Plinius

lørdag, juni 18, 2011

P 97/11: IKT i utdanning

Filed under: debatt — plinius @ 8:38 am

Direktøren ved Senter for IKT i utdanningen forlot sin stilling 1. juni, etter 17 måneder.

Senteret er tiltenkt en sentral rolle i digitaliseringen av norsk utdanning. Denne prosessen, vet jeg fra tidligere, skjer i et minefelt av kryssende interesser og halvstekte prosjekter. Dessuten ligger senteret i Tromsø, noe som betyr at at fag og distriktspolitikk er grundig sauset sammen.

Bibliotekmiljøet kjenner seg sikkert igjen. Nordlandsbenken lar seg ikke rokke.

Akkurat hva som har skjedd, er det imidlertid ikke så lett å forstå. Proposisjonen om revidert nasjonalbudsjett sa dette:

  • Senter for IKT i utdanningen hadde høyere aktivitet i 2010 enn planlagt. Dette har medført at det er påløpt kostnader på om lag 13 mill. kroner i 2010 som først vil bli dekket i 2011.

Øystein Johannesen kommenterte 13. mai:

  • Teksten taler for seg selv. Det er ingen grunn til å skeie ut med heftig adjektivbruk. Dette er bare trist.

Jeg har stor respekt for ØJ. Men taler ikke til meg på samme måte. Statlige organer bruker ofte mer penger enn avsatt – til sykehus, til billettsystemer, til nye, flotte jagerfly. Utdanning.no, som er en del av det nye senteret, søler (etter min mening) bort en håndfull millioner hvert år på amatøristiske informasjonssystemer (se Gul ketchup m.m.).

Hva har egentlig skjedd?

En mulig hypotese: Datafolk har stor makt i Tromsø. Den nye direktøren hadde ikke databakgrunn. Skal du styre tunge fagfolk, må du enten mestre faget eller ha en faglig slugger ved din side.

Helse-Norge er likedan. Regjeringen prøver å løse politiske konflikter med administrative tiltak. Dyktige damer blir brukt som buffere i den løpende kampen mellom politikere og fagfolk.

Ingelin Killengren klarte det. Men Politiet har en sterkere kommandostruktur. Sjefen kan bestemme.  Helse og utdanning er en annen skål.

Ble direktøren, uforvarende, kastet til ulvene?

Plinius i 2008

Store digitale utviklingsprosjekter – som koster titalls millioner i året – blir satt i gang av en forvaltning som mangler teknologisk innsikt – og gjennomføres av teknologer uten forståelse av brukeratferd og de sosiale prosessene rundt teknologien. De gjennomfører brukerundersøkelser, står det i møtereferatene – men de offentliggjør ikke resultatene.

Har man en kniv og et laken, er det bare å begynne som kirurg …

Departementet finansierer villig vekk. Siden ingen offentlig instans vil innrømme at de noen gang tar feil, klarer de heller ikke å lære av sine feil. Og millionene ruller …

P 43/08. Kunnskap uten organisering

Ressurser

Plinius

VEDLEGG

Mye av teksten som opprinnelig var her, har blitt flyttet hit.

Klipp om Senter for IKT i utdanningen

Regjeringa har fastsett at hovudkontoret for Senter for IKT i utdanninga som no blir planlagt, skal plasserast i Tromsø. Det nye senteret skal arbeide for å styrkje kunnskapen om IKT i læringsprosessane og med formidling av denne kunnskapen. …

–  Senteret er eit uttrykk for at vi meiner IKT er ein viktig del av utdanningspolitikken. Vi ønskjer at skulane og barnehagane meir effektivt skal nytte IKT for å få til betre læring. …

Hovudoppgåva blir å styrkje kunnskapen om IKT i læringsprosessane og å formidle denne kunnskapen. Vidare vil senteret ha viktige oppgåver innanfor digitale læringsressursar, læringsteknologi, identitetsforvaltning, standardisering og utdannings- og yrkesinformasjon.

Proposisjonen om Revidert Nasjonalbudsjett:

Senteret har oversendt en disponeringsplan for 2011 til Kunnskapsdepartementet som tar høyde for disse utgiftene, og dette vil påvirke senterets aktiviteter og måloppnåelse i 2011.

Kunnskapsdepartementet vil framover følge opp senterets økonomistyring i styringsdialogen. Kunnskapsdepartementet har også satt ut et eksternt konsulentoppdrag som har til hensikt å gjennomgå økonomisystemet og økonomiforvaltningen i senteret.

Målet med dette oppdraget er å bedre senterets økonomiforvaltning slik at denne blir tilfredsstillende.

I forbifarten

Lenkestrukturen for nyhetspostene fra Senteret er høyst forvirrende. «Brødsmulestiene»

peker til samme side. Alle månedslenkene, fra desember 2009 til juni 2011, peker også til samme side.

Det tyder på at Senteret fortsatt er sterkere på teknisk programmering enn på informasjonsarkitektur og kunnskapsorganisering.

Legg igjen en kommentar »

Ingen kommentarer så langt.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Blogg på WordPress.com.

%d bloggers like this: