Plinius

mandag, oktober 8, 2012

P 67/12: Å lese er å lytte

Filed under: filosofi, sitater — plinius @ 9:53 am

Høsten 2000 snakket Georg Johannesen på Skjervheim-seminaret på Voss.

Skjervheim er født i Myrkdalen, Voss (bildet)

Sitatene er tatt fra foredragsnotatene til «Hans Skjervheim og det kommunikative mistaket» i boka Nytt om Ibsen og andre essays. Skjervheim var død året før, syttito år gammel. De siste årene av sitt liv hadde han bodd på institusjon, uten språk, etter et hjerneslag i 1991.

Side 55-66

  1. Jeg deler Hans Skjervheims frykt for vage ord, omgitt av eksakte tall (s. 55)
  2. Alfa og omega er taushet. Jeg tier før jeg taler. Jeg tier når jeg har talt. Til slutt tier jeg for godt, slik jeg gjorde før jeg ble født (56)
  3. Vi er alle fisk i retorikkens hav. Ingen kan melde seg inn i eller ut av retorikken  (56).
  4. Stolthet er en kristen synd, som er en gresk dygd (60-61)
  5. Hans Skjervheim begår det mistaket han påpekte hos fagfolk som satte sitt håndverk absolutt. Hans Skjervheims håndverk var å kunne skrive under et trykk som ga kunstnerisk resultat i velskrevne – og retorisk overtalende – essays (62)
  6. Hans Skjervheim var … «retta inn mot ‘negasjon'»[G. Skirbekk]  av moteriktige synspunkt.
  7. Hans profesjonsideologi kunne da bli en variant av det instrumentalistiske mistaket ved at et nøytralt håndverk ble gjort til et krigersk livssyn.
  8. I filosofisk sjargong: Techne blir doxa og doxa episteme.
  9. Rom og tid danner aktuell situasjon (kairos). Mangel på god situasjonsforståelse (eukairos) omdanner kommunikativ filosofi til instrumentalistisk filosofisme (65)
  10. Kantianeren Skjervheim er som essayist prekantiansk.

Side 66-74

  1. Hans Skjervheim var en sannhetstro lærer, som i en mørk tid gikk løs på vantro og overtro blant moralfilosofer som kalte seg samfunnsforskere. (66)
  2. Situasjonen er en nødvendig del av enhver sak.
  3. En fotballkamp er historisk fordi historien er kamp. En god spiss bedømmer best motstanderens målmann. Slik trenger objektiviteten inn i kampen (67)
  4. Ezra Pound sa det enkelt: Vurdering av tekster krever et skille mellom god litteratur og den aller beste (68)
  5. … som de fleste kantianere har han [HS] uendelige mengder god tid (70)
  6. Hans Skjervheim dreiv ikkje seminarisme, men filosofisme. Han er alltid på samme tidlause seminar med Vossakorv.
  7. Jeg ærer Hans Skjervheim, men forguder ham ikke!
  8. Arthur Schopenhauer holdt etter en bedre middag visstnok en tale der han lovpriste selvmordet.
  9. Jeg skal på liknende vis her tale ordrikt og lenge om taushetens glade budskap (71)
  10. Vestens ånd eller res cogitans kalles ord eller ytringsfrihet og Vestens legeme eller res extensa kalles tall eller globalisering. (74)

Side 75-79

  1. Hans Skjervheim fikk i høy grad samme naturlige forsvarsvåpen som Martin Luther: et sterkt og særeget idiom, pluss evne og vilje til å bruke det kollektive talemålet i en lokaliserbar kunstprosa (75)
  2. Hans Skjervheim gikk inn for kommunikativ symmetri, som forutsetter innsikt i asymmetriske situasjoner, det vil si en aristotelisk retorikk, slik den en gang ble tradert i sosialhumanistiske krav om allmenndannelse (76-77)
  3. Hans Skjervheim reiste – som Henrik Ibsen – dramatiske tvangsspørsmål uten kasuistisk valgbare svar. 
  4. Dermed oppstår det liberale dilemma der valget allerede er tatt i en skjult for-dom (77)
  5. Skillet mellom praxis og techne skiller kunnskapstekst fra makttekst.
  6. Snakk ble signal og makt ble instruks
  7. Hans Skjervheim var mot moteriktige synspunkt, men hans oppfatning av hva som var moteriktig ble noen ganger moteriktig.
  8. Medieforskeren Martin Eide har summert opp journalistikkens tredelte Oslo-ideologi: Verden er: 1) Makten. 2) Folket og 3) Media.
  9. Media er for folk og mot makt (78)
  10. Descartes tvilte ikke på at han selv var svært god i fransk (79)

Side 80-91

  1. Det liberale dilemmaets tvangssituasjon fungerte lærerikt i Norge før 2000. Norge er fra år 2000 i en mer muntlig situasjon fordi det her ikke lenger fins offentlig debatt, bare mediastyrte media
  2. En tekst er en grammatisk, retorisk og dialektisk strukturert tale. Å lese er å lytte.
  3. Viktigere enn å drøfte romandikternes fiksjoner er å lese mytene i kunstprosa, særlig når teksten er teknisk-kunstnerisk tilslørt som kunstløs sakprosa 
  4. Som Vinje var Skjervheim journalist når han var filosof og omvendt (80)
  5. Journalistene har blitt adelige damer som alltid har rett og derfor kaster røde roser til tapre riddere før og etter den daglige Svartedøden (81)
  6. Praktisk bruk av begreper bestemmer deres sannhetsgehalt, som må måles ut fra en konkret situasjon. Teoretisk arbeid faller da i praksis sammen med sitt innhold.
  7. Summen av … instrumentalistiske og kommunikative mistak er dobbel tingliggjøring.
  8. Dobbel tingliggjøring er å beskrive samfunnsmessige fenomener som naturlige og naturlige fenomener som språklige (83)
  9. Den som i idealstaten Potu [Holberg] satte frem endringsforslag skulle ha et tau om halsen. Dersom forslaget falt, ble han hengt (86)
  10. Den som ikke har lest Platon, Aristoteles, Cicero og Quintilian, har lest dem likevel. De er taust til stede som glassvegger i et akvarium (91)

Coda

Hans Skjervheim (1926-1999) skal – ifølge sin venn Asbjørn Aarnes – stadig mer ha fryktet en utvikling frem mot «bare to diskurser: den bedriftsøkonomiske diskurs for den produktive sektor, den litteraturvitenskapelige diskurs for ‘trivselslivet’ … dvs. den  metaforiske tale som er igjen når sannhetsfordringen er falt bort.

Ressurser

3 kommentarer »

  1. […] P 67/12: Å lese er å lytte. Sitater om Skjervheim fra GJ […]

    Tilbakeping av P 9/13: Dannelse på norsk | Plinius — søndag, april 28, 2013 @ 1:59 pm

  2. […] P 67/12: Å lese er å lytte. Sitater om Skjervheim fra GJ […]

    Tilbakeping av P 10/13: Litteratur betyr alle tekster | Plinius — mandag, april 29, 2013 @ 11:57 am

  3. […] P 67/12: Å lese er å lytte. Sitater om Skjervheim fra GJ […]

    Tilbakeping av P 18/13: Å lese er å våkne | Plinius — torsdag, mai 16, 2013 @ 9:07 am


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Blogg på WordPress.com.

%d bloggers like this: