Plinius

fredag, november 25, 2011

P 176/11: Blowin’ in the wind

Filed under: debatt — plinius @ 10:30 pm

Nå har også Universitas tatt opp debattsaken ved HiOA.

Faste lesere av Plinius kjenner saken godt. Da høyskolene i Oslo og Akershus ble slått sammen 1. august, valgte den nye ledelsen å fjerne kommentarknappen på nyhetssidene – uten begrunnelse. Forskerforbundet, som organiserer over en tredjedel fjerdedel av de ansatte, har protestert hele høsten – men har bare fått beskjed om å vente. Og vente. Og vente.

Det endte med at ett av styremedlemmene måtte be om å få saken opp i styret. Der ble den tatt opp som orienteringssak på møtet 10. november. Etter det jeg hører, var disksjonen livlig. Hvem som sa hva, vet jeg ikke. Høyskolens aktueltsider har ikke rukket å referere fra diskusjonen. Førstesideoppslaget de siste to ukene har vært behovet for mer Dylan-forskning.

– The answer my friend, is blowin’ in the wind …

Spørsmålet kommer opp igjen som regulær sak på styremøtet i desember.

Et midlertidig forum

For to og en halv måned siden skrev Nils Pharo, som var teknisk rådgiver for den nye veven: Muligheter til å kommentere enkeltartikler vil gjøre debatten mye synligere og bidra til at institusjonen fremstår mer åpen og gjennomsiktig. La oss få tilbake kommentarfunksjonen! Jeg gikk inn for forslaget – og tok det opp i flere innlegg, både på åpne møter og i debattforumet.

Jeg har også prøvd å bruke høyskolens Facebookside – som jo er utstyrt med kommentarknapp – for å kontakte de ansvarlige. Jeg fikk dette svaret fra redaksjonen:

  • Prioriteringer i fusjonstider er en utfordring for oss alle. 
  • Debattarenaer eksternt og internt løses forskjellig i sektoren vår og vi er ikke i mål. 
  • Forumet for tilsatte er lite brukt, her har deltakerne et forbedringspotensiale også.

Debattforumet for de ansatte ble opprettet som en nødløsning: eit mellombels debattforum for tilsette i påvente av ei ordentleg løysing. Her kan ansatte få lov til å skrive fritt om saker de er opptatt av. Innleggene blir moderert før de publiseres, slik at høyskolens nye regler for nettpublisering blir fulgt.

Men etter ti uker er det ingen som har forsøkt å svare på de mange spørsmålene deltakerne har tatt opp.

Det jeg synes er merkelig er at ingen av de mange sentrale personene som må stå bak beslutningen om å fjerne debattknappen, har lagt fram sine argumenter til diskusjon. I mitt siste bidrag (24.11.) skrev jeg: kan nettredaktøren eller kommunikasjonsdirektøren fortelle hva denne tausheten skyldes?

  • Er det dette som er brukerttilpasset kommunikasjon?
  • Skal universitetet 2014 utstyres med en serie ekkorom der alle kan stille spørsmål og ingen vil få svar?

Her har ledelsen et ikke ubetydelig forbedringspotensiale.

Ressurser

Nyheter

Styremøtene

VEDLEGG

Målsettinger for nettstedet  (MV)

  • Nettsidene til Høgskolen i Oslo og Akershus har ein indre dynamikk som gjer at dei alltid vil vere i utvikling.
  • Det vi ser i dag er berre starten på ein nettstad som vi etter kvart håper å gjere til den beste i sektoren.
  • Dei skal svare på brukarane sine behov. Så enkel og så krevjande er ambisjonen for nettarbeidet.
  • Innhaldet blir vurdert ut frå to kriterium: 
  • Det skal tene ei hensikt for brukarane våre
  • Det skal medverke til å understøtte institusjonen sine mål. 
  • Nettsidene skal byggje opp under høgskolen sine faglege ambisjonar for utdanning, forsking og oppdragsverksemd. 
  • Denne treeininga vil prege både design og redaksjonell redigering av nettstaden si førsteside.
  • I tillegg skal språket vere klart, helst engasjerande, og ha ein venleg tone.
  • I utviklinga av nettsidene er det gjort omfattande kartleggingar av dei ulike brukargruppene sine behov. 
  • Om nettsidene faktisk fungerer etter hensikta for brukargruppene, vil i ettertid bli målt gjennom brukartestar og trafikkanalysar. 

Målsettinger for kommunikasjon (ACJ)

  • Kommunikasjon og meningsytringer har alltid et formål
  • Det kan være å endre noe eller å bevare noe. 
  • God kommunikasjon er relevant kommunikasjon på riktig arena til rett tid. .
  • Ulike debatter krever ulike arenaer. 
  • Systemkritikk mot egen virksomhet, diskusjon om strategiske veivalg og faglige diskusjoner krever egnede arenaer.
  • Jeg vil oppfordre alle tilsatte om å bidra i de prosessene og kartleggingene som vi nå går inn i

Siste buzz

Nå har jeg jobbet  halvannen måned i kommunikasjonsbyrå [Trigger Oslo].  

Rundt regnet. Det har vært spennende. Jeg lærer noe nytt hver dag, og det er litt deilig å oppleve en bratt læringskurve igjen. Slik er det vel alltid i ny jobb? Slik har i alle fall jeg hatt det hver gang jeg har begynt på en ny arbeidsplass.

Det beste er at man blir enda mer læringskåt av å ha lært noe nytt.

Jeg tenkte jeg skulle dvele litt ved hvordan jeg opplever det å arbeide i et kommunikasjonsbyrå. Og hva jeg opplever at vi leverer.

Inngangen er en tweet fra NRKs Siri Gjørtz. Hun meldte følgende for noen uker siden: “…Når det gjelder PR-bransjen har jeg nok alltid ment at de selger keiserens klær.”. Jeg tar setningen litt ut av sin sammenheng. Innrømmer det.

I diskusjonen som fulgte kom det nemlig frem at hun først og fremst siktet til behovet for å skape buzz rundt en person som ønsker oppmerksomhet. I så måte er jeg tildels enig.

Klarer man ikke skape buzz rundt egen person fortjener man kanskje ikke oppmerksomheten?

Jeg mener imidlertid at PR-byråene på ingen måte selger keiserplagg. Slik jeg ser det bidrar kommunikasjonsbyråer med tre ingredienser til virksomheter, organisasjoner og enkeltpersoner. Tre ingredienser som helt åpenbart lett kan være mangelvare i en organisasjon – og det helt uten at organisasjonene er dårlige av den grunn. …

3. oktober 2011.

Hellig ku

– Trigger er et av de mest spennende kommunikasjonsbyråene i Norge. Her henger man seg ikke opp i definisjoner av hverken PR eller markedsføring, men leverer faktiske resultater for kundene.

Måloppnåelse for kunden gjennom engasjerende kommunikasjon er den hellige kua, sier Johannes Fjose Berg, om hvorfor han valgte Trigger.

Kilde

Trigger Oslo

Trigger Oslo er et kommunikasjonsbyrå som skaper engasjerende kommunikasjon for de vi jobber med og for. Grundig innsikt hjelper oss til å finne akkurat det punktet som trigger engasjementet hos de riktige målgruppene

3 kommentarer »

  1. Flott fokus på dette temaet, Tord.

    En liten presisering om FF-medlemmer. Det er ca 630 medlemmer på HiOA. I følge DBH var det 1340 ansatte på HiO og 311 på HiAk (i våres vil jeg tru). HiOA: Ca 1650.

    Erik Grønvold

    Kommentar av Erik Grønvold — tirsdag, november 29, 2011 @ 6:22 pm

  2. […] P 176/11: Blowin’ in the wind. Studentavisen Universitas har store ambisjoner […]

    Tilbakeping av P 15/12: Prøve, dele, grave « Plinius — torsdag, februar 2, 2012 @ 3:28 pm

  3. […] P 176/11: Blowin’ in the wind […]

    Tilbakeping av P 44/13: Dokumentanalyse på HiOA | Plinius — lørdag, oktober 5, 2013 @ 4:55 pm


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Opprett en gratis blogg eller et nettsted på WordPress.com.

