Plinius

onsdag, november 2, 2011

P 157/11: Oslo og Akershus blogger

Filed under: blogger, debatt — plinius @ 1:44 pm

Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA) har relansert sin bloggplattform for studenter og tilsatte.

Nettredaksjonen har denne gangen valgt WordPress som publiseringsløsning, som er et fornuftig valg.

Redaksjonen sier blant annet

  • blogg.hioa.no skal fungere som et supplement til www.hioa.no.
  •  blogg.hioa.no vil etterhvert trekke fram og vise enkeltinnlegg fra alle som blogger på plattformen
  • Disse enkeltinnleggene vil også være synlige på forsiden til www.hioa.no.
  • Nettredaktør står som ansvarlig redaktør for alt av innhold på alle blogger under blogg.hioa.no.

I hvilken grad studenter, tilsatte, prosjekter og organisasjoner vil bruke akkurat denne plattformen til å dele sine tanker, erfaring og meninger fra hverdagen på HiOA er jeg nokså usikker på. Det Universitetet i Oslo har fått til med sin «fellesløsning» etter flere år, er begrenset til sju åpne (og sju lukkede) blogger.

Erfaringskunnskap

Som faglig blogger gjennom noen år foretrekker jeg nok å være min egen redaktør. Dersom nettredaksjonen selv hadde mer erfaring med blogging, ville det vært lettere å diskutere hva som (mest sannsynlig) vil fungere – og hvorfor (ikke).

Jeg har gjort et lite forsøk på å finne blogger i HiOA-miljøet. Empiri er alltid nyttig. Det finnes sikkert flere, for å telle blogger er omtrent som å gjete Kongens harer. De hopper friskt mellom trærne og lar seg ikke samle i bås eller bur.

Ressurser

Bloggliste

Fagblogger

  1. Ann Hege Waterhouse. Om kunst, estetikk og læring.
  2. Anne Birgitta Nilsen. Anne Birgittas tolkeblogg
  3. Bjørn Smestad. Lærerutdanneren Bjørn
  4. Heidi Dalsveen. Historieforteller
  5. Helge Høivik. Dell’Arte
  6. Inger Ulleberg. Pedagogikkblogg
  7. Kari Frodesen. Karis kalender.
  8. Lars Egeland. Solskinn og brød og ånd
  9. Tengel Aas Sandtrø. Teknologi og læring. * Oppdatert
  10. Tord Høivik. Plinius
  11. Tore Hoel.  eBlog by Tore Hoel

Studenter (en håndfull av mange …)

  1. Ann Notty
  2. EllaAfrika
  3. Emmas blogg. Sarkastisk og forvirret,
  4. Eva Beate. beik.blogg.no
  5. heleniiii
  6. Line Gaasland.  Rusa på livet
  7. Sigrun Marie
  8. Toril Sjo sin blogg. Førstelektorprgrammet

Studentgrupper

  1. NITO Studentene HiOA*. Nyeste post september 2010.
  2. *SFR-LU*. * Studentenes Fakultetsråd ved Fakultet for Lærerutdanning. Oppdatert
  3. Studentenes fakultetsråd-SAM*. Oppdatert
  4. Studentparlamentet HiOA*. Oppdatert
  5. Studentrådet for bibliotek- og informasjonsvitenskap
  6. Østfoldgruppa. YFL HiOA 2010-2013

Studentblogger: oversikt

  1. Blogger og reisebrev. Gammel oversikt fra HiO
  2. International HiOA. * Oppdatert. Aktuelle blogger
  3. Reisebrev og andre blogger fra Internasjonalt kontor. Gammel oversikt fra HiO

Grupper, enheter og prosjekter

  1. Avgangsutstilling HiAk 2011
  2. Blogg fra Storbyprogrammet. Nyeste post mars 2010.
  3. Entreprenørskap ved Estetiske fag. Nyeste post mars 2011
  4. Gruppe for inkluderende velferd (GIV) ved Avdeling for samfunnsfag. Nyeste post september 2010.
  5. HiOA BETA Nettforum.*
  6. Interkult.* Nyeste post august 2011.
  7. Mangfold i Akademia. * Nyeste post juni 2010.
  8. Payback. Læringssenterets blogg om kurs og konferanser
  9. PIL-prosjektet. Forlenget ut 2011.
  10. STUDCOM – for et flerkulturelt studiemiljø.. Marit Greek og Kari Mari Jonsmoen.

* = på HiOAs plattform

VEDLEGG

Inger Ulleberg. Pedagogikkblogg

Dette var en blogg for 2.klasse i allmennlærerutdanningen, Høgskolen i Oslo. Nå skal den videreutvikles til å bli en blogg for den nye grunnskolelærerutdanningen – GLU 5-10 – ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Emnet er pedagogikk, og jeg – Inger Ulleberg – er pedagogikklærer i 2.klasse GLU 5-10 skoleåret 2011-2012. Med håp om at den kan fremme interessen for pedagogikk-faget i hos studentene, og deres læring. Håper også at studentene kan være aktive og gi hverandre råd, innspill, ideer både innen faget og når det gjelder arbeidsmåter.

Om bloggen

PIL-prosjektet er et nasjonalt prosjekt med fokus på praksis i lærerutdanningen. Bakgrunnen for prosjektet er blant annet NOKUTs evaluering av allmennlærer-utdanningen, som framhever at praksis må være et premissgivende element i lærer-utdanningen, og at det er for stor avstand mellom teori og praksis.

Legg igjen en kommentar »

Ingen kommentarer så langt.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Opprett en gratis blogg eller et nettsted på WordPress.com.

%d bloggers like this: