Plinius

fredag, desember 2, 2011

P 182/11: Bengalsk belysning

Filed under: forskning, utdanning — plinius @ 9:20 pm

Dagens konferanse – om entreprenørskap i høyere utdanning – hadde usedvanlig gode og spennende foredragsholdere.

Jeg rakk dessverre ikke åpningen, siden jeg måtte hente Kina-visum på Vinderen. Men Vesa Taatila, som er spesialrådgiver ved Laurea University of Applied Sciences i Finland, holdt en munter og spenstig keynote om Passion, inspiration, networks and a little bit of Learning by Deveopment.

Forskning, utvikling og innovasjon

Taatila brukte ikke uttrykket R&D (research and development). I stedet refererte han stadig til RDI, som står for Research, Development and Innovation. Det bekrefter den dreiningen som jeg mener er på gang i norsk og europeisk kunnskapspolitikk.

Troen på den gamle modellen, der Forskning går forut for Utvikling, og Utvikling går forut for Produksjon , er synkende. Nå legger de europiske strategene langt større vekt på reell nyskaping innenfor produksjonen av varer og tjenester. Det gjelder også offentlige tjenester som utdanning og helse.

Studenter deltar

Det betyr ikke at grunnforskningen forsvinner. Det er den overdrevne troen på forskning (rett og slett) i praktiske fag, og det manglende utbyttet av den potensielt anvendbare forskningen, politikerne har begynt å reagere på.

På Laurea lærer studentene primært ved å være aktive deltakere i reelle utviklingsprosjekter i faktiske produksjonsmiljøer:

  • All our learning  takes place in practical projects.
  • Learning to create innovations; working on shared goals; resource leverage; continuous networking.
  • Students have to «sell» their skills
  • We can respond quickly – and manage a great number of students- creating projects on the go.
  • Lecturers are for those who cannot read ….

Industribachelor

Rektor Bjørn Jarle Hanssen fra NITH introduserte «industribacheloren» som ny læringsmodell. Opplegget så langt er basert på et samarbeid med Accenture og datterselskapet Avanade

  • B. with placement takes four years, including 18 months of practical experience (two periods)
  • Students are paid appr. 200.000 NOK pr. year during their employment periods – and maintain student rights at NITH

Jeg ser på nettet at det også finnes en industribachelor ved Høgskolen i Buskerud. Dessuten har jo førskolelærerne prøvd seg.

Modellen er interessant også utenfor industrisektoren (slik ordet «industri» brukes i Norge).  Når vi snakker om skoler, sykehus, forlagshus, NAV-kontorer og bibliotek bruker vi heller ord som sektor eller bransje eller yrke. Hva med yrkesbachelorer?

Seniorrådgiver Tormod Skjerve i Virke representerte næringslivet. Virke er hovedorganisasjon for tjenester og handel. Han har en solid og interessant CV i Norge og internasjonalt. Skjerves holdning til det nye kunnskapstriangelet  (Teaching – Research – Innovation) var klar: We want to be included in all three sectors – not just innovation. Dette er radikalt – men en naturlig konsekvens av kunnskaps-økonomien.

Næringslivet krever:

  • Parity of esteem between university-based and work-based learning needed

På lengre sikt:

  • Learning in a workplace as mainstream for students

Skjerve la vekt på skillet mellom knowledge based practice and practice based knowledge – og spurte etter entreprenørens rolle.

Saras Sarasvaty

Det bengalske fyrverkeriet, Saras Sarasvaty, Darden school of business, University of Virginia, sa bl.a. dette:.

  1. Bird-in-hand. Start with Who-you-are; What-you-know & Whom-you-know. No pre-set goals.
  2. Pilot-in-the-plane principle: The future comes from what people do. «History does not run on auto-pilot»
  3. Affordable loss principle (not highest expected return).
  4. Crazy Quilt principle: Build a network of self-selected stakeholders (not competitive analysis). You co-create the future through stakeholder commitments.
  5. Lemonade principle: Embrace and leverage your surprises. When life throws lemons at you, make lemonade …

Her thesis on entrepreneurial expertise was supervised by Herbert Simon. Before that, she was on the foundings team in five entreprise ventures.

  • Effectuation is widely acclaimed as a rigorous framework for understanding the creation and growth of new organizations and markets.
  • There exists an entrepreneurial method. We are at the the stage of Bacon (F) when he wrote Novum Organum.
  • An expert is someone who has at least fifteen years of founding enterprises and CEOs Multiple ventures incl. successes and failures
  • We use multiple methods of investigation to counter criticism of our empirical study of entrepreneurs

Major initial study: collected entrepreneurs and had them think aloud while they solved a 17 pp. problem set of 10 typical startup decisions. Entrepreneurs all hate market reseach. They did not rely on predictive information.

You will find lots of open-access background material at effectuation.org.

More than 4K instructors now have password access to teaching materials (free).

Pierre Omidyar on eBay

Its system is self-sustaining. Was this planned? No – it started as a hobby, and had to be simple. Build a platform and prepare for the unexpected. eBay is and was a commun

For foodies

Saras: Do you cook causally or effectually. What would cooking causally mean? Select recipe, get ingredients, follow instructions …

How do you compare entrepreneurship with cooking? Causal = with recipes + systematic purchases . Effectual with what you happen to have in your fridge and pantry.

  • Causal restaurant: Knut Boge: start with market research; location-location-location, analyse competitors
  • Effectual restaurant: Start with WWW: Who-What-Whom. Try it out on friends and neighbours …

The effectual approach (working with what you have) is generally more cost-effective.

Q&A

  • Saras asked: we predict the future in order to control it. What is the opposite of that?
  • Plinius: If we make the future, we don’t have to predict it.
  • Saras: How do you do that?
  • Plinius: We just do the best we can with what we have
  • Saras: Did you read my web site beforehand?
  • Plinius: I peeked – but knew this a long time ago [I could have referred to Giambattista Vico …]
  • Saras: I’ll give you my after-the-lecture gift
  • She did …

Ressurser

Legg igjen en kommentar »

Ingen kommentarer så langt.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Opprett en gratis blogg eller et nettsted på WordPress.com.

%d bloggers like this: