Plinius

fredag, desember 30, 2011

P 188/11: Populære sider i 2011

Filed under: statistikk — plinius @ 8:42 am

Hva blir mest lest på Plinius?

Blant de nye postene i 2011 var det Glade amatører II  som hadde flest treff. Den mest leste av de eldre postene – Skrivetrapp med tolv trinn – lå nesten like høyt. De faste sidene stiller i en annen klasse.

Plinius i Øst-Jerusalem 25. september

Hjemmesiden var selvsagt den mest besøkte. Deretter kom oversikten over norske bibliotekblogger. Bak NORWAY skjuler det seg lenker til varierte data fra norsk bibliotekstatistikk.

2011

«Klassikere» (eldre poster)

Sider («pages»)

Kommentar

WordPress lager automatisk etaljert statistikk om hvor ofte de publiserte nettsidene blir lastet ned. Denne indikatoren kalles også antall «hits» eller «page views». Den må holdes atskilt fra antall besøk på (hele) nettstedet – og også fra antall unike besøkende (dvs. besøk fra ulike IP-adresser) i en gitt periode.

Alle som skriver for et publikum, bør følge med på trafikken. Den forteller oss hvordan markedet for, eller etterspørselen etter, våre nettbaserte tekster ser ut.

Mange organisasjoner samler inn slike data uten å offentliggjøre dem.  Det er bare datapersonalet eller kommunikasjonsavdelingen som vet hvordan nettstedet faktisk fungerer for brukerne. Resten av personalet kan bare vurdere sine personlige inntrykk av layout, språk og navigasjonsdesign.

Også offentlige institusjoner opererer slik. Denne mangelen på delingskultur fører til at de fleste diskusjoner om nettstrategi foregår i tåka.  Tåkeleggingen er praktisk på kort sikt, siden feil, mangler og svakheter ikke blir synlige utad. Den er skadelig på lang sikt, siden læringseffekten blir borte.

Det å korrigere feil, mangler og svakheter etter åpne diskusjoner, bidrar til en lærende organisasjon.  De som utvikler og drifter systemene, lærer å forholde seg til brukerne på en levende måte. Brukerne blir motivert til å engasjere seg, siden deres forslag blir tatt i mot – og fører til forbedringer.

Organisasjonen lærer å lære av sine feil – i stedet for å gjemme dem bort. Hvis du ønsker konkrete eksempler, kan du bare se deg rundt.  Hvilke offentlige virksomheter deler med glede sine trafikkdata med landets borgere?

Det er jo vi som betaler for de fine datasystemene – og som i tillegg har valgt inn politikere som anbefaler åpenhet og delingskultur på alle bauer og kanter.

Legg igjen en kommentar »

Ingen kommentarer så langt.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Blogg på WordPress.com.

%d bloggers like this: