Plinius

søndag, september 30, 2012

P 62/12: Diffracted realfantast

Filed under: forskning, smil — plinius @ 3:15 pm

Høgskolen i Oslo og Akershus utgir flere faglige tidsskrifter på nettet.

Ett av dem heter Reconceptualizing Educational Research Methodology. Her er noen sitater fra det nyeste nummeret:

Fra artikkelen  Second order pedagogy as an example of second order cybernetics

  • Such pedagogies, sciences and research approaches might thus be called diffracted realfantast and  experimentpoetic: Logic and argumentative, realistic and fantastic, experimental and poetic registers  simultaneously at work always.
  • They might be called constant theopractical theodata  inspiractionresearch.
  • They might span from creating experimental situations on the one side to  perpetual critical societal- pedagogical – and cultural theoretical analyses aiming at developing a  concrete historical understanding of social, pedagogical and cultural modes of presentations on the other side.
  • Deleuzian (1990, p.1) “aions”; infinitive time/future/past/ effect/event/instant/being/reason … as “a pure becoming without measure” all over, and again;  these concepts or words that we have to use or not – or “words” or words but not.

Fra artikkelen Rhapsodic Inquiry and the Methodological Imaginal

  • At best, the hope for both my dissertation and these reflections is that they stimulate the glands and lubricate the tracts to produce an appetite for some tasty methodological morsels that might otherwise lie buried, or hidden, in the familiar fields of qualitative empirical research in education.
  • …  our re-search stands to be emboldened and enriched by a process that pays more attention to “the images in the ideas, the fantasies in the facts, the dreams in the reasons, the myths in the meanings, the archetypes in the arguments, and the complexes in the concepts”
  • This might not, in the short term, help to secure more research dollars … [TH: det stemmer nok]
  • It might, however, create a new edge, or some fresh friction to quicken our spirits, arouse the Trickster from his/her slumber, stir the gut, enliven our work, or send us spiralling into the slipstream of pure thought and more desirable, unknown futures.

Tidsskriftet er godkjent som vitenskapelig på nivå 1. Jeg sier ikke mer.

Ressurser

VEDLEGG

HiOA skal særlig vektlegge FoU som gir ny kunnskap om og for profesjoner i en moderne storbyregion – og som bidrar til videreutviklingen av et bærekraftig velferdssamfunn.

FoU skal foregå i samspill mellom utdanning og arbeidsliv og støtte opp under studietilbudene. Dette krever økt satsing på FoU og vitenskapelig publisering som bidrar til å utvikle profesjonsfagenes praksis.

Fra Ny viten, ny praksis. Strategi 2020 for Høgskolen i Oslo og Akershus.

1 kommentar »

  1. […] P 62/12: Diffracted realfantast. Barnehagene trenger en annen ordens pedagogikk i et kybernetisk perspektiv […]

    Tilbakeping av P 33/13: Frisk debatt med Frode | Plinius — fredag, september 13, 2013 @ 3:03 pm


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Opprett en gratis blogg eller et nettsted på WordPress.com.

%d bloggers like this: