Plinius

onsdag, oktober 3, 2012

P 63/12: Seminar om læringsteknologi

Filed under: HiOA, innovasjon, utdanning — plinius @ 4:22 pm

På dagens møte om læringsteknologi snakket Paul Hollins fra Bolton University om strategiarbeid i høyere utdanning – in a time of crisis.

Han tenkte på situasjonen i Storbritannia, der universitetene faktisk opplever dramatisk nedgang i søkertall og finansiering. I Norge, og spesielt i Osloregionen, er det jo ingen krise. Siden det ytre presset mangler, er det lettere å prate i stedet for å forandre. Torbjørn Eeg Larsen, som innledet før lunsj, sa mye riktig om hva høyskolen trengte å gjøre for å få til forandring.

Hollins tok oss også gjennom en rask Delfiprosess. Forsamlingen ble delt i tre grupper, som skulle komme med forslag til hvilke nye teknologier som ville være viktigst for høyere utdanning, på kort (1-2), midlere (3-5) og lang sikt (5-10 år). Jeg regner med at det endelige resultatet fra gruppe + plenumsarbeidet kommer i referatet.

Plinius betrakter den livlige debatten som viktigere enn resultatet der og da. Internasjonalt lages det nå svært nyttige analyser – horisontrapporter – om samspillet mellom teknologi og utdanning i årene som kommer. Det finnes spesialutgaver for skoleverket og for høyere utdanning, og det har også begynt å komme regionale utgaver – bl.a. for Australia.

Den australske rapporten dekker femårsperioden 2012-17. I forbindelse med lanseringen ble det også holdt en dagskonferanse i Brisbane for ledere i utdanningssektoren. Konferanse munnet ut i en felles erklæring – The Brisbane communique. Jeg siterer nøkkelpunktene i deres call to action:

The following six  statements represent the group’s formal response to the Technology Outlook for Australian Tertiary Education 2012-2017— and a call to action that springs directly from its findings:

  1. We need to ensure our policies are not barriers to educational innovation. We need to  constantly challenge our preconceptions about what is possible and what is useful, across all  levels of the institution, especially as it impacts policy, planning, and budgeting models.
  2. We must craft a new narrative around what it means to be a teacher, a researcher, and a  leader in today’s world. At the center of this, we must also ensure our educators all understand  the fundamentals of learning and teaching. Early career teachers and researchers, especially, should be encouraged to influence innovation in both practice and theory.
  3. We need to seriously consider and understand the implications of collaboration, its benefits  and challenges, and especially the opportunities it presents for return on investment. We must  leverage and share as much as we can to remain competitive and to contribute in ways the world  has come to expect. 
  4. There are real opportunities over the next five years for Australia. Australia’s tertiary institutions are well positioned to lead the way in key educational innovations, such as learning  analytics, digital preservation, and open data — and should seize the moment to do so. 
  5. There must be significant investment in new trans-Pacific telecommunications cables that  connect our networks to the rest of the world. While the investments in the national  infrastructure are critically important, Australia must also add significant levels of capacity to its  physical data connections to the rest of the world. 
  6. We should encourage our vocational organizations, academic bodies, and educational  consortia to help spread awareness of the global trends that are inexorably changing our  world, as well as to support and build understanding of the essential concepts and realities that  will inform good decision making.

Forslagene er rangert. Det aller viktigste, sier de australske universitetene, er å unngå at vår praktiske politikk blir et hinder for innovasjon. Bortsett fra det femte punktet, kjenner jeg meg godt igjen.

Etter sesjonen med Hollins ledet Grete Jamissen en kort diskusjonsrunde. Det kom mange gode innspill fra deltakerne. Selv lag jeg vekt på å utnytte de nye teknologiene til å diskutere, utveksle erfaringer og bygge opp en tilsvarende konsensus om hva HiOA kan og bør gjøre. Dagens nettsted gjør det for eksempel vanskelig å finne fram til våre egne nettbaserte diskusjoner i og om nye medier – av typen:

  1. Ann Hege Waterhouse. Om kunst, estetikk og læring.
  2. Anne Birgitta Nilsen. Anne Birgittas tolkeblogg
  3. Barnehageblogg om medier og IKT.
  4. Bjørn Smestad. Lærerutdanneren Bjørn
  5. Blogg om teknologi og design i skolen.
  6. Dag Jensen. Dekanens hjørne
  7. Digital storytelling for learning. A project at Oslo and Akershus University College of applied sciences
  8. Heidi Dalsveen. Historieforteller
  9. Helge Høivik. Dell’Arte
  10. HiOA_blogg_beta
  11. Inger Ulleberg. Pedagogikkblogg
  12. Tengel Aas Sandtrø. Teknologi og læring.

Ressurser

2 kommentarer »

  1. nyttig seminar for å komme i gang med arbeidet. Og så må vi berre passe på å ta utgangspunkt i alt det som allereie skjer på HiOA.

    Kommentar av Hallvard — onsdag, oktober 3, 2012 @ 5:42 pm

    • Takk, Hallvard!

      Veldig enig i det.

      Det foregår mye godt arbeid som kan synliggjøres som HiOAs bidrag til digital og pedagogisk innovasjon, både innad i høyskolen og utad i forhold til studenter, arbeidsgivere og våre ferdige kandidater.

      Kommentar av plinius — onsdag, oktober 3, 2012 @ 9:25 pm


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Opprett en gratis blogg eller et nettsted på WordPress.com.

%d bloggers like this: