Plinius

lørdag, april 16, 2011

P 64/11: Jo større bibliotek, jo mer i gebyr …

Filed under: statistikk — plinius @ 11:32 am

Jeg så artikkelen til forbrukerrådet «Test: Kommuneinformasjon stemmer  ikke», der blant annet bibliotekgebyrer var omtalt ved den noe løst definerte «Gebyr ved for sent levert bok ved kommunens bibliotek».

Posten er skrevet av Rolf Steinar Bergli (Lindesnes bibliotek)

I Plinius-ånd lekte jeg meg litt med tallene, og fikk så resultatet.

Gebyrer ved for sen levering

  • Bibliotek i kommuner med mindre enn fem tusen innbyggere
    • 14 kroner i gjennomsnitt
    • 44% av bibliotekene har 0 kroner i gebyr

  • Fem til ti tusen innbyggere
    • 17 kroner i gjennomsnitt
    • 25% av bibliotekene har 0 kroner i gebyr
  • Ti til tjue tusen
    • 37 kroner i gjennomsnitt
    • 10% av bibliotekene har 0 kroner i gebyr
  • Tjue til femti tusen
    • 37 kroner i gjennomsnitt
    • Ingen av bibliotekene har 0 kroner i gebyr
  • Over femti tusen
    • 47 kroner i gjennomsnitt
    • Ingen av bibliotekene har 0 kroner i gebyr

Svært mangelfulle data, og Vaksdal sitt påståtte gebyr på 250 kroner  valgte jeg å se helt bort fra. Men resultatene er jo som forventet –  litt kjekt å få de bekreftet.

I realiteten er det veldig komplisert  med forskjellige reaksjonstid (gebyr etter 3 dager eller 2 uker?,  eller først etter 2 gangs varsel?).

Kilde (http://forbrukerportalen.no/Tester/2010/kommuneinformasjon stemmer ikke)

1 kommentar »

  1. Undersøkelsen er ganske skarp i tonen.

    Kommunene informerer for dårlig. Bare seks av 10 priser på offentlige tjenester er mulig å finne på kommunale nettsider. Og dersom det finnes en pris, er det stor sjanse for at den er feil.

    Forbrukerrådet har i seks år testet kommuner på service og informasjon. Dette er den sjette undersøkelsen, og fortsatt er det store mangler og vesentlige avvik. Denne gangen har vi utelukkende sett på prisinformasjonen for vanlige kommunale tjenester som folk flest har behov for. Vi har innhentet priser, og utarbeidet tabeller som viser store prisforskjeller.

    Det er … ikke lett å innhente priser fra kommunale nettsider. I 150 kommuner lette vi etter priser for seks kommunale tjenester. Til sammen ønsket vi altså å finne 900 priser. Men vi fant bare 521 av disse prisene. Det utgjør en andel på 58 prosent. …

    Vi har lett etter priser på følgende kommunale tjenester: skolefritidsordningen, kulturskolen, bibliotekgebyr, vann- og avløpsavgift, trygghetsalarm og hjemmehjelp. Vi har totalt sjekket 150 kommuner, deriblant de 100 største kommunene i Norge, samt 50 av landets øvrige kommuner.

    Hver nettside ble besøkt av to testere som uavhengig av hverandre lette etter samme informasjon. Av erfaring vet vi at mange kommuner oppgir forskjellige priser på ulike steder på sine nettsider, og ofte er informasjonen som gis både vanskelig å forstå, og vanskelig å finne.

    Dersom de to testerne fant sprikende informasjon, ble det gjort en ekstra sjekk av en tredje tester. Da vi lette etter prisene, fant vi sprikende prisopplysninger i 17 prosent av tilfellene.

    I 25 prosent av tilfellene, fant vi ikke prisinformasjon i det hele tatt. I 58 prosent av tilfellene fant vi altså priser.

    Kommentar av plinius — søndag, april 17, 2011 @ 6:16 pm


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Opprett en gratis blogg eller et nettsted på WordPress.com.

%d bloggers like this: