Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA) har relansert sin bloggplattform for studenter og tilsatte.
Nettredaksjonen har denne gangen valgt WordPress som publiseringsløsning, som er et fornuftig valg.
Redaksjonen sier blant annet
- blogg.hioa.no skal fungere som et supplement til www.hioa.no.
- blogg.hioa.no vil etterhvert trekke fram og vise enkeltinnlegg fra alle som blogger på plattformen
- Disse enkeltinnleggene vil også være synlige på forsiden til www.hioa.no.
- Nettredaktør står som ansvarlig redaktør for alt av innhold på alle blogger under blogg.hioa.no.
I hvilken grad studenter, tilsatte, prosjekter og organisasjoner vil bruke akkurat denne plattformen til å dele sine tanker, erfaring og meninger fra hverdagen på HiOA er jeg nokså usikker på. Det Universitetet i Oslo har fått til med sin «fellesløsning» etter flere år, er begrenset til sju åpne (og sju lukkede) blogger.
Erfaringskunnskap
Som faglig blogger gjennom noen år foretrekker jeg nok å være min egen redaktør. Dersom nettredaksjonen selv hadde mer erfaring med blogging, ville det vært lettere å diskutere hva som (mest sannsynlig) vil fungere – og hvorfor (ikke).
Jeg har gjort et lite forsøk på å finne blogger i HiOA-miljøet. Empiri er alltid nyttig. Det finnes sikkert flere, for å telle blogger er omtrent som å gjete Kongens harer. De hopper friskt mellom trærne og lar seg ikke samle i bås eller bur.
Ressurser
- P 146/11: Not invented here. Vi må ha vår egen blogg- og wikiløsning (sa IT-folkene)
- P 24/11: De gode debattene. Mye er det samme – etter ni år.
Bloggliste
Fagblogger
- Ann Hege Waterhouse. Om kunst, estetikk og læring.
- Anne Birgitta Nilsen. Anne Birgittas tolkeblogg
- Bjørn Smestad. Lærerutdanneren Bjørn
- Heidi Dalsveen. Historieforteller
- Helge Høivik. Dell’Arte
- Inger Ulleberg. Pedagogikkblogg
- Kari Frodesen. Karis kalender.
- Lars Egeland. Solskinn og brød og ånd
- Tengel Aas Sandtrø. Teknologi og læring. * Oppdatert
- Tord Høivik. Plinius
- Tore Hoel. eBlog by Tore Hoel
Studenter (en håndfull av mange …)
- Ann Notty
- EllaAfrika
- Emmas blogg. Sarkastisk og forvirret,
- Eva Beate. beik.blogg.no
- heleniiii
- Line Gaasland. Rusa på livet
- Sigrun Marie
- Toril Sjo sin blogg. Førstelektorprgrammet
Studentgrupper
- NITO Studentene HiOA*. Nyeste post september 2010.
- *SFR-LU*. * Studentenes Fakultetsråd ved Fakultet for Lærerutdanning. Oppdatert
- Studentenes fakultetsråd-SAM*. Oppdatert
- Studentparlamentet HiOA*. Oppdatert
- Studentrådet for bibliotek- og informasjonsvitenskap
- Østfoldgruppa. YFL HiOA 2010-2013
Studentblogger: oversikt
- Blogger og reisebrev. Gammel oversikt fra HiO
- International HiOA. * Oppdatert. Aktuelle blogger
- Reisebrev og andre blogger fra Internasjonalt kontor. Gammel oversikt fra HiO
Grupper, enheter og prosjekter
- Avgangsutstilling HiAk 2011
- Blogg fra Storbyprogrammet. Nyeste post mars 2010.
- Entreprenørskap ved Estetiske fag. Nyeste post mars 2011
- Gruppe for inkluderende velferd (GIV) ved Avdeling for samfunnsfag. Nyeste post september 2010.
- HiOA BETA Nettforum.*
- Interkult.* Nyeste post august 2011.
- Mangfold i Akademia. * Nyeste post juni 2010.
- Payback. Læringssenterets blogg om kurs og konferanser
- PIL-prosjektet. Forlenget ut 2011.
- STUDCOM – for et flerkulturelt studiemiljø.. Marit Greek og Kari Mari Jonsmoen.
* = på HiOAs plattform
VEDLEGG
Inger Ulleberg. Pedagogikkblogg
Dette var en blogg for 2.klasse i allmennlærerutdanningen, Høgskolen i Oslo. Nå skal den videreutvikles til å bli en blogg for den nye grunnskolelærerutdanningen – GLU 5-10 – ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Emnet er pedagogikk, og jeg – Inger Ulleberg – er pedagogikklærer i 2.klasse GLU 5-10 skoleåret 2011-2012. Med håp om at den kan fremme interessen for pedagogikk-faget i hos studentene, og deres læring. Håper også at studentene kan være aktive og gi hverandre råd, innspill, ideer både innen faget og når det gjelder arbeidsmåter.
PIL-prosjektet er et nasjonalt prosjekt med fokus på praksis i lærerutdanningen. Bakgrunnen for prosjektet er blant annet NOKUTs evaluering av allmennlærer-utdanningen, som framhever at praksis må være et premissgivende element i lærer-utdanningen, og at det er for stor avstand mellom teori og praksis.
Legg igjen en kommentar