Plinius

mandag, mai 23, 2011

P 81/11: Fra adel til borger

Filed under: 1bib, debatt, forskning — plinius @ 8:36 pm

Jeg svevde høyt over Nordsjøen da HiO diskuterte FoU-basert utdanning sist fredag.

Men referatet foreligger. Det bekrefter at selve begrepet ikke er noe godt utgangspunkt for å diskutere høyskolens kunnskapsstrategier. Jeg er enig med Jens-Christian Smeby (SPS). Han sa at

  • Ideen om forskningsbasert undervisning går helt tilbake til den humboldske universitetstradisjonen fra 1800-tallet hvor det var en nær sammenheng mellom forskning og undervisning.
  • Idealet var at undervisningen skulle ta direkte utgangspunkt i lærerens egen forskning.
  • Men dette samspillet mellom undervisning og forskning er vanskelig å få til i dag,

I referatet står det videre at FoU-basert utdanning er et av adelsmerkene i høyere utdanning i Norge og de fleste vestlige land. 

Det er en meningsløs påstand. Et adelsmerke som ingen kan beskrive, skiller ikke hertugene ut fra den gemene hop.

Spesialisert arbeidskraft

Vår høyere utdanning har lite med Humboldt å gjøre. Den leverer først og fremst spesialisert arbeidskraft til kunnskapsintensive yrker. Utdanning har gått fra elite- til masseutdanning, og studentene har blitt en kunde opptatt av læringsutbytte og effektivitet. (Liv Mette Gulbrandsen, avdeling SAM).

  • Loven for universiteter og høgskoler slår fast at universiteter og høgskoler skal tilby utdanning som er basert på det fremste innen forskning, faglig og kunstnerisk utviklingsarbeid.

Sitatet er ufullstendig: erfaringskunnskapen mangler.

  • Forskning i dag er ikke lenger drevet av bare nysgjerrighetssøken, påpekte Smeby, men handler også om kunnskapsproduksjon preget av kvalitet, effektivitet og økonomisk nytte.

Det klassiske tyske universitet utdannet først og fremst embetsmenn for den tyske stat: jurister, teologer, leger, filologer (som igjen underviste i gymnas). Tyskland hadde også behov for praktiske utdanninger på høyt nivå og opprettet en lang rekke profesjonshøyskoler på 1800-tallet.

  • Det er ikke slik at forskningskompetanse gir undervisningskompetanse, fremhevet Smeby. Troen på det er et samspill mellom undervisning og forskning er nok mye sterkere enn belegget for det.

Men hvorfor tror så mange på en sammenheng som ikke kan dokumenteres? Svaret er enkelt: Begrepet er … viktig for fagforeninger i kampen [for] mer FoU-tid.

  • Å lære å bruke forskning, kunsten å finne og forstå relevant forskning, kan … være nyttig i mange yrker.

Det høres forlokkende ut. Men gjelder dette oss selv? De fagansatte på HiO bruker mesteparten av sin tid til å undervise. Men interessen for forskning om undervisningsmetoder er laber …

Konklusjon

Plinius har skrevet utførlig om dette tidligere. Derfor nøyer jeg meg med noen enkle påstander:

  1. Profesjonsfagene bør ikke bruke disiplinfagene som forbilde og teoretisk modell
  2. Disiplinfagene fornyer seg gjennom forskning
  3. Profesjonsfagene fornyer seg gjennom innovasjon
  4. Forholdet mellom innovasjon og forskning er ubestemt.

Skal innovasjon føre til relevant forskning, må konkrete personer og institusjoner sørge for at det skjer. Skal forskning bidra til innovasjon, gjelder det samme.

I de typiske HiO- fagene er forskning er enklere enn innovasjon. Sett fra profesjonenes side blir en satsing på forskning – uten en tilsvarende satsing på innovasjon – penger ut av vinduet.  Publiseringspoengene øker mens praksisen fortsetter som før.

Ressurser

Plinius



Advertisements

Legg igjen en kommentar »

Ingen kommentarer så langt.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Opprett en gratis blogg eller et nettsted på WordPress.com.

%d bloggers like this: