Plinius

mandag, januar 30, 2012

P 14/12: Nye økonomiske løft

Filed under: utdanning — plinius @ 1:57 pm

Høgskolen i Oslo og Akershus er en stor og sammensatt organisasjon.

På nittitallet valgte Staten å slå mer enn hundre ulike høyskoler og profesjonsutdanninger sammen – ut fra deres geografiske plassering. Hensikten var dels å styrke dem og dels å styre dem. At høyskolene i Oslo og Akershus slo seg sammen 1. august 2011 var et ledd i den samme historiske prosessen.

De to fylkene er økonomisk og geografisk en sammenhengende region. HiO var i og for seg stor nok til å klare seg på egen hånd i et tøffere utdanningsmarked. Men Høgskolen i Akershus var mindre og mer sårbar. Akershus fylke har ingen identitet, i motsetning til steder som Asker og Bærum, Kjeller og Nannestad, Lillestrøm og Jessheim. Hovedstaden ligger for nær. Gardermoen er Oslos flyplass.  HiAk trengte en partner.

Fløyelshansker

De politiske signalene var klare.  Staten har klare oppfatninger om hvordan universitetene og høyskolene bør utvikle seg. Men direkte styring er upopulært. Bedre å vifte med fløyelshansker – og la systemene lede flokken i riktig retning.

For HiO betød fusjonen at de tekniske og praktiske sidene ved profesjonsutdanningene ble styrket. Kjeller er så å si mer jordnær enn Bislett.  Dermed skjerpes spenningen mellom de som drømmer om forskningstid og akademisk status – og de som ser forandringer i profesjonenes praksis som sin fremste oppgave.

Teoretikerne organiserer forskningsprosjekter, lager spørreundersøkelser, kommenterer klassikere og skriver artikler til fagfellevurderte tidsskrifter. De produserer hovedsaklig for det interne akademiske markedet. Resultatet havner hos CRIStin – og måles i poeng og professorater.

Praktikerne arbeider med data, maskiner, lærebøker, IKT, bakteriekulturer, trafikkopplæring, fotografering og industridesign.  De produserer for markedet og for å løse problemer som folk og fe faktisk strever med ute i arbeidslivet. Resultatet er forandring – som ikke kan måles med lettbent statistikk.

Siden utvikling og innovasjon ikke blir målt, forsvinner det fra synsfeltet. Saksdokumentene nevner disse oppgavene i forbifarten, som noe vi også skal huske på. Men det er tallene som teller.

Kollisjoner

Høyskolens universitetssatsing setter praktikere og teoretikere på kollisjonskurs. Høyskolens ledelse vil unngå motsetningene ved å definere dem bort. Ved å investere i mastergrader, doktorgrader og publiseringspoeng vil åpenbart kvaliteten på grunnutdanningene og utviklingsarbeidet heves. Intet er så praktisk som en god teori. Vi må bare ansette folk som er gode pedagoger, forskere, formidlere og entreprenører samtidig. Problemet løses gjennom synergi – det er både sant og visst.

Norske og internasjonale erfaringer de siste femti årene forteller noe annet. Men så lenge debattene føres på det allmene plan, uten kritisk vurdering av eksempler, erfaringer og utdanningspolitiske analyser og rapporter, har det ingen hensikt å vise til kunnskapsstatus. Disksjonene starter jo alltid på null.

Pengene renner oppover

I stedet tar jeg en titt på den nye årsplanen for Fakultet for samfunnsfag.

  1. Inntektene for 2012 er økt med ca. 10 mill. Fakultetet legger likevel fram et budsjett for 2012 med et underskudd på ca. 4,3 mill. 
  2. Det er en rekke grunner for dette, bl.a. nye lederstillinger og funksjoner, som er redegjort for i budsjettet. 
  3. Med et underskuddsbudsjett vil det være en hovedutfordring å bringe fakultetet og de instituttene som har underskudd, i balanse igjen. Framover har vi også nye økonomiske løft i 
  4. nytt masterstudium i økonomi- og administrasjon, 
  5. mulig nytt masterstudium i journalistikk, 
  6. videre oppbygging av doktorgradsstudium i sosialt arbeid og sosialpolitikk og 
  7. mulig nytt doktorgradsstudium i bibliotek- og informasjonsfag. 
  8. Disse prosjektene ønsker fakultetet å forfølge. Det forventes ellers noe økning i inntekt på studiesiden de neste to årene (se budsjett). 
  9. Samtidig som fakultetet utvikler sine nye tilbud, vil det være nødvendig å arbeide med de enkelte studiene og bemanning slik at instituttene er bærekraftige og har en inntekt tilsvarende utgiftene.

Masterstudier og doktorgradsstudier innebærer altså økonomiske løft – dvs. tilførsel av nye midler. Det betyr at inntektene de genererer er mindre enn utgiftene. Pengene må komme fra studier der det er mulig å trekke ut inntjente midler.  Å arbeide med studier og bemanning må bety å redusere ressursbruken slik at midler kan flyttes. Det vil i praksis si at bachelorstudiene må delfinansiere studier på høyere nivå. Mens vannet renner nedover,  renner pengene oppover.

Økonomisk tåke

Plinius protesterer ikke. Slik må det nødvendigvis være i dagens situasjon. Vi styres av statens sinnrike system.

Problemet er at den økonomiske sammenhengen mellom studiene på ulike nivåer ikke trer tydelig fram. Hvis høyskolen hadde gjort overføringene tydelige, i ord og tall, ville det vært det lettere å be lærere (og studenter) på høyere nivå om å ta ansvar på bachelornivå. Nå tar de investeringene som en selvfølge.

Uklarheten undergraver synergien.

Studentparlamentet har skjønt tegningen. Universitetene i Stavanger og Agder vet hva det koster å drive forskning og undervisning i små grupper. Vi presser oss selv som sitroner – med universitetet som gulrot i det fjerne.  Vi har gode økonomer ved høyskolen. Men HiOA vil nødig synliggjøre vår indre økonomi.

3 kommentarer »

  1. […] P 14/12: Nye økonomiske løft. Skatten legges på bønder og bachelorer. […]

    Tilbakeping av P 19/12: Strategidebatten blir tydeligere « Plinius — tirsdag, februar 7, 2012 @ 12:09 am

  2. […] P 14/12: Nye økonomiske løft. Skatten legges på bønder og bachelorer. […]

    Tilbakeping av P 32/12: Kunnskapsmaskinen « Plinius — torsdag, februar 23, 2012 @ 12:48 am

  3. […] P 14/12: Nye økonomiske løft. Skatten legges på bønder og bachelorer. […]

    Tilbakeping av P 42/12: Dialog og svada « Plinius — søndag, mars 18, 2012 @ 2:40 pm


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Opprett en gratis blogg eller et nettsted på WordPress.com.

%d bloggers like this: