Plinius

søndag, juni 19, 2011

P 98/11: Futt, krutt og tåkeprat

Filed under: debatt — plinius @ 11:17 pm

E-læring er et konfliktfylt område.

Det nye Senter for IKT i utdanningen skulle være flaggskipet for digitaliseringen av skoleverket. I går skrev jeg at direktøren hadde blitt sendt på dør etter halvannnet år i stillingen. I dag kommenterer jeg noen av dokumentene fra og om senteret.

Da kunnskapsminister Kristin Halvorsen åpnet Senter for IKT i utdanningen, sa hun – at vi nå har fått et senter med futt, kraft og endringsvilje.

De ansatte har en bred, imponerende kompetanse, og stort pågangsmot. – Vi ønsker oss et senter som skal hjelpe oss til å bedre læringsutbyttet og utvikle gode læringsstrategier ved bruk av IKT. Det er viktig at IKT gir oss en pedagogisk gevinst, påpeker hun. …

Skrekkblandet fryd

Kunnskapsministerens tale levner liten tvil om at det settes store krav til hva senteret skal levere. Senterets direktør Sylvi Barman-Jenssen sa i sin tale at det nå er med en følelse av skrekkblandet fryd hun starter arbeidet. Forventningene er veldig høye. …

Alle skal merke positive forandringer som en følge av opprettelsen av senteret, og alle skal oppleve et læringsutbytte. Sylvi Barman-Jenssen påpekte at senteret ikke kan gjøre dette alene. Alle involverte miljøer må gi sitt bidrag og arbeide sammen.

Skal Kunnskapsministeren merke en snarlig forandring er vi veldig avhengig av å komme i gang veldig fort, sier hun. Hun understreker også at vi tidlig må etablere egnede fora for dialog og samarbeid.

Kommentar

Dette er politisk korrekt. Alle må samarbeide og snakke sammen. Men det har pent lite med det virkelige liv å gjøre. Dialog og samarbeid oppstår når folk ser seg tjent med å samarbeide. Det hjelper ikke å etablere fora når partene har ulike interesser.

Det burde departementet vite, etter å ha surret rundt med samarbeidsrådet SANU i årevis uten å få til noe som helst. Vi må ha en delingskultur, heter det. Alle interessenter må dele sine ressurser med andre.

Kamper om revir, makt og innflytelse må opphøre. Straks!

Hvis ikke, hvis ikke, hvis ikke – nedsetter vi en ny komite.

Tåkeprat

Direktør Sylvi Barman-Jenssen ved Senter for IKT i utdanningen har meddelt Kunnskapsdepartementet at hun har ønsket å bli løst fra sin stilling. Direktøren er kommet til denne beslutningen etter en samlet vurdering av situasjonen ved senteret. Departementet og Barman-Jenssen er kommet til enighet om at hun fratrer 1. juni.

Senter for IKT i utdanningen har vært i en krevende situasjon de siste månedene. Senteret hadde høyere aktivitet i 2010 enn planlagt. Dette vil påvirke senterets aktiviteter og måloppnåelse i 2011.

Kommentar

En dramatisk konflikt formidles i forvaltningens eget kodespråk. Alt er abstrakt, kvalitativt og uhåndgripelig:  høyere enn planlagt, samlet vurdering, krevende, påvirke. De som har vært med på prosessen, har selvsagt diskutert oppad stolper og nedad vegger. De har kanskje lært noe underveis.

Men det blir i familien. Omerta er like viktig i forvaltningen som på Sicilia.

Vi som er engasjert i e-læring fra utsiden, lærer nesten ingen ting. Jeg har vært interessert i dette feltet i noen år. Jeg følger med på på nettet og har også vært på enkelte møter.

Men det som faktisk skjer pakkes konsekvent inn i bomull. Forvalterne blir ikke utfordret. Gravende journalister bryr seg ikke om så trivielle spørsmål.

Å studere disse delene av forvaltningsapparatet er som å se verden gjennom duggede briller. Konturene forsvinner. Hele landskapet blir en tåke.

Konstituert

Fra 1. juni [2011] er Morten Søby konstituert som direktør for Senter for IKT i utdanningen. Han vil fungere som konstituert direktør de neste 6 månedene.

Glade nyheter

Senter for IKT i utdanningen har knyttet til seg et fagråd, en ekspertgruppe som skal fungere som rådgivere, testpanel og grindvoktere i senterets barnehageprosjekt.

– Først og fremst diskuterte vi hvordan digital kompetanse allerede er knyttet til pedagogisk bruk i barnehagen, sier prosjektleder Barbro Hardersen.– Bruk av digitale verktøy er allerede innarbeidet i barnehagehverdagen, men i fagrådets oppstartsmøte ble ulike synspunkt på hva digital kompetanse innebærer i de ulike delene av barnehagesektoren diskutert.

TH: Og hva er ulikhetene? Er de små og ubetydelige eller viktige og prinsippielle? Graden av felles forståelse bestemmer samarbeidsklimaet og hva som er mulig å få til.

Prosjektlederen forteller at grindvoktere er en betegnelse som passer godt på fagrådets tiltenkte rolle. En grindvokter er en person med gode, eksterne kontakter i barnehagesektoren, og som er i stand til å samle inn og forstå informasjon fra eksterne kilder. Samtidig har grindvokteren god kontakt innad i prosjektet, og er i stand til å formidle den mottatte informasjonen ut i sektoren på en forståelig måte.

TH: Jeg regner med at grindvokter her er brukt i kunnskapssosiologisk sammenheng, som oversettelse av den engelske termen gatekeeper.

Fordi senteret har som oppgave, fra Kunnskapsdepartementet, å utarbeide kriterier for hva digital kompetanse skal være, ble oppstartsmøtet benyttet til å knytte begrepet til barnehagens egenart, rammeplanen, og barnehagesektorens ulike nivåer.

TH: En merkverdig formulering: tror KD at de kan styre vår faglige begrepsbruk gjennom adminstrative vedtak?

– Ved å samarbeide og være i jevnlig dialog med disse godt kvalifiserte representantene, ønsker vi å sikre at vi som senter går i takt med barnehagesektoren, sier Hardersen. Fagrådet vil bidra i senterets oppgaver gitt av Kunnskapsdepartementet med å stake ut retningen for det videre arbeidet med digital kompetanse i barnehagesektoren.

TH: Her er det åpenbart ingen store problemer. KD, senter og sektor går i takt. Det er bare å snakke hyggelig sammen.

– I oppstartsmøtet fikk vi en god dialog og et innblikk i feltet fra ulike ståsteder. Dette gir oss til sammen et godt bilde av hva som skjer i sektoren. Den kunnskapen fagrådet deler med senteret, gjør at vi står bedre rustet til å møte et behov for kompetanseutvikling, forteller prosjektlederen.

– For oss i barnehageprosjektet har dette vært et svært lærerikt møte, og det beste er at dette bare er starten på samarbeidet med de engasjerte og erfaringsrike ekspertene, smiler Hardersen avslutningsvis.

TH: Alle er positive til alt og alle. Sol ute, sol inne.  …

Hva skal digital kompetanse være i barnehagen?

Advertisements

Legg igjen en kommentar »

Ingen kommentarer så langt.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Blogg på WordPress.com.

%d bloggers like this: