Plinius

torsdag, august 4, 2011

P 124/11: Ledere med erfaring

Filed under: debatt, IFLA — plinius @ 9:09 am

På IFLA skal Jens Thorhauge (CV) og Erik Thorlund Jepsen (bilde) holde et erfaringsbasert foredrag om digitale tjenester. Det heter Success or failure of digital library services – a decade of Danish experiences.

Sammendraget sier det sentrale: – The ongoing shift of paradigm from analogue to digital library services has changed the concepts of information services and reference work in less than two decades. The paper presents a review of three categories of services developed and presented in Denmark from the mid nineties till today:

  • 1) services that did not survive in spite of a vast remount of resources invested in them.
  • 2) services that managed to develop
  • 3) new services that are user inclusive, responsive and interactive.

Hvor skal vi plassere bokhylla.no, BIBSYS, Kulturnettet, BIBSYS Emneportal, Detektor, Biblioteksvar, Second Life, Ønskebok og alle de andre norske prosjektene i forhold til disse tre kategoriene? Finnes det noen av våre bibliotekledere som kunne tenke seg å skrive et like kritisk og selvkritisk foredrag?

The services will be reviewed in relation to their innovative impact and actual use and their potential to meet various user needs. Focus will be on lessons learned that have a perspective for future services.

Er vi like villige til å lære av de norske erfaringene – som er nokså parallelle med de danske?

Journalister, bloggere og skrivende folk fra grasrota kan mene mye om slike spørsmål, i tide og utide. Men hva sier profesjonens ledere?

Ressurser

VEDLEGG A

Spørgetjenesten «Spørg Olivia – en spørgetjeneste for børn på nettet” er lukket 1. januar 2011. I kan ikke stille spørgsmål længere, hverken på mail eller online. Svareforummet er også lukket, så I kan ikke lave svar på andres spørgsmål.

Der er ikke længere penge til min side, derfor er den lukket. Det er bibliotekerne i Danmark, der står bag min side og bibliotekerne vil stadig gerne hjælpe jer med at finde svar på jeres spørgsmål. Jeg vil selv blive ved med at bruge mit bibliotek, og jeg vil selvfølgelig også anbefale jer alle sammen at bruge jeres eget bibliotek, når I gerne vil have svar på noget.

http://www.spoergolivia.dk/

VEDLEGG B

  • the change of reference and information services in libraries has occurred incredibly fast.
  • the reference collection… has today more or less disappeared
  • [Today] hardly anybody would …  go to the library and look something up in an encyclopaedia.
  • The use of reference collections is – at least in our country, Denmark, generally extremely low
  • The idea that a library … should not present these works may be unbearable for those, who created the collection. …
  • Sometimes libraries were chasing the latest fashion on the web
  • Second Life was an example on that, and who remembers Second Life today?
  • We did not have the time (or did not bother in our search for new roles?) to evaluate the experiments we did.
  • We never did a coherent and comprehensive evaluation
  • It is time to sum up some important learning particularly from the failures.

VEDLEGG C

Sandheden er imidlertid, at der lokalt ofte er et anstrengt forhold mellem oplysningsforbundene og folkebibliotekerne. Det skyldes, at der er konkurrence om kunderne. Oplysningsforbundene oplever – såvidt jeg hører – at der er ulige konkurrence. Bibliotekerne kan invitere til gratis foredrag, der med de samme oplægsholdere koster penge i oplysningsforbundene. Bibliotekerne stjæler oplysningsforbundenes gode idéer og er utilbøjelige til samarbejde. Uanset hvor meget der er om det, så er der en iøjnefaldende mangel på koordinering i aktiviteterne de fleste steder.

Min melding både på konferencen og her er, at oplysningssituationen er alt for alvorlig til at lade sig styre af gammelt nag, uanset hvor dybt det stikker. Hvis vi fremskriver den øjeblikkelige situation for lærings- og oplysningssituationen, især hvis vi ser på folkeskolen og ungdomsuddannelserne, så er perspektivet fortvivlende. De svigtende læsefærdigheder og frafaldet på ungdomsuddannelserne er så omfattende, at spørgsmålet er, om det vi står i om 15 år er et 3/4 dels samfund eller et 4/5 dels samfund. Altså om det er 33% eller kun 20% der ikke kan læse og som stort set er uden faglige kompetencer. Borgere, som befinder på den anden side af den kløft, som vi kan kalde digital, økonomisk, vidensmæssig, social. Perspektivet for en sådan samfundsmæsssig situation burde være så skingrende skræmmende, at alle ville kaste sig ud i løsningstiltag.

Folkeopplysningens fremtid

Legg igjen en kommentar »

Ingen kommentarer så langt.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Opprett en gratis blogg eller et nettsted på WordPress.com.

%d bloggers like this: