Plinius

mandag, september 17, 2012

P 58/12: Ambassadør eller borger

Filed under: debatt, HiOA — plinius @ 11:51 am

Verden går framover.

I august 2011 ble kommentarknappen på høyskolens nettsted fjernet. Ett år senere begynte rektoratet å blogge.

I mellomtida har det skjedd en god del. En høyskole «på vei til et universitet» er et faglig fellesskap. Slike institusjoner kan ikke styres på samme måte som departementer eller private bedrifter.

Rektors nyeste bloggpost tar opp viktige spørsmål rundt kommunikasjon. Kari Toverud Jensen spør:

  • Hvem er vi som tilsatte og studenter ved HiOA når vi uttaler oss i offentligheten?
  • Hva er egentlig offentlig og privat, og hvor går skillet?
  • Sosiale medier utfordrer våre oppfatninger om disse spørsmålene, og vi må stadig holde liv i bevisstgjøringen og debatten om hvilken «hatt» vi har på oss i ulike sammenhenger.

Dette er viktige spørsmål, og jeg er glad for at de er reist i et forum som faktisk gjør det mulig å føre en dialog. Jeg har skrevet et svar på rektoratbloggen – og utdyper det her.

Fag eller administrasjon

Faglige debatter har sine egne regler. Faglig arbeid forutsetter åpenhet om metoder og resultater. Resultatene kvalitetssikres gjennom kritisk vurdering og åpen debatt.

En institusjon som skal arbeide faglig, får problemer hvis den følger ulike prinsipper for sine faglige og sine politisk-administrative diskusjoner.  Høyskolen i Oslo og Akershus strever litt med dette.

Kommunikasjonsstrategien markerer at

  • Akademisk frihet er en forutsetning for å kunne fremme konstruktive og kritiske faglige bidrag gjennom utdanning og forskning.

Samtidig skal høyskolen følge prinsippene for statlig informasjonspolitikk:

  1. åpenhet
  2. medvirkning
  3. det å nå fram til alle berørte
  4. være aktiv
  5. kommunikasjonen oppleves enhetlig og samordnet

Ytringsfrihet og styringslyst

Her vakler strategien mellom ytringsfrihet og styringslyst.  De fire første prinsippene er fullt forenlige med friske debatter. Det femte representerer kontrollperspektivet. På den ene siden skal

  • Det nye universitetet  …  være en viktig premissleverandør i samspill med samfunns-, arbeids- og kulturliv.
  • Utdanningene [utvikle] kyndige spesialister og myndige samfunnsborgere.

Samtidig skal

  • Alle høgskolens tilsatte og studenter [være] ambassadører for høgskolen.
  • Alle [være] ansvarlige for sin del av kommunikasjonen.

Hvis jeg er myndig, sier jeg klart og tydelig fra hva jeg mener – både som samfunnsborger og som fagperson. Hvis jeg er ambassadør er jeg forsiktig, dreven og diplomatisk i min framferd. Jeg representerer jo staten og ikke meg selv eller min faglige ekspertise.

Myndighet

Den myndige stiller spørsmål ved systemene.

Strategien sier at undervisnings- og forskningstilsatte kan gi kommentarer relatert til sitt fagfelt. Betyr det at vi ikke bør uttale oss om andre fag ved høyskolen? De tekniske og administrativt tilsatte skal formidle faktaopplysninger. Betyr det at de ikke bør uttale seg om faglige spørsmål?

Disse spørsmålene er retoriske. Mitt utgangspunkt er ytringsfriheten og den åpne debatt, som gjelder alle samfunnsborgerwe; og den frie faglige debatt, som gjelder alle med interesse for et fagområde. Så lenge folk snakker for seg selv, og fører en rimelig høvisk tale, bør de kunne uttale seg om hva de måtte ønske.

Det betyr at alle forsøk på å regulere eller innskrenke debatten bør begrunnes godt. Slike forslag må selv kunne diskuteres.

Skal vi tale eller tie?

Høyskolens kommunikasjonsstrategi er vedtatt av styret. Men har den overhodet noen effekt? Teksten spriker i alle retninger.  Styret prøver å inspirere og kontrollere våre diskusjoner på samme tid. Når alle honnørordene puttes inn i samme tekst, blir resultatet tvetydig. Skal vi tale eller tie?

Jeg aksepterer at ledere må være mer forsiktige – på sine egne vegne. Det er fristende å pålegge medarbeidere, og til og med studentene, en tilsvarende forsiktighet. Men den fristelsen bør høyskolens ledere stå i mot.

Vårt problem er ikke at folk snakker for mye og for fritt om høyskolens anliggender.  Problemet er heller kjedsomheten, tausheten og mangelsen på felles engasjement rundt høyskolen som et felles arbeids- og samtalemiljø.

Opplysning, sier Kant, er frigjøring fra vår selvvalgte umyndighet.

Om HiOA 2012

4 kommentarer »

  1. Det er klart at man må kunne føre faglige diskusjoner i det offentlige rom.

    Man må huske på at det er mye som bør diskuteres offentlig og som ikke hører til på lukkede møter. Toppsjefen er til syvende og sist skattebetalerne og velgerne, det må man ikke glemme slik politiet og andre ser ut til å ha gjordt. Når byråkratier begynner å bli selvrefererende ved å referere til seg selv som den øverste autoriet så får man en slags sirkelargumentasjon som overser velgerne og skattebetalerne. Det er de som gir professorene titler og utnevner sjefene og det er dem alle vi jobber for.

    Kommersielle hensyn, personvern, sømmelig framferd, saklig argumentasjon, relevante tema etc. er en selvfølge. Det samme med å uttale seg til Dagsrevyen og denslags, da må man jo legge vekt på enhetlig informasjon, men forumblogger som Biblioteknorge eller Politiforum må jo kunne føre faglige diskusjoner innenfor sin sjanger mener jeg.

    Yttringsfrihet er GRUNNLAGET FOR DEMOKRATIET, intet mindre. Innskrenkninger i ytringsfriheten må man passe seg for, for eksempel så mener jeg at blasfemilover ikke kan eksistere i land som vil være demokratiske. Man må rett og slett godta ganske mye «dritt» for å kunne være åpen for kritikk og beholde demokratiet, det må både muslimer og sjefer være inneforstått med selv om mange av dem bare vil ha «dette lille unntaket» for sine egne interessers skyld.

    Kommentar av Pål M. Lykkja — mandag, september 17, 2012 @ 1:06 pm

    • Hei Pål

      Meninger uten handlinger er slag i lufta.

      Jeg er ikke uenig i dine grunnverdier, men tror ikke «muslimer og sjefer» blir særlig påvirket av kommentarer til Plinius. Det er greit å være indignert av og til, men kontinuerlig indignasjon fører ikke fram.

      Språket er tankens redskap: bruk det med omhu..

      Kommentar av plinius — mandag, september 17, 2012 @ 3:02 pm

      • Jeg var ikke indignert men kanskje du fikk inntrykk av det. Når det gjelder bruk av ytringsfriheten så tror jeg nok at både muslimer og sjefer tenker seg om hvis noen forteller dem at ytringsfriheten er grunnlaget for demokratiet. Man kan ikke ha doble standarder for ytringsfrihet, en for statens sjefer og en for muslimer. Ytringsfriheten er en ide som inneholder et bestemt knippe verdier som er temmelig doktrinær for å si det sånn. Vi har jo sett nok av tilfeller der statsbyråkratiet har prøvd å undergrave ytringsfrihet i samme stil som religiøse grupper og en sammenstilling er relevant etter mitt syn, men kanskje ikke ditt? Du har jo en blogg som leses av mange så hvorfor tror du ikke at noen vil la seg påvirke av å lese meninger i kommentarfeltet? Bruker ikke jeg språket med omhu?

        Kommentar av Pål M. Lykkja — mandag, september 17, 2012 @ 3:31 pm

  2. Når jeg tenker etter så burde jeg ikke generalisert fullt så mye, men håper «sjefer og muslimer» skjønner hva jeg mener, selv om jeg mener bare enkelte av dem. Når jeg sier at ytringsfriheten er temmelig doktrinær, så mener jeg ikke nødvendigvis at man skal trumfe den gjennom ved enhver anledning. Er enig i å bøye av slik Støre gjorde i sin tid under karikaturstriden. Det var lurt og hensynsfullt på samme tid. Sjefer i Norge må følge normale ytringsfrihetsnormer, og det betyr å blant annet ikke misbruke unntaksbestemmelser i offentlighetsloven etc.

    Mvh Pål

    Kommentar av Pål M. Lykkja — mandag, september 17, 2012 @ 4:10 pm


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Opprett en gratis blogg eller et nettsted på WordPress.com.

