Plinius

torsdag, januar 19, 2012

P 8/12: En stille og rolig jobb

Filed under: smil — plinius @ 12:46 pm

Pensjonist – sier barn – er en stille og rolig jobb for eldre mennesker.

Plinius ble født 19. februar 1942. Det betyr at jeg blir sytti år om nøyaktig en måned. Jeg har grublet mye over hvordan en slik dag bør markeres. Akkurat nå har vi det for hektisk med kurs og oppussing og studier til å organisere noe på selve dagen. Fra mars til august går det også slag i slag

Men i slutten av august roer det seg – og været er fortsatt mildt. Jeg har landet på landet – og tenker på et arrangement som kanskje vil hete «Livet i Gjerdrum».  Ikke en vanlig fest, men en mulighet til å oppleve hvordan vi har det her ute i det grønne.

Det jeg liker ved denne tanken er sirkelen. Gjerdrum er en liten kommune. Den minner meg om Stabekk i Bærum, der jeg vokste opp, med skogholt, skibakker og snikhopping i høyet på nærmeste bondegård.

Så jeg venter med hovedmarkeringen til da – og kommer tilbake med dato og opplegg.

Og for ordens skyld: selv om jeg slutter som lærer ved bibliotekutdanningen 1. mars, fortsetter jeg som før med statistikk og IFLA og LATINA og og og.

4 kommentarer »

  1. Gratulerer med dagen Tord! Gleder meg til å lære mer fra deg i årene som kommer.

    Kommentar av Thomas Brevik — mandag, januar 23, 2012 @ 1:42 pm

  2. Tja… enten skal du ha gratulerer med overstått, eller så får du ta den på forskudd, jeg blei nu litt i stuss om datoene her.

    Uansett – gratulerer så masse med de 70 år og tusen takk ditt utrulig inspirerende engasjement for tallenes tale om bibliotek i det lange land. Det er flott at du fortsetter den jobben, den trengs! Så får vi leve i håpet om (eller helst strekke oss mot) neste statistikknål! God feiring!

    Kommentar av Tanmayo Olsen — mandag, januar 23, 2012 @ 1:44 pm

  3. Ikke rart – jeg snublet i datoene. Fødselsdagen er 19. FEBRUAR (som nå er rettet opp), mens jeg daterte posten 19. januar.

    Kommentar av plinius — mandag, januar 23, 2012 @ 1:51 pm

  4. Alder er relativt. Jeg er på Island for å feire min tante som blir 80. Også for henne er denne variabelen helt variabel; ingen tegn til irrelevans her 🙂
    Hold frem som du stevner, innenfor og utenfor høgskolen. Du er en stor inspirasjon og et viktig «nyttedyr» for profesjonen vår!

    Kommentar av KariF — mandag, januar 23, 2012 @ 11:45 pm


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Opprett en gratis blogg eller et nettsted på WordPress.com.

