Plinius

fredag, august 5, 2011

P 126/11: Legotekster

Filed under: 1bib — plinius @ 9:39 pm

Donald er like mangfoldig som Proteus.

Den framfuse og bukseløse andrikken dukker opp som tegnefilm, som plastikkfigur, som T-skjorte, som tegneseriehefte,  som billigbok og som påkostet bokverk i mange tunge bind. Samlerne sukker og Disney jubler.

Fortellinger kan altså formidles i mange ulike former. Dette mangfoldet eksploderer ved overgangen fra papir til skjerm. Det blir så lett å skifte uttrykksform. Våre tekstverktøy er tilrettelagt for transmediering.

Der borte i Popkultlandet heter det: les boka – se filmen – spill dataspillet – kjøp koppen – og lån tegneserien på biblioteket. I vår ungdomsavdeling har vampyrene tatt rotta på Prins Valiant! Det ene engasjementet smitter over på det andre.

Geniale idioter

Multimedialiteten er ikke begrenset til populærkulturen og de skjønnlitterære tekster. Variasjonsbredden er like viktig i våre faglige verdener. Hos oss i det nordlige Akademistan heter det:

  • hør foredraget (på stedet)
  • last ned lysbildene
  • les hele artikkelen (som foredraget presenterte)
  • hør foredraget på øret (audio)
  • se og hør foredraget på video med tilhørende lysbilder
  • les bloggen (som artikkelen bygde på)
  • les alle de spontane innleggene på bloggen
  • skriv ditt eget innlegg der du argumenterer for eller mot forfatteren og de andre geni-idiotene som deltar i debatten
  • last ned datamaterialet som forfatteren anvendte. Hun har selvsagt delt det med verden. Vi er da i 2011!
  • analyser materialet ut fra ditt eget perspektiv
  • produser dine egne bloggposter, artikler, lysbildeserier og foredrag, slik at andre engasjerte fagfolk kan

– ja, nettopp

  • høre foredraget (på stedet)
  • laste ned lysbildene
  • lese hele artikkelen (som foredraget presenterte) …

I store fagmiljøer vokser etterspørselen etter folk som kan bistå fagfolkene og studentene med disse multimediale prosessene. Sett fra forfatternes side dreier det seg om å produsere multimedialt. Sett fra lesernes side dreier det seg om multimediale lærings- og gjenbruksprosesser. De intellektuelle Legobrikkene skal tas fra hverandre og settes sammen i stadig nye konstellasjoner.

Det er sikkert dumt å tenke seg bibliotekarer i den rollen. Veldig, veldig dumt. De har jo så mye annet å stelle med allerede.

Legg igjen en kommentar »

Ingen kommentarer så langt.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Opprett en gratis blogg eller et nettsted på WordPress.com.

%d bloggers like this: