Plinius

lørdag, september 15, 2012

P 57/12: Nyttig kunnskap

Filed under: debatt, kunnskapsbasert praksis — plinius @ 10:14 am

Denne diskusjonen med Ragnar Audunson startet her. Plinius begynte å svare i går.

Diskusjonen med Ragnar dreier seg ikke om verdien av fagfellevurdert forskning i og for seg.

Den dreier seg først og fremst om forholdet mellom forskning og praksis.

Her er det alltids mulig å skille mellom personlige og kollektive strategier. Hvis enkelte forskere ved ABI overlater innovasjonsoppgavene til praktikerne, går det sikkert an å leve med det. Hvis hele fagmiljøet ved ABI gjør det samme, har vi et problem.

ABI har bibliotekfeltets største undervisnings- og FoU-miljø. Fordelingen av penger, engasjement og forståelse ved den største bibliotekutdanningen betyr en god del for utviklingstakten og de faglige strategiene i resten av Norge.

Hvem har ansvaret?

Man kan selvsagt peke på Nasjonalbibliotekets ansvar, og forske videre med god samvittighet. Hvis intet skjer, er det noen andre som har skylda.

Men jeg mener faktisk

  • at profesjonsutdanninger bør engasjere seg i praksisfeltets utvikling
  • at praktikerne bør stille krav til utdanningene
  • at begge parter vil lære mye av et tettere samarbeid om utviklingsoppgaver
  • at praktisk innovasjon også kan føre til fagfellevurderte artikler

Jeg mener samtidig

  • at bedre helse er viktigere enn medisinske publikasjoner
  • at bedre barnevern er viktigere enn artikler om barnevern
  • at bedre bibliotektjenester er viktigere enn flere artikler om bibliotekforskning

Dette betyr ikke en nedvurdering av forskning, artikler, fagfeller, vitenskap og teoretisk innsikt, men en oppvurdering av praksis. Bibliotekenes og profesjonenes mål er til syvende og sist endring i samfunnet. Forskning er ett av midlene.

KBP i praksis

For å gå videre i denne retningen kan vi gjerne lære av helsefagene og SMH-bibliotekarene. Forandring har vist seg å kreve mye arbeid.  Kunnskapsbasert praksis har vært et godt utgangspunkt. Erfaringene fra Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten viser samtidig hvor krevende det er å oversette (mer eller mindre sikker) kunnskap til (mer eller mindre effektiv) handling.

Faglig utvikling i helsefeltet krever at forskere, entreprenører, lærere og praktikere samarbeider tett og forpliktende, både på det personlige og det institusjonelle planet (Coomarasamy (2004)). Jeg tror det samme gjelder bibliotekene.

Ressurser

Plinius

2 kommentarer »

  1. […] P 57/12: Nyttig kunnskap. Debatt med Ragnar Audunson (5) […]

    Tilbakeping av P 24/13: Svak kontakt med praksis | Plinius — lørdag, juni 8, 2013 @ 11:25 am

  2. […] P 57/12: Nyttig kunnskap. Debatt med Ragnar Audunson (5) […]

    Tilbakeping av P 33/13: Frisk debatt med Frode | Plinius — fredag, september 13, 2013 @ 3:03 pm


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Opprett en gratis blogg eller et nettsted på WordPress.com.

%d bloggers like this: