Hvordan kan høyskolen forbedre sin kommunikasjon?
- Se også P 58/12. Ambassadør eller borger (nyskrevet)
Jeg skal holde meg til nettet – og starter med tre enkle regler:
- Prøv og lær
- Del og bruk
- Grav der du står
Lærende organisasjon
Nettet er nytt. Det som fungerer på papir, fungerer sjelden på nettet. Derfor må vi våge å ta feil – og å lære av våre feil.
- Wikipedia startet som et redigert leksikon.
- Nupedia fungerte ikke
- Wikipedia fungerer – fordi det stadig blir forbedret.
Høyskolen må ikke gjøre alle feilene selv. Det er lov å lære
- av folk som har gjort mange feil
- – og som har lært av dem
Altså folk med erfaring. Vi kan bygge på andres erfaringskunnskap.
- Google er en av verdens ledende bedrifter.
- Google prøver stadig ut nye tilbud og tjenester
- De fleste går på dunken
Det vi kan lære av Google er entreprenørskap – altså viljen til å prøve noe nytt. Da opptrer HiOA som en lærende organisasjon.
Det er forøvrig mektig skummelt.
Del og bruk
Del & bruk er et nettverk for lærere.
Nettverket ble startet av Ingunn Kjøl Wiig. Nå har det åtte tusen medlemmer. Det er god kommunikasjon.
Ingunn er lektor ved Sandvika VGS. Del & bruk er et eksempel på en delingskultur. Hun sier.
- del det du har
- bruk det du får
Jeg har truffet Ingunn to ganger. I november holdt hun foredrag – her ved høyskolen – for en gruppe lærerutdannere fra Palestina. De var begeistret både for det hun sa og for måten hun kommuniserte på.
- Hun rørte deres hjerter i tillegg til deres hjerner. Det er god kommunikasjon.
I januar traff jeg henne på en åpen aften. RIKT er en nystartet bedrift som jobber med pedagogisk bruk av nettbrett i norske skoler. Den er på jakt etter frilansere som kan hjelpe dem med kursvirksomhet ute i skolene.
- Vi var der ikke for å få jobb, men for å følge med på utviklingsfronten.
For HiOA er forøvrig utviklingsfronten viktigere enn forskningsfronten.
Det motsatte av en delingskultur er en silomentalitet. Det motsatte av å dele er å holde kortene tett til brystet. Det gjelder å bevare kontrollen.
- silomentaliteten er det gamle
- delingskulturen er det nye
All felles virksomhet må på en eller annen måte samordnes. Markedet har sin «usynlige hånd». Papiret egner seg for å styre og å kontrollere. Nettet egner seg for å dele og å diskutere.
- Papiret inviterer til hierarki, byråkrati og formalisert styring – a la Kunnskapsdepartementet
- Nettet inviterer til flate strukturer, nettverksorganisering og konsensuell styring – a la Wikipedia
Delingskultur er god kommunikasjon.
- Jeg blir kjent med menneskene – f.eks. Ingunn.
- Jeg forstår diskusjonene og beslutningsprosessene.
- Jeg opplever organisasjonenes pulsslag.
Staten oppfordrer til åpenhet og delingskultur, men praktiserer som oftest det motsatte. Når ord og handling skiller lag, mister organisasjonen tillit. Tillit forutsetter at ordene forplikter.
Grav der du står
Å forbedre vil si å forandre dagens praksis til det bedre. Det forutsetter tre ting:
- at vi observerer dagens praksis – nøkternt og uten fakter
- at vi har noen standarder eller retningslinjer for hva som er godt og mindre godt
- at vi begynner å handle
Jeg skal gi et konkret eksempel. Jeg har nylig «prøvekjørt» høyskolens nettsted. Den domineres av tre faste knapper i stort format: Velg studium; Bestill oppdrag; Forskning.
Knappen Bestill oppdrag tar meg til siden med samme navn. Denne siden ligger altså rett under høyskolens hjemmeside. Hvis hjemmesiden er nivå 1, er vi nå på nivå 2. Dette er altså en av de viktigste sidene på høyskolens nettsted. Den er beregnet på potensielle kunder utenfor høyskolen.
Denne markedsføringsteksten (oppdatert 17.10.11) ser slik ut:
Trenger du/dere hjelp til å videreutvikle virksomhetens viktigste ressurs? Vi skreddersyr tilbud med utgangspunkt i oppdragsgivers kompetansebehov. Våre oppdragsgivere kommer fra ulike bransjer i både offentlig og privat sektor.
Høgskolen har også standardiserte, åpne studietilbud som kan søkes av både enkeltpersoner og grupper fra en arbeidsplass. Disse er lagt til høgskolen eller kan gjennomføres som desentraliserte tilbud.
Fordeler med vårt skreddersydde tilbud:
- Studier, kurs/seminarer, etterutdanning og veiledning blir tilpasset oppdragsgivers behov.
- Vi inngår gjerne avtaler om forskningsoppdrag og utviklingsarbeid.
- Opplegget utarbeides i samarbeid med oppdragsgiver.
- Studiene tar utgangspunkt i deltakernes egen arbeidssituasjon.
- Deltidsstudier kan kombineres med eget arbeid.
- Samlingene er på studiestedene Kjeller og Pilestredet, eller de kan gjennomføres hos oppdragsgiver
Er dette god kommunikasjon? Er dette effektiv markedsføring?
Jeg ser noen muligheter til å forbedre språket, men jeg jobber ikke i reklamebransjen. Hva ville en erfaren fagperson si?
Note
Dette er mine notater til en innledning om kommunikasjon – for HiOAs avdeling for kommunikasjon og samfunnskontakt 2. februar. Det å teste nettsteder som om man var en vanlig bruker («prøvekjøring») er en enkel og velkjent metode i forbindelse med nettdesign.
Ressurser
- Tanketråder fra en lektors hverdag. Denne bloggen tilhører Ingunn Kjøl Wiig: Lektor i norsk ved Sandvika vgs i Bærum, Digital innovatør i Akershus fylkeskommune, veileder ved nettbasert videreutdanning i IKT og skole,Nyweb/UiS. Holder kurs og foredrag om pedagogisk bruk av IKT. Grunnla delogbruk.noi 2009, et nettsted for lærere og andre som er engasjert i sosial web, IKT og undervisning. Mine ytringer her representerer kun meg selv og ikke mine arbeids/oppdragsgivere.
- Det omvendte klasserommet
Plinius om HiOA i 2012
- P 14/12: Nye økonomiske løft. Skatten legges på bønder og bachelorer.
- P 12/12: Skarpere fronter ved HiOA. Sprikende interesser.
- P 11/12: Trangere framtid for AFI
- P 4/12: Makten går på katteføtter
- P 3/12: Storm i et timeglass. Utdeling av støtteark forbudt etter nyttår.
VEDLEGG
Fagblogger ved HiOA
- Ann Hege Waterhouse. Om kunst, estetikk og læring.
- Anne Birgitta Nilsen. Anne Birgittas tolkeblogg
- Bjørn Smestad. Lærerutdanneren Bjørn
- Heidi Dalsveen. Historieforteller
- Helge Høivik. Dell’Arte
- Inger Ulleberg. Pedagogikkblogg
- Kari Frodesen. Karis kalender.
- Lars Egeland. Solskinn og brød og ånd. Direktør for læringssenter og bibliotek
- Tengel Aas Sandtrø. Teknologi og læring.
- Tord Høivik. Plinius
Se også listen over UH-blogger
Plinius om kommunikasjon i desember 2011
- P 180/11: Forvaltningsspråket. Vis meg hva du sier og jeg skal si deg hvem du representerer
- P 179/11: Kommunikasjon og fag. Konstruktivt møte med ny kommunikasjonsdirektør
- P 178/11: Innovasjon betyr endring i praksis. Innovasjon må kreves. Forskning fører bare til mer forskning.
- P 176/11: Blowin’ in the wind. Studentavisen Universitas har store ambisjoner
- P 175/11: Åpen og opplyst. Statens retningslinjer for debatt er helt fine …
- P 174/11: Likestilt kommunikasjon. Gjør som Staten sier – og ikke som Staten gjør.
- P 170/11: Gode råd om sosiale medier. En kommunikasjonsrådgiver fra NHD uttaler seg.
- P 169/11: Universitetsbilder. Valgdebatt ved UiO (2009)
- P 166/11: Politisk debatt om høyskolene. Fra et viktig møte om Osloregionen i sommeren 2010.
- P 165/11: Universitetsstrategi: hvor foregår debattene? En enkel kartlegging av arenaer
- P 160/11: Erfaringer med faglig debatt. En svipptur til våre åtte universiteter.
- P 159/11: Pussig debatt. Vi spør på høyskolens blogg, som har kommentarknapp. Vi får svar på høyskolens nyhetsside, som mangler kommentarfelt.
- P 157/11: Oslo og Akershus blogger. Teksten er modernisert. Både “bloggbarna” og “moderbloggen” er borte.
Legg igjen en kommentar