Plinius

fredag, mars 2, 2012

P 38/12: Samtaler med Staten

Filed under: blogger, debatt, NB — plinius @ 7:58 pm

Det er flott at Nasjonalbiblioteket blogger.

ABM-utvikling prøvde seg litt, men fikk kalde føtter. Bloggen er ikke myndighetsmedium – altså en talerstol der staten kan meddele undersåttene siste nytt fra de indre snirkler. Slik skal statistikken se ut i år! Er du misfornøyd, er det verst for deg. Den milde makt bestemmer om det skal snakkes og hva det skal snakkes om.

Samtalemedier

Bloggen er et sted som åpner for spørsmål, kommentarer og uenighet. Bloggen er et samtalemedium.

Enkelte offisielle bloggere – også i det akademiske liv – skrur av kommentarknappen. De er vant til å styre diskusjoner og liker ikke å bli motsagt. Jeg skjønner dem godt. Det er enklere å styre kveg enn mennesker. Enveistelefonen skaper ro i rekkene.

Men NB!-bloggen får faktisk en del kommentar – og prøver faktisk å svare på noen av dem. Årets fire bloggposter har til sammen sytten kommentarer. Mye kan bli bedre, men en forsiktig vilje til dialog er bedre enn steinansiktet mange viser utad.

Markedsføring

Hovedproblemet med NB!-bloggen var lenge at den ikke blir markedsført. Da jeg spurte femti bibliotekstudenter, var det en som hadde hørt om den. Men dette har forandret seg. Når jeg nå går til NBs nettsted, finner jeg en heftig rød bloggknapp rett under E-diktet. Når skjedde endringen, mon tro? Hvem tok et initiativ? Jeg spurte etter en lenke på Twitter i går. Har noen faktisk tatt ballen?

I så fall blir jeg glad. Det gode med samtaler er samspillet: at det du sier og gjør faktisk blir lagt merke til av de andre – og at de andre viser at du faktisk har påvirket dem. Denne gjensidigheten er heller sjelden i offentlige etater. De kan nok lære av sine omgivelser, men de må aldri si at de har lært noe.  Det er nærmest en fallitterklæring. Staten kan jo ikke framstå som et helt vanlig menneske.

Dannelse

Nasjonalbiblioteket har også en dannelseblogg. For å finne fram til den må du først klikke på Fag og deretter på Rom for dannelse. Jeg har fanget den opp i min liste over bibliotekblogger, men må tilstå at jeg ikke har tenkt så mye på den. Her er det imidlertid mye interessant stoff.

Presentasjoner

Innlegg
på sluttkonferanse for Rom for dannelse, Larvik 12.-13. januar 2012.

Rapport fra sluttkonferanse

  • Bloggen Fortell meg!, som ble utgitt i hele 2011, hadde dessverre gått bloggsamler Plinius hus forbi.

Rom for dannelse/Rum för bildning – Gode eksempler på samarbeid mellom bibliotek og voksenopplæring, folkeopplysning og folkbildning

Offisielt

Legg igjen en kommentar »

Ingen kommentarer så langt.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Blogg på WordPress.com.

