Plinius

lørdag, oktober 29, 2011

P 155/11: Her og nå

Filed under: debatt — plinius @ 10:45 am

Teoretisk holdning: hva sa Bourdieu om habitus i 1992? Praktisk holdning: hva kan vi gjøre her og nå?

Plinius arbeider ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Jeg trives på arbeidsplassen. HiOA er en stor, variert og spennende høyskole – i stadig forandring.  Den rene gjentagelse er kjedelig. Jeg ønsker å delta der noe nytt blir til.

What’s cooking?

Forandringstakten er høy

  • Statens bibliotek- og informasjonshøgskolen ble en del av Høgskolen i Oslo i 1994
  • Bibliotekutdanningen flyttet fysisk fra Dælenenga til Bislett i 1996 (?)
  • Høgskolene i Oslo og Akershus ble slått sammen 1. august 2010
  • Den fusjonerte høyskolen satser på å bli et universitet i 2014

Rektor inviterer til deltagelse. Hun ønsker en bred, kritisk og åpen diskusjon knyttet til det fremtidige universitetets profil.

Problemene oppstår når jeg prøver å delta. Da blir det tydelig at:

  1. Den nye høyskolen mangler brukervennlige arenaer for faglige og strategiske debatter om høyskolen selv.
  2. Ledelsen deltar nesten ikke i debattene.
  3. Noen deltar uten å ta stilling.

Det første punktet har jeg skrevet mye om, både her på Plinius og i Debattforum for tilsette. Det andre punktet lar jeg ligge. I dag vil jeg ta opp det tredje punktet – og knytte det til det første.

Skal en debatt om et praktisk spørsmål (hva slags profil?) være interessant og lærerik, må de som deltar si noe om hvordan vi kan handle for å realisere noe av det vi ønsker. Slik er det i hvert fall for meg. Det jeg ønsker meg, drømmer om og håper på er flere samtaler av typen:

  • hvordan kan vi – altså du og jeg – handle
  • for å forbedre denne konkrete situasjonen
  • her og nå

Teoretiske diskusjoner er strålende til sitt bruk. De kan forandre verden om tjue år. Praktiske samtaler dreier seg om dagen i dag.

Eksempel

Debattknappen ved HiO ble fjernet 1. august 2011. Da forsvant det viktigste forum studenter og ansatte ved begge høyskolene hadde til å føre åpne diskusjoner på nettet. HiAks forum på intranett var jo lukket. Spørsmålet får da formen: hvordan kan vi handle – for å gjøre noe med mangelen på fora for åpne debatter – her og nå.

Nettredaksjonen

Problemet ble tatt opp med nettredaksjonen tidlig i august.

På HiOs gamle nettsider foregikk det ofte livlige debatter – ikke minst i forkant av fusjonen. Siden HiAk ikke hadde denne muligheten, ble det opprettet et (noe bortgjemt) debattforum som også var tiltenkt Kjeller. Får vi kommentarknapper og tilsvarende samtalemuligheter i det nye systemet?

Det første svaret lød:

HiOAs ledelse kommer til å ta stilling til dette senere i høst.

Etter et par runder fram og tilbake valgte likevel redaksjonen (9.9.) å opprette et Debattforum for tilsette (handling). Det forbedret situasjonen, men var åpenbart ingen varig løsning.

Ledelsen

Jeg (og sikkert flere) tok opp spørsmålet med Forskerforbundet. Forbundet tok det opp med ledelsen på IDF-møtet 18. august. Referatet forteller resten:

FF etterspør muligheten for den åpne debatten på høgskolens nye nettsted. Høgskoledirektøren sa at studentene og studiestart har hatt prioritet i arbeidet med nye nettsider.

  • Ledelsen ser behovet for åpenhet og interndebatt, men ber om tid til på best mulig måte å legge til rette for slik debatt.
  • Dette både i forhold til formål og organisering.
  • FF foreslo å videreføre det hio.no har hatt.
  • Høgskoledirektøren ser og vil gi tilbakemelding om ønsket om debatt, men fastholdt at man ønsker å vurdere dette på nytt.

Direktøren ønsket ikke å handle «her og nå».  Jeg kjenner ikke til noen tilbakemelding.

Styret

Styremedlem Anton Havnes har handlet ved (1) å skrive et prinsippielt innlegg om debatt ved HiOA i Debattforum (2) å melde dette som sak til styremøtet 10. november.

Plinius

I denne saken er det organisasjonsapparatet som kontrollerer adgangen til høyskolens nettsider. Som høyskoleansatt kan jeg bare be om at HiOA

  • markerer en prinsippiell holdning til åpen faglig debatt – i likhet med universitetene i Oslo og Bergen
  • manifesterer denne holdningen ved å legge til rette for engasjerte disksujoner på nettet – spesielt i forbindelse med viktige beslutninger

Siden nettet har blitt vårt viktigste kommunikasjonsmedium, kan jeg heldigvis fortsette å skrive på Plinius og andre steder mens jeg venter.

Ressurser

VEDLEGG

Skal institusjonen lykkes med visjonen, må det dyrkes fram en organisasjonskultur basert på de grunnleggende verdiene som støtter opp under denne.

  • Verdiene må forankres og kommuniseres slik at de er langt framme i organisasjonens bevissthet.
  • Verdiene vil da være en viktig ramme for organisasjonens identitet.

Det er avgjørende at verdiene reflekterer institusjonens egenart og støtter oppunder den akademiske kulturen som er nødvendig å holde i hevd når to høgskoler sammen skal bli et universitet.

  • Samtidig er det viktig at verdiene skaper god resonans i den administrative delen av organisasjonen, slik at alle delene av organisasjonen kan motiveres til å dra i samme retning.
  • I denne sammenhengen er faglig åpenhet, kommunikasjon og kulturbygging sider av samme sak, noe som det må tas hensyn til når HR- og kommunikasjonsstrategier skal utarbeides.

3 kommentarer »

  1. Universitet i Stavanger har hatt debattforum hele tiden.

    Kommentar av omdal — onsdag, november 2, 2011 @ 1:17 pm

  2. Jeg «låner» spørsmål fra Guttorm Hveem ved Kirkenes VGS.

    Spørsmåla eg sit igjen med:

    • Kvar er den langsiktige og strategiske utviklinga?
    • Kven skal stå for den?
    • Kvar er udir/kdep, rådmenna, opplæringssjefane og rektorane?
    • Det nyttar ikkje å skunda seg langsamt alltid. Me løfta augene frå skjermen og det grunnleggjande og sjå lengre enn det!
    • Kva er vurdering?
    • Kva er læring?
    • Kva er eigentleg målet?
    • Korleis bør me bruka IKT for å støtta læring og vurdering?
    • Kven kan modellera dette?
    • Kva kan du gjera?
    • Kva kan eg gjera?
    • Kan me gjera noko saman?

    Ledere som sitter på gjerdene og venter på den store Løsningen må komme i gang med å handle. Både bibliotek- og utdanningsmiljøet har snakket og diskutert og utredet lenge nok.

    Jeg forstår forsiktigheten. De som sitter på gjerdet gjør ikke noe galt. De tar ingen risiko. De gjør heller ikke noe riktig. De unnlater rett og slett å lede.

    Kommentar av plinius — lørdag, november 12, 2011 @ 4:13 pm


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Opprett en gratis blogg eller et nettsted på WordPress.com.

%d bloggers like this: