Plinius

lørdag, desember 3, 2011

P 183/11: Lær av Gjøvik

Filed under: bibliotek 2.0 — plinius @ 12:59 pm

Høgskolen i Gjøvik har et særdeles oppegående bibliotek.

Klaus Jøran Tollan fortalte at de bruker godt over ti prosent av arbeidstida til faglig oppdatering.

I tillegg til å måle trafikken, som Cathrine Linn Fjeldstad står for, har Gjøvik også begynt å måle tidsbruken (på ulike oppgaver) hos de ansatte. For meg er dette et helt naturlig skritt etter at TTT er på plass. Men at de faktisk durer i vei – og dermed skaffer seg bedre argumenter til å begrunne sine tjenester – synes jeg er storartet.

Dørstokkmila

De seks ansatte finner du her. Jeg føyer til: det er god service for brukerne å gi dem konkret informasjon om – med bilder av – de personene de møter på biblioteket. Det gjør det lettere å ta kontakt.

Staben ser biblioteket innenifra. De ansatte vet nøyaktig hvilke tjenester biblioteket har å by på. Men de fleste nye studenter vet lite om «hvordan man opptrer på bibliotek». De vet ikke hva de kan spørre om og hva de kan forvente av tjenester.

Det å bli kjent med nye personer er en kompleks prosess – også i rent faglig sammenheng. Derfor råder jeg alle «mennesker som arbeider med mennesker» å bruke nettet til gjøre  det å kryssse dørstokken så enkelt som mulig. Fire eksempler:

  • Interaksjonsdesigner og blogger Ida Aalen treffer du her.
  • Universitetslærer i akademiske skriveferdigheter Karl Henrik Flyum, UiO.
  • Saras Sarasvathy, som nettopp besøkte HiOA, presenterer seg slik på de offisielle sidene til University of Virgina. Her er det også lenke til hennes medlemsside hos Society for Effectual Action – med videoforedrag.
  • Å bli kjent med bibliotekguru Michael Stephens via hans hjemmeside er som å dusje i Niagara.

Saras er et levende fyrverkeri og svært relevant for innovatører i alle praktiske fag. Lenken til hennes «personlige side» fungerer imidleretid dårlig – den har omtrent ikke innhold …

Følg brukerne

Biblioteket hadde juleavslutning på Hamar, i lokalene til Høgskolen i Hedmark.  Med tid og stunder blir det nok et innlandsuniversitetet i Oppland og Hedmark. Plinius var invitert til å snakke om ebøkene og fagbibliotekets framtid. Hovedkonklusjoner:

  • Glem papiret
  • Bruk det frigjorte rommet til nye tjenester
  • Følg brukerne

Jeg avsluttet med en video om det omvendte klasserommet (tips fra Ingunn Kjøl Wiig). Klaus Jøran har allerede anbefalt den på Twitter.

Ressurser

Det er ikke vanskelig å følge med på alt det nye som skjer i og rundt biblioteksektoren. Det tar bare mye tid.

Plinius

Advertisements

1 kommentar »

  1. Så hyggelig å bli brukt som eksempel på noen man gjerne må hilse på da, hehe.

    Kommentar av Ida Aalen — lørdag, desember 3, 2011 @ 1:15 pm


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Blogg på WordPress.com.

%d bloggers like this: