Plinius

onsdag, februar 1, 2012

P 15/12: Prøve, dele, grave

Filed under: design, LATINA — plinius @ 10:39 pm

Hvordan kan høyskolen forbedre sin kommunikasjon?

Jeg skal holde meg til nettet – og starter med tre enkle regler:

  1. Prøv og lær
  2. Del og bruk
  3. Grav der du står

Lærende organisasjon

Nettet er nytt. Det som fungerer på papir, fungerer sjelden på nettet. Derfor må vi våge å ta feil – og å lære av våre feil.

  1. Wikipedia startet som et redigert leksikon.
  2. Nupedia fungerte ikke
  3. Wikipedia fungerer – fordi det stadig blir forbedret.

Høyskolen må ikke gjøre alle feilene selv. Det er lov å lære

  • av folk som har gjort mange feil
  • – og som har lært av dem

Altså folk med erfaring. Vi kan bygge på andres erfaringskunnskap.

  1. Google er en av verdens ledende bedrifter.
  2. Google prøver stadig ut nye tilbud og tjenester
  3. De fleste går på dunken

Det vi kan lære av Google er entreprenørskap – altså viljen til å prøve noe nytt. Da opptrer HiOA som en lærende organisasjon.

Det er forøvrig mektig skummelt.

Del og bruk

Del & bruk er et nettverk for lærere.

Nettverket ble startet av Ingunn Kjøl Wiig. Nå har det åtte tusen medlemmer. Det er god kommunikasjon.

Ingunn er lektor ved Sandvika VGS. Del & bruk er et eksempel på en delingskultur. Hun sier.

  • del det du har
  • bruk det du får

Jeg har truffet Ingunn to ganger. I november holdt hun foredrag – her ved høyskolen – for en gruppe lærerutdannere fra Palestina. De var begeistret både for det hun sa og for måten hun kommuniserte på.

  • Hun rørte deres hjerter i tillegg til deres hjerner.  Det er god kommunikasjon.

I januar traff jeg henne på en åpen aften. RIKT er en nystartet bedrift som jobber med pedagogisk bruk av nettbrett i norske skoler. Den er på jakt etter frilansere som kan hjelpe dem med kursvirksomhet ute i skolene.

  • Vi var der ikke for å få jobb, men for å følge med på utviklingsfronten.

For HiOA er forøvrig utviklingsfronten viktigere enn forskningsfronten.

Det motsatte av en delingskultur er en silomentalitet. Det motsatte av å dele er å holde kortene tett til brystet. Det gjelder å bevare kontrollen.

  • silomentaliteten er det gamle
  • delingskulturen er det nye

All felles virksomhet må på en eller annen måte samordnes. Markedet har sin «usynlige hånd». Papiret egner seg for å styre og å kontrollere.  Nettet egner seg for å dele og å diskutere.

  • Papiret inviterer til hierarki, byråkrati og formalisert styring – a la Kunnskapsdepartementet
  • Nettet inviterer til flate strukturer, nettverksorganisering og konsensuell styring – a la Wikipedia

Delingskultur er god kommunikasjon.

  • Jeg blir kjent med menneskene – f.eks. Ingunn.
  • Jeg forstår diskusjonene og beslutningsprosessene.
  • Jeg opplever organisasjonenes pulsslag.

Staten oppfordrer til åpenhet og delingskultur, men praktiserer som oftest det motsatte.  Når ord og handling skiller lag, mister organisasjonen tillit. Tillit forutsetter at ordene forplikter.

Grav der du står

Å forbedre vil si å forandre dagens praksis til det bedre. Det forutsetter tre ting:

  1. at vi observerer dagens praksis – nøkternt og uten fakter
  2. at vi har noen standarder eller retningslinjer for hva som er godt og mindre godt
  3. at vi begynner å handle

Jeg skal gi et konkret eksempel. Jeg har nylig «prøvekjørt» høyskolens nettsted. Den domineres av tre faste knapper i stort format: Velg studium; Bestill oppdrag; Forskning.

Knappen Bestill oppdrag tar meg til siden med samme navn.  Denne siden ligger altså rett under høyskolens hjemmeside. Hvis hjemmesiden er nivå 1, er vi nå på nivå 2. Dette er altså en av de viktigste sidene på høyskolens nettsted. Den er beregnet på potensielle kunder utenfor høyskolen.

Denne markedsføringsteksten (oppdatert 17.10.11) ser slik ut:

Trenger du/dere hjelp til å videreutvikle virksomhetens viktigste ressurs? Vi skreddersyr tilbud med utgangspunkt i oppdragsgivers kompetansebehov. Våre oppdragsgivere kommer fra ulike bransjer i både offentlig og privat sektor.

Høgskolen har også standardiserte, åpne studietilbud som kan søkes av både enkeltpersoner og grupper fra en arbeidsplass. Disse er lagt til høgskolen eller kan gjennomføres som desentraliserte tilbud.

Fordeler med vårt skreddersydde tilbud:

  • Studier, kurs/seminarer, etterutdanning og veiledning blir tilpasset oppdragsgivers behov.
  • Vi inngår gjerne avtaler om forskningsoppdrag og utviklingsarbeid.
  • Opplegget utarbeides i samarbeid med oppdragsgiver.
  • Studiene tar utgangspunkt i deltakernes egen arbeidssituasjon.
  • Deltidsstudier kan kombineres med eget arbeid.
  • Samlingene er på studiestedene Kjeller og Pilestredet, eller de kan gjennomføres hos oppdragsgiver

Er dette god kommunikasjon? Er dette effektiv markedsføring?

Jeg ser noen muligheter til å forbedre språket, men jeg jobber ikke i reklamebransjen. Hva ville en erfaren fagperson si?

Note

Dette er mine notater til en innledning om kommunikasjon – for HiOAs avdeling for kommunikasjon og samfunnskontakt 2. februar. Det å teste nettsteder som om man var en vanlig bruker («prøvekjøring») er en enkel og velkjent metode i forbindelse med nettdesign.

Ressurser

Plinius om HiOA i 2012

VEDLEGG

Fagblogger ved HiOA

  1. Ann Hege Waterhouse. Om kunst, estetikk og læring.
  2. Anne Birgitta Nilsen. Anne Birgittas tolkeblogg
  3. Bjørn Smestad. Lærerutdanneren Bjørn
  4. Heidi Dalsveen. Historieforteller
  5. Helge Høivik. Dell’Arte
  6. Inger Ulleberg. Pedagogikkblogg
  7. Kari Frodesen. Karis kalender.
  8. Lars Egeland. Solskinn og brød og ånd. Direktør for læringssenter og bibliotek
  9. Tengel Aas Sandtrø. Teknologi og læring.
  10. Tord Høivik. Plinius

Se også listen over UH-blogger
Plinius om kommunikasjon i desember 2011

Legg igjen en kommentar »

Ingen kommentarer så langt.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Opprett en gratis blogg eller et nettsted på WordPress.com.

%d bloggers like this: