Plinius

fredag, mars 16, 2012

P 42/12: Dialog og svada

Filed under: debatt, filosofi, HiOA — plinius @ 9:31 am

Habermas skiller mellom systemverden og livsverden.

Vår livsverden springer ut av og er forankret i direkte samspill mellom levende mennesker. Vennskap og kjærlighet, familie og slekt, naboer og kolleger, tilhører vår livsverden. Sosiale institusjoner som skole og bibliotek, lag og foreninger, kunst og vitenskap er preget av samme personlige nærhet.

Systemenes verden springer ut av og er forankret i indirekte eller medierte former for kontakt. De to dominerende systemene er marked og myndighet. De to hovedmediene er penger og makt.

I markedet formidles samspillet mellom mennesker gjennom kjøp og salg. I myndighetsstrukturer formidles samspillet gjennom formell maktutøvelse og etablerte regelverk.

Autentiske og personlige samtaler tilhører vår livsverden. Markedsføring og maktspråk speiler ikke personene som snakker, men posisjonene de er plassert i.

Vi er avhengige av våre systemer. De øker vår kollektive produktivitet og handlingsevne. Men det å ha en livsverden er en forutsetning for et menneskeverdig liv.

Kolonialisering

Det er alltid spenninger mellom livsverden og system. Vi føler ubehag når penger og makt begynner å styre våre nære og umiddelbare relasjoner. Hvis alt blir markeds- og økonomstyrt, snakker vi om kommersialisering. Hvis alt blir makt- og regelstyrt, snakker vi om byråkratisering.

Habermas bruker uttrykket kolonialisering av livsverden.

Livsverden og systemene forutsetter hverandre. Det moderne markedet trenger engasjerte fagfolk, levende arbeidere og kreative miljøer på produksjonssiden – og aktive forbrukere som konsumenter. Moderne demokratiske stater og myndigheter er ikke autoriteter innsatt av Gud. Demokratiske organisasjoner får sin legitimitet fra personer og grupper som diskuterer aktuelle saker, som tar stilling til spørsmålene som skal avgjøres, og som anerkjenner prosedyrene som skal følges.

IKT forandrer forholdet mellom livsverden og system på mange ulike måter. Her konsentrerer jeg meg om kommunikasjonssiden. Nettet styrker samtalenes innflytelse.

Samtalemakt

The Cluetrain Manifesto åpner med setningen Markets are conversations. Det betyr ikke at markedsøkonomien plutselig har blitt en del av vår livsverden, men at samtalene knyttet til varer, tjenester, aktører og strukturer har blitt viktigere enn før.

Når vi har med maktutøvelse å gjøre, kan vi i stedet si: Forvaltning er samtaler. Det betyr ikke at byråkratiene plutselig har blitt en del av vår livsverden, men at samtalene knyttet til beslutninger, aktører og strukturer har blitt viktigere enn før.

Flere studier i perioden fra 2008 til 2010, blant annet utført på oppdrag fra FAD, viser at forvaltningens bruk av sosiale medier endrer forholdet mellom innbygger og stat.

Difi-rapport 2012:2

Med samtaler mener jeg autentisk kommunikasjon. Idealet er dialogen – altså den tvangsfrie samtale (Habermas) – der deltakerne er til stede som likestilte personer og der målet er felles forståelse av et problem eller saksforhold. I praksis må vi leve med mange avvik fra dette idealet. Elementer av makt er alltid til stede (Foucault).

Det motsatte av dialog er svada – en strøm av ord som unngår tydelige valg og forpliktelser.

Det som skiller dialogen fra andre samtaleformer (styremøter, intervjuer, politiske debatter, …) er at åpenheten og likeverdigheten er anerkjent som ideal av partene – selv om realiseringen vakler.

Ressurser

Dell’Arte

Plinius 2012

Plinius 2011

Essay

4 kommentarer »

  1. […] referanse til Habermas skriver Plinius mer prinsippielt om […]

    Tilbakeping av Dell’Arte » Blog Archive » TekOrg — søndag, mars 18, 2012 @ 1:56 pm

  2. […] Utgangspunktet er vår livsverden som Plinius med Habermas ville sagt det (ref). […]

    Tilbakeping av Dell’Arte » Blog Archive » Løfte fram — tirsdag, mars 20, 2012 @ 10:58 pm

  3. […] På det prinsippielle planet snakket jeg fem minutter om forholdet mellom system- og livsverden – se Dialog og svada […]

    Tilbakeping av P 44/12: Samfunnskontakt møter LATINA « Plinius — onsdag, mars 21, 2012 @ 3:06 pm

  4. […] P 42/12: Dialog og svada. Systemverden forutsetter livsverden […]

    Tilbakeping av P 58/12: Ambassadør eller borger « Plinius — mandag, september 17, 2012 @ 11:52 am


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Blogg på WordPress.com.

%d bloggers like this: