeiler en intern interessekamp. Skal faget forstås som en teoriorientert akademisk disiplin (in spe) eller skal det utvikles til en kunnskapsbasert, men praksisrettet, profesjon? Artikkelen argumenterer for profesjonsperspektivet. Det innebærer en kritisk holdning til akademiseringen av bibliotekfeltet.

Kritikk betyr ikke å avvise, men å foreta en selvstendig vurdering. Forskningens vektlegging av systematisk empiri, eksplisitte modeller, saklig argumentasjon og åpne faglige debatter er bare en fordel for feltet. Disiplinforskernes sterke og ensidige satsing på de akademiske fellesskapene er en ulempe. Den kan føre til at det fruktbare samspillet mellom teori og praksis, som preger for eksempel teknologiske og medisinske profesjoner, forsvinner.

Profesjonell praksis forutsetter en annen type kunnskap enn den som preger de akademiske disiplinene. I årene som kommer bør vi utforske og utvikle særtrekkene ved profesjonskunnskapen som et bevisst alternativ til det dominerende disiplinorienterte kunnskapsbegrep. Jeg bruker bibliotekarprofesjonen som eksempel. Men argumentet bør være gyldig for de fleste brukernære profesjoner (relasjonsfagene).

Ressurser

Legg igjen en kommentar »

Ingen kommentarer så langt.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Opprett en gratis blogg eller et nettsted på WordPress.com.

%d bloggers like this: