Plinius

torsdag, juni 2, 2011

P 88/11: Ni grafer fra Time bibliotek

Filed under: grafikk, statistikk — plinius @ 3:44 pm

Vidar Lund på Time bibliotek har benyttet Google Docs til å presentere bibliotekstatistikken.

Jeg håper flere vil gjøre det samme – og benytter anledningen til å vise hvordan det grafiske bildet kan  utvikles videre. Vi starter med utlånstallene måned for måned og viser den grafiske logikken i sju trinn.

Trinn 1

Det første diagrammet – Graf1 – er det samme som Time har publisert, bortsett fra at Time har angitt årstall for de ulike linjene.

Trinn 2

Det neste diagrammet – Graf2 – har fjernet fargene under linjene – og angitt årstall.

Trinn 3

Alle de fargede linjene gjør grafen vanskelig å lese. Det tredje diagrammet – Graf3 – bruker tall for de siste tre årene (2009-2011). Dessuten har jeg valgt farger slik at den viktigste linjen (2011) kommer tydelig fram.

I tillegg har jeg samlet tallene for 2005-2008 i et eget diagram (for spesielt interesserte …).

Trinn 4

Jeg ser at tallene for 2005-2009 er nokså lik hverandre. I stedet for å vise hvert eneste år, beregner jeg gjennomsnittet for hver måned i denne perioden. Graf4 viser altså

  • gjennomsnittsutlånet 2005-2009
  • utlånet 2010
  • utlånet 2011

Trinn 5

Biblioteket flyttet til nye lokaler i september/oktober 2010. Utlånstallene for disse to månedene er derfor unormale. En måte å håndtere dette avviket på er å anslå (estimere) hva utlånstallene ville vært under normale forhold.

Jeg har gjort dette i Graf5, med gjennomsnittstallene for 05-09 som estimat for september og oktober.

Trinn 6

Som Graf6 viser, er radardiagram et mulig alternativ til linjediagram.

Trinn 7

Ofte er vi mer interessert i endringer enn i de absolutte tallene. Da er det fornuftig å beregne endringene – og framstille disse grafisk. Her har jeg gjort dette både med radardiagrammet (Graf7) og med linjediagrammet.

  • Året 2011 er sammenliknet med året 2010.
  • Året 2010 er sammenliknet med gjennomsnittet for 2005-2009.

På linjediagrammet har jeg også tatt med den samlede (kumulerte) forandringen siden januar 2011.

Ressurser

Plinius

1 kommentar »

  1. Då har eg gjort nokre endringar ut frå råda dine.

    Den eine endringa går på å bruke linjer utan fargar under. Det andre er at eg har laga ein statistikk med akkumulerte utlån. Dvs. at grafane viser kor mange utlån og fornyingar ein har hatt hittil i år månad for månad.

    https://spreadsheets.google.com/spreadsheet/ccc?key=0AlWOkBqA-2aicGtxOE50VjRHbjRKdWpWOUM2THQ3Q2c&hl=no#gid=0.

    Kommentar av Vidar Lund — fredag, juli 1, 2011 @ 3:11 pm


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Opprett en gratis blogg eller et nettsted på WordPress.com.

